مکان های دیدنی سومار و جاذبه های گردشگری تماشایی این منطقه

مکان های دیدنی سومار و جاذبه های گردشگری تماشایی این منطقه


منبع: آرگا

169

1399/3/9

12:12


سومار یکی از شهرهای دیدنی در استان کرمانشاه است این شهر در نزدیکی قصر شیرین واقع شده است و به عنوان یک شهر مرزی با اهمیت در منطقه شناخته می شود جاذبه ها و مکان های دیدنی این شهر برای خیلی از گردشگران دارای جذابیت هستند به ویژه جاذبه های فرهنگی و تاریخی که در این شهر وجود دارند این شهر در جنگ ایران و عراق صدمه های زیادی دیده است.

مکان های دیدنی سومار و جاذبه های گردشگری تماشایی این منطقه

سومار یک شهر مرزی واقع شده در دره های عمیق منطقه کرمانشاه است این منطقه از نواحی اطراف توسط دره ها، منطقه چغامان، بلندی ها و ارتفاعات سارات و همچنین منطقه اردوبان محاصره شده است در منطقه غربی از این شهر نیز ارتفاعات کهنه ریگ همچون دیوارهایی شهر را احاطه کرده اند این منطقه مرزی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده است به ویژه در جنگ میان ایران و عراق اهمیت آن دو چندان شده است. فاصله این شهر با شهر مندلی ۱۵ کیلومتر است شهر مدلی از شهرهای عراقی است که با سومار هم مرز است. جالب است بدانید که این شهر از نزدیک ترین نواحی مرزی و شهرهایی است که به بغداد می رسد و اغلب دارای آب و هوایی معتدل و ملایم است در فصل زمستان این منطقه هوای ملایمی دارد و در تابستان ها نیز گرمای شدیدی بر آن حاکم است مردمان این منطقه دارای فرهنگ و آداب خاص خود هستند به همین دلیل این شهر برای گردشگران بیشتر جنبه فرهنگی دارد. طبیعت این منطقه چندان سرسبز نیست اما همین تنوع فرهنگی که در آن یدده می شود می تواند برای گردشگران جذب کننده باشد بیشتر گردشگرانی که به شهر سومار سفر می کنند قصد کاری دارند و در این سفر کاری از جاذبه های شهر نیز دیدن خواهند کرد در ادامه این بخش شما علاقه مندان را بیشتر با جاذبه های سومار آشنا خواهیم کرد.

مکان های دیدنی سومار در استان کرمانشاه:

سومار از جمله شهرهای واقع در قصر شیرین کرمانشاه است این هر مرزی اهمیت دفاعی بسیار بالایی دارد و محیطی با فرهنگ و آداب اجتماعی متفاوت است جالب است بدانید شهر سومار به عنوان کم جمعیت ترین شهر در ایران شناخته می شود. یکی از مهم ترین مناطقی که می توانید در این شهر ببینید تپه ماهور است این تپه تمامی سطح شهری را پوشانده است شغل اغلب مردمان این منطقه دامداری و دامپروری است و برخی از اهالی به کشاورزی مشغول هستند محصولاتی که از باغ های این منطقه کشت می شود خرما، مرکبات و انگور است محصولات جالیزی در این منطقه رشد بسیار خوبی دارند همچنین این منطقه به دلیل منابع نفتی که دارد بسیار با اهمیت است و مورد توجه گردشگران قرار می گیرد.

طبیعت سومار

درباره بمب باران شیمیایی سومار چه می دانید؟

شهر سومار یکی از مناطق مرزی بسیار با اهمیت در ایران است که در طول تاریخی نیز مورد حملات متعددی واقع شده است و نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است این شهر برای اولین بار در هفدهم دی ماه  سال ۱۳۵۹ مورد یک حمله موشکی و شیمیایی از سوی عراق واقع شد ارتش بعث عراق در طی چندین حمله به این شهر خسارت و صدمات زیادی را به آن وارد کردند همچنین افراد زیادی در این جنگ کشته شدند و جان خود را از دست دادند.

چرا برخی به شهر سومار سفر می کنند؟

شهر سومار دارای جاذبه های تورریستی و مکان های دیدنی زیادی نیست اما به دلیل اهمیت مرزی که دارد خیلی از افراد ارتشی و نطامی در این منطقه کار می کنند و به همین خاطر خانواده های این افراد ممکن است سفرهایی به این مناطق داشته باشند. یکی از جنبه های گردشگری مهم شهر سومار برای بازدیدکنندگان جنبه فرهنگی و مذهبی شهر است خیلی از افرادی که قصد سفر به عراق و رفتن به عتبات عالیت را دارند برای رفتن به کشور عراق باید از این شهر مرزی عبور کنند بنابراین یکی از ویژگی های اساسی و مهم این شهر نزدیک بودن به مرز عراق است.

مکان های دیدنی سومار

نفت شهر یکی از توابع مهمی است که در شهر سومار واقع شده است و یکی دیگر از مکان های دیدنی این منطفه محسوب می شود نفت شهر دارای منابع بسیار نفتی و گازی است و به دلیل رودخانه های دائمی که دارد دارای چشم اندزاهای زیبایی است رودخانه دائمی کنگیر در این منطقه جاری است و در زمان جنگ های عراق و ایران نیز بسیار اهمیت داشته است.

سومار در حال حاضر چگونه است؟

مردم شهر سومار به دلیل سختی هایی که در جنگ میان عراق و ایران تحمل کرده اند یک شهر حماسی با تمدن غنی در تاریخ ایران هستند در زمان جنگ مردمان این منطقه به شهرهای اطراف رفته بودند و در آنجا زندگی می کردند. شاید در حال حاضر این منطقه جمعیت زیادی نداشته باشد و بعد از مهاجرت  مردم از این شهر در دوران جنگ هنوز عده ای به شهر خود بازنگشته اند شهر ایوان یکی از مهم ترین شهرهایی است که در حال حاضر جمعیت زیادی از شهر سومار در آن سکونت دارند. وضعیت کنونی این شهر خالی و بدون سکنه است اما با این وجود خیلی از افراد در سفرهای خود به نواحی مختلف از این هر عبور خواهند کرد.

سومار چه جاذبه هایی دارد

فرهنگ مردم سومار:

شاید جذابیت تنوع فرهنگی برای عده ای از افراد موجب شود تا به شهر سومار سفر کنند و جالب است بدانید که یکی از مکان های دیدنی سومار تنوع فرهنگی است که در میان آن ها وجود دارد گویش مردمان این منطقه زبان کلهر است و لباس های محلی آن ها نیز لباس کلهری است فرهنگ و روابط اجتماعی که در میان مردمان سومار وجود دارد بسیار جذاب و قابل تامل است. آداب و رسوم و سبک های خاص زندگی که از دوران گذشته در میان آن ها وجود داشته است و نسل به نسل در میان آن ها منتقل شده است یکی دیگر از جذابیت هایی است که در سفر خود به سومار می توانید از آن ها دیدن کنید.

بناهای سومار

این شهر یکی از مناطق مرزی در کرمانشاه است و یکی از مکان های دیدنی کرمانشاه به شمار می آید که اغلب جاذبه های آن بکر و دست نخورده باقی مانده اند دلیل این امر نیز کمبود گردشگر در چنین مناطقی است که موجب آسیب رساندن کمتر به جاذبه های آن می شود. در این بخش نیز با جاذبه های توریستی و دیدنی از این شهر آشنا شدید و همانطور که مطالعه کردید این منطقه دارای جاذبه های چندانی نیست اما به دلیل ارزش فرهنگی و اهمیت جغرافیایی نظامی که دارد یکی از شهرهای مهم و  البته کم جمعیت در کرمانشاه و ایران شناخته می شود. اغلب کاروان های زیارتی از نقاط مختلف ایران که قصد سفر به عتبات عالیت و زیرات را دارند باید برای رسیدن با خواسته معنوی خود از این شهر عبور کنند به همین خاطر این شهر در خاطرات خیلی از زائران حک شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو