خوردن انگور در بارداری

منبع: اوما

205

1399/3/8

20:03


خوردن انگور در بارداری

دوران بارداری دوران بسیار حساسی است که رژیم غذایی شما می تواند کمک بزرگی برای ایجاد شرایط مطلوب تر و کاهش عوارض جانبی مختلف مثل تهوع، یبوست، سوزش معده و ... نماید. شاید تا کنون شنیده باشید که خوردن انگور در بارداری باعث روشن تر شدن و رنگی شدن چشم جنین می شود. انگور یکی از میوه های پرطرفدار و مفید در دوران بارداری است. در این مقاله به خواص مصرف انگور در دوران بارداری می پردازیم:

مواد مغذی موجود در انگور

انگور حاوی 65 تا 85 درصد آب، 10 تا 35 درصد قند ( گلوکز و فروکتوز)، کوئرستین، گالیک اسید، تانین ... می باشد و سرشار از منگنز، کلسیم، منیزیم، آهن و ویتامین های B1 , B2, B6, B12, A, C  و فولیک اسید است، که همگی از مواد غذایی ضروری و مورد نیاز بدن بخصوص در دوران بارداری است. پوست انگور دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی است که با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و علاوه بر افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن از افتادگی و پیری زودرس پوست جلوگیری می کند. همچنین هسته انگور حاوی لستین و سایر ترکیبات مفید می باشد.

اهمیت خوردن انگور در باداری:

اگر مادر باردار در دوران بارداری انگور بخورد به خاطر ترکیباتی مانند ویتامین A و مواد فلاوونوئیدی که انگور دارد و می تواند بر ژنتیک نوزاد تاثیر بگذارد، احتمال دارد رنگ چشم کودک او روشن تر شود. در واقع این ترکیبات اثر مستقیمی در تکامل رنگ چشم جنین دارند. همچنین اگر مادر باردار در دوران بارداری انگور بخورد، کودک او مواد مغذی بیشتری را دریافت خواهد کرد، زیرا انگور حاوی مقادیر زیاد ویتامین B است که این ویتامین متابولیسم و سوخت و ساز مادر را تنظیم میکند و کمک می کند تا جنین ریز مغذی بیشتری را دریافت کند. به علاوه از کم خونی مادر و عوارض ناشی از آن مانند زایمان زودرس یا وجود ناهنجاری های عصبی در نوزاد هنگام تولد جلوگیری می کند. 

 

خوردن انگور در بارداری

توصیه های اومایی:

- خوردن انگور در بارداری به کودک کمک می کند که کمتر در معرض معلولیت های های لوله عصبی قرار بگیرد زیرا انگور حاوی مقادیر زیادی اسید فولیک است که این ماده، بصورت مکمل هم به مادر داده می شود تا از نقص لوله عصبی در جنین در ماه های اول جلوگیری شود.

- با تامین کردن ریزمغذی های مورد نیاز نوزاد که در بعضی غذاها و میوه ها مانند انگور وجود دارد کودک در آینده سیستم عصبی قویتری خواهد داشت زیرا انگور حاوی مقادیر زیاد کالی و سدیم است.

- مادر با مصرف انگور قبل و در حین بارداری وضعیت ژنتیکی جنین خود را بهبود می بخشد. زیرا انگور فسفر دارد که فسفر از اجزای اسید نوکلئیک است و این اسید مسئول اصلی تکامل ژنتیک جنین است.

سایر اثرات مفید خوردن انگور در بارداری:

همان طور که گفتیم خوردن انگور علاوه بر داشتن فواید زیاد برای مادر مزایای قابل توجهی برای جنین دارد. در زیر به طور مفصل تر بعضی از این مزایا را برایتان توضیح خواهیم داد:

منیزیم: منیزیم در انگور باعث بهبود گرفتگی عضلات بدن مادر در دوران بارداری می شود.

فیبر: انگور حاوی فیبر زیادی است که به زودتر سیر شدن مادر باردار و جلوگیری از پرخوری و همچنین جلوگیری از یبوست کمک می کند.

ویتامین ها :انگور دارای ویتامین های E و K  است که باعث انعقاد خون می شوند و در زمان زایمان برای مادر بسیار مفید است.  بنابراین خوردن یک لیوان آب انگور در زمان نزدیک شدن به زایمان هم در طول زایمان کارساز است و هم به مادر آرامش می دهد.

آنتی اکسیدان: آنتی اکسیدان فراوان موجود در انگور باعث تقویت سیستم ایمنی بدن مادر و سیستم عصبی نوزاد در آینده می شود و از بروز عفونت های مختلف در دوران بارداری جلوگیری می کند.

رزورترول:  وجود این ماده در انگور باعث کاهش و تنظیم کلسترول در بدن مادر می شود. بنابراین اگر مادر دارای فشار خون بالا است بهتر است روزانه یک لیوان آب انگور بخورد. رزورترول موجود در انگور بهترین ماده برای جلوگیری از بروز بیماری های سیستم عصبی در مادر باردار است.

مواد ضد التهابی: انگور حاوی مواد ضد التهابی است. به همین دلیل مادران باردار که آرتریت و یا آسم دارند بهتر است بطور منظم انگور بخورند.

دتر جنت قوی: انگور بعنوان یک دترجنت قوی عمل می کند. یعنی از بروز بیماری هایی مانند سنگ کلیه جلوگیری کرده و باعث سم زدایی کبد شده و سیستم گوارشی را بهبود می بخشد.

توجه توجه:

برگ انگور نیز خاصیت انعقادی دارد و می تواند در درمان خونریزی رحم بکار رود.

 

خواص معجزه آسا انگور در بارداری

هشدارهای اومایی:

با اینکه مصرف انگور مزایای زیادی در بارداری دارد، اما مادران باردار باید به نکات زیر توجه داشته باشند:

هشدار اول : وقتی شما در دوران بارداری انگور می خورید، مطمعن باشید کاملا شسته شده باشد و ازمصرف انگور هایی که بر روی آن ها از اسپری آفت کش و مواد شیمیایی استفاده شده است بپرهیزید. زیرا می تواند حاوی باکتری های خطرناک و ایجاد عفونت یا مسمومیت در شما شود.

هشدار دوم: انگور را همراه با غذاهایی مانند ماهی، شیر، خیار، آب معدنی و غذای پرچرب مصرف نکنید زیرا پس از مصرف آن احساس ناخوشایندی به شما دست می دهد.

هشدار سوم: برخی مادران در دوران بارداری دچار یک سری آلرژی هایی می شوند که شاید قبلا تجربه نکرده اند و ممکن است با خوردن انگور علائمی مانند سرفه، درد گلو، خشکی گلو، حالت تهوع و استفراغ، دل درد و سر درد برایشان ایجاد شود که در این حالت نباید انگور بخورند.

هشدار چهارم: مادران باردار  که دارای اضافه وزن، زخم معده، التهاب روده، اسهال و  دیابت بارداری هستند، بهتر است انگور و یا آب انگور را نخورند. اگر مادر بارداری دارای پوسیدگی دندان است، نیز باید از خوردن انگور اجتناب کند و اگر خورد حتما بلافاصله دندان های خود را مسواک بزند. در مورد مراقبت های دندان در دوران بارداری بیشتر بخوانید.

TIMESOFINDIA. Should you eat grapes during pregnancy? Created: Oct 30, 2019

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو