دفع انواع آفات حسن یوسف با روش های ساده خانگی

دفع انواع آفات حسن یوسف با روش های ساده خانگی


منبع: آرگا

182

1399/3/9

14:42


گل حسن یوسف با رنگ های متنوع و شادی که دارد یکی از محبوب ترین گلها برای نگهداری در منزل یا آپارتمان است. چنانچه شرایط نگهداری این گل زیبا مناسب نباشد ممکن است با آفاتی همراه شود. در این مطلب قصد داریم شما را با روش دفع آفات آن آشنا سازیم.

دفع انواع آفات حسن یوسف با روش های ساده خانگی

 یکی از گلهای آپارتمانی محبوب که افراد زیادی به پرورش و نگهداری آن علاقمند هستند گل حسن یوسف می باشد. این گل ساقه های ظریفی داشته و بسیار حساس می باشد و ممکن است دچار آفت شود. برای اینکه روش مبارزه با آفت این گیاه را بدانید با ادامه مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با روش دفع آفات گل حسن یوسف

شیوه دفع آفات گل حسن یوسف

گل حسن یوسف با رنگهای متنوع و شادی که دارد گیاهی بسیار حساس به سرما و نور شدید خورشید می باشد . این گل زیبا را می توان به راحتی در منزل مورد پرورش و نگهداری قرار داد به شرطی که به نیازهایش توجه داشته باشید. اگر بر روی گل حسن یوسف خود لکه های پودری سفید رنگی را مشاهده کردید نشانه آن است که دچار آفت شپشک آردآلود شده است. این آفت از مهمترین آفات این گیاه بوده و به نوعی دشمن بزرگ گل حسن یوسف است.

استفاده از سموم

البته در صورت نگهداری گل حسن یوسف در باغچه شته ها نیز این گل زیبا را ممکن است مورد حمله قرار دهند. اما شپشک یکی از سرسخت ترین آفات حسن یوسف می باشد که به هر قسمتی از ساقه یا برگ گیاه هجوم ببرد به آن چسبیده و از شیره موجود در محل اتصال برگ به ساقه تغذیه می کند. به این ترتیب در آن قسمت بیشترین کلونی شپشک را شاهد هستیم. این آفت پنبه ای شکل درحالی که از شیره گیاه استفاده می کند مواد سفید رنگی را ترشح می کند تا از خود در برابر سموم محافظت کند.

از بین بردن آفات حسن یوسف

اگز آفات شپشک آردی و حشرات خیلی ریزی را چسبیده به ساقه ها و برگ های گل حسن یوسف مشاهده کرید برای دفع آن ابتدا برگ ها را با آب ولرم بشویید تا این آفات از ساقه جدا گردند یا یک گوش پاک کن را به مایع ظرفشویی(یا آب و صابون) آغشته  کرده و  پس از جدا کردن حشرات ساقه را بشویید.

البته می توان از اسپری آب و روغن ولک نیز بهره برد. با این کار اگر آفت در مراحل اولیه رشدش باشد، به خوبی مهار خواهد شد. در نهایت چنانچه شپشک ها خیلی زیاد بودند و به تمام ساقه و برگ های حسن یوسف نفوذ  کرده بودند سریع کل ساقه و برگ های آلوده را تا سطح خاک هرس نموده تا برگ و ساقه جدید فرصت رشد پدا کند.

آشنایی با آفت های گل حسن یوسف

به طور کلی گیاه پزشکان برای دفع  آفات گل حسن یوسف استفاده از سموم را پیشنهاد نمی کنند. و باید گفت بهره گیری از سموم برای گیاهان زینتی مناسب نمی باشد. چرا که سم شپشک آرد آلود را مقاومتر ساخته و نابودی آن مشکلتر می شود. البته اگر می خواهید برای دفع آفت این گل از سم استفاده نمایید، از سم دیازینون طبق نسبتهای نوشته شده روی برچسب آن بهره بگیرید.

یا سم مالاتیون به نسبت ۲ سی سی در یک لیتر آب را داخل اسپره های تفنگی ریخته و تکان داده تا خوب مخلوط شوند. سپس سطح رویی و تحتانی ساقه و برگها را هفته ای یک مرتبه با آن سمپاشی کنید. توجه کنید شپشکها از بین می روند ولی تخم یا لارو آن ها که حالت پنبه ای دارند نابود نمی شوند به این ترتیب باید صبر کرد تا لاروها نیز به شپشک تبدیل شوند و سپس شمپاشی مجدد صورت گیرد.  این روند را تا نابودی کامل آفت ادامه دهید.

انواع آفات گل حسن یوسف

ولی به طور کلی باید برای از بین بردن شپشک ها صبور بود و در قدم اول به سراغ سم نرفت. این آفات خیلی سرسخت می باشند. امروزه بسیاری از گیاهان زینتی را در پشم سنگ می کارند این ماده هم موجب نگه داری آب و رطوبت شده و هم بستر مناسبی برای گیاهان رطوبت پسند نظیر گل حسن یوسف محسوب می شود. قابل ذکر است گیاهانی که به شیوه هیدروپنیک و درون پشم پرورش داده می شوند رشد بهتری نسبت به بقیه گیاهان دارند. همچنینی برای آشنایی با نحوه قلمه زدن حسن یوسف و دلیل پژمرده شدن حسن یوسف کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو