پیشگیری از بیماری های عفونی، اصولی ساده اما موثر

منبع: نی نی بان

102

1399/3/9

15:57


وقتی فرزندتان یا یکی از اعضای خانواده دچار سرماخوردگی، سرفه یا یکی از بیماری‌ های عفونی می‌شود، احتمال انتقال بیماری به سایر اعضای خانواده بسیار بالا خوهد بود. اما در عین حال، اقدامات بسیار مهمی می‌توان انجام داد تا ریسک بیماری در دیگر اعضای خانواده کاهش یابد. در این مقاله، به این اقدامات و استراتژی ‌های بهداشتی  برای پیشگیری از بیماری های عفونی پرداخته می‌شود. شما در این مقاله خواهید آموخت چگونه به طور مؤثر بهداشت را در خانواده عملی کنید و چگونه با کودک گفتگو کنید و به او بهداشت فردی را آموزش دهید.
 
بهداشت تنفسی را به کودک آموزش دهید
برخی متخصصان استراتژی‌های بهداشتی مربوط به تنفس را بهداشت تنفسی می‌نامند و به این نکته اشاره می‌کنند که، در صورت رعایت دقیق این دستورالعمل‌ها، بهداشت تنفسی می‌تواند بسیار مؤثر باشد. برای مثال، برای جلوگیری از پخش شدن ترشحات بزاق کودک در هوا، که ممکن است روی اشیاء، اسباب‌بازی‌ها و سایر افراد فرود بیاید، باید:
از کودک بخواهید هنگام عطسه یا سرفه دستمالی جلوی دهان خود بگیرد. در صورتی که دستمال در دسترس نبود، می‌تواند آستینش را جلوی دهان بگیرد.
از کودک بخواهید از پوشاندن دهان با دست هنگام عطسه و سرفه خودداری کند، زیرا این کار باعث می‌شود میکروب‌ها روی دست او قرار گیرند. تماس دست با سایر اشیاء یا افراد سبب می‌شود این میکروب‌ها پخش شوند. بیشتر اوقات، میکروب‌ها از طریق دست‌ها پخش می‌شوند، نه هوا.
بلافاصله پس از هر بار مصرف، دستمال را دور بیندازید و آن‌ها را در نزدیک‌ترین سطل زباله یا جعبه‌های مخصوص دیگر بیندازید. اگر از دستمال پارچه‌ای استفاده می‌کنید، دستمال دیگری را جایگزین کنید.
اگر کودک به اندازه کافی بزرگ است، به او بیاموزید که چگونه بینی خود را در دستمال تخلیه کند ( فین کند).
به کودک اجازه ندهید پستانک، لیوان، وسایل غذا خوردن، حوله یا مسواکش را با دیگران به اشتراک بگذارد، چه بیمار باشد، چه بیمار نباشد.

خانه را مرتب تمیز و ضدعفونی کنید
خانه‌داری احتمالا لذت‌بخش‌ترین فعالیت شما در طول روز نیست. اما اگر چند دقیقه برای کشتن میکروب‌ها خصوصا در محیط آشپزخانه و حمام وقت بگذارید، در حفظ سلامتی فرزندتان نقش بزرگی ایفا خواهید کرد.
بعد از اینکه غذا را آماده کردید، میز آشپزخانه را با آب گرم و صابون بشویید و با استفاده از محلول پاک‌کننده یا سایر مواد ضدعفونی‌کننده، آشپزخانه و میز را ضدعفونی کنید. باکتری‌های عفونی در غذاهایی مانند گوشت و مرغ خام رشد می‌کنند. در حمام نیز، از همان روال برای تمیز و ضدعفونی کردن توالت، سینک و سایر سطوح استفاده کنید. این کار اهمیت بسیاری دارد، به‌ویژه وقتی یکی از اعضای خانواده به بیماری عفونی مبتلا شده باشد و خصوصا وقتی آن شخص اسهال نیز داشته باشد. بنابراین، باید مرتبا مکان‌هایی مانند میز تعویض پوشک کودک را تمیز کنید (توجه کنید که مواد ضدعفونی‌کننده‌ و کلیه مواد پاک‌کننده را دور از دسترس نوزادان و خردسالان قرار دهید). از عوض کردن پوشک در مکان‌هایی که غذا تهیه و مصرف می‌شود خودداری کنید.
برخی میکروب‌ها می‌توانند تا ساعت‌ها زنده بمانند و حتی رشد کنند، مگر اینکه برای از بین بردن آن‌ها اقداماتی انجام دهید. بعد از استفاده از صابون و مواد ضدعفونی‌کننده، سطوح تمیزشده را با پارچه تمیز خشک کنید. دقت داشته باشید، بعد از تمیز کردن، حتما دستان خود را بشویید.
 
سلامت غذاها را کنترل کنید
غذا می‌تواند با باکتری‌ها و سایر میکروب‌ها آلوده شود و باعث دل‌درد، استفراغ و مشکلات بدتری شود. برای اینکه از چنین شرایطی جلوگیری کنید، باید:
قبل و بعد از آماده کردن غذا، حتما دستانتان را بشویید و سطوح آشپزخانه را تمیز کنید.
تخته برش یا سطح آشپزخانه را، بعد از برش گوشت‌های خام و آماده کردن آن‌ها برای طبخ، تمیز کنید. همچنین، این سطوح را، قبل از آماده کردن غذاهایی که نیازی به پخته شدن ندارند، مانند سبزیجات، میوه‌ها و سالاد نیز باید تمیز کنید.
گوشت چرخ‌کرده را کاملا بپزید.
سبزیجات و میوه‌های خام را قبل از مصرف کاملا بشویید.
از خوردن تخم‌مرغ خام یا نیم‌پز خودداری کنید.
مواد غذایی منجمد را بلافاصله پس از یخ‌زدایی بپزید.
لوازم مورد استفاده هنگام آشپزی را مرتب تمیز کنید. دقت کنید که باید، پس از استفاده از این وسایل برای مواد غذایی خام و قبل از استفاده از آن‌ها برای مواد غذایی پخته‌شده، حتما آن‌ها را بشویید.
وقتی مقداری از غذا باقی ماند، آن را به‌درستی نگه‌داری کنید و برای جلوگیری از رشد میکروب‌ها، در یخچال یا فریزر قرار دهید. غذاهای فاسدشدنی را بیش از دو ساعت در محیط نگه ندارید.
در مجموع رعایت نکاتی که در این مقاله به آنها پرداخته شد می‌تواند تا حد زیادی برای پیشگیری از بیماری های عفونی در کودکان و اعضای خانواده موثر باشد. اگر دستورالعمل‌های بهداشتی را به‌درستی رعایت کنید، به خانواده و فرزندانتان کمک می‌کنید روزهای کمتری را در بیماری بگذرانند. با مراقبت از خانواده و فرزندان و با رعایت نکات بهداشتی، تعداد مراجعات به پزشک و همچنین، هزینه‌های دارویی کاهش می‌یابد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو