حیوان شیر کوهی (پوما) را بهتر بشناسید

حیوان شیر کوهی (پوما) را بهتر بشناسید


منبع: آرگا

186

1399/3/9

18:40


حیوان شیر کوهی یاپوما می توانند به گسترهای بزرگ از محل های سکوت و شرایط آب و هوایی عادت کنند. آن ها در سراسر آمریکا ی مرکزی و جنوبی یافت می شوند اما شکار باعث مهاجرت و پراکنده شدن آن ها در مناطقی چون مکزیک و آمریکای غربی و غرب و حشی یا فلوریدا و قسمت های جنوب غربی کانادا شده است. در ادامه با این مقاله همراه باشید.

حیوان شیر کوهی (پوما) را بهتر بشناسید

حیوان شیر کوهی یا پوما نوعی گربه سان بزرگ بومی قاره آمریکا می باشد که زیستگاه آن از کوه های آند در آمریکای جنوبی تا یوکان در کانادا را مشمول می شود.حیوان شیر کوهی از جمله گربه سانان باریک اندام و چابک به شمار می رود. یک شیر کوهی بالغ شصت تا نود سانتی متر قد شانه دارد.

خصوصیت حیوان شیر کوهی

حیوان شیر کوهی از جمله گربه سانان باریک اندام و چابک به شمار می رود. یک شیر کوهی بالغ شصت تا نود سانتی متر قد شانه دارد. طول شیر های کوهی نر در حدود دو و چهاردهم متر از بینی تا انتهای دم است. حیوان شیر کوهی ماده در حدود دو و پنج متر طول دارند. در حالت کلی بازه نسبی یک و نیم متر تا دو و هفتاد و پنج صدم متر برای طول این جانور از بینی تا انتهای دم شناخته شده است.

آشنایی با حیوان شیر کوهی

طول دم به تنهایی بین شصت و سه تا نود و پنج سانتی متر است. وزن حیوان شیر کوهی نر بین پنجاه و سه تا صد کیلو گرم است و به طور میانگین شصت و دو کیلو گرم می باشد. گونه ماده بین بیست و نه تا شصت و چهار کیلوگرم وزن دارد و به طور میانگین وزن گونه ماده حدود چهل و دو کیلو گرم است.

آشنایی با حیوان شیر کوهی

اندازه حیوان شیر کوهی در نواحی استوایی کوچک تر است و هر چه به سمت قطب ها پیش روی می کنیم اندازه آن ها بزرگ تر می شود.

محل زندگی شیر های کوهی

حیوان شیرکوهی می توانند به گستره ای بزرگ از محل های سکوت و شرایط آب و هوایی عادت کنند. آن ها در سراسر آمریکای مرکزی و جنوبی یافت می شوند اما شکار باعث مهاجرت و پراکنده شدن آن ها در مناطقی چون مکزیک و آمریکای غربی و غرب وحشی یا فلوریدا و قسمت های جنوب غربی کانادا شده است.

معرفی پوما

بر خلاف بسیاری از نژادهای گربه سانان، پوماها به صورت دسته ای و گروهی زندگی نمی کنند. آن ها در مناطق وسیع به تنهایی به حیات ادامه می دهند و به طور کلی موجوداتی منزوی هستند.

آشنایی با پوما

پوما ها موجوداتی هستند که خود را در هوای گرگ و میش نشان می دهند و در این ساعت ها به شکار کردن مشغول می شوند. نور کم باعث می شود که در برابر شکارشان دیده نشوند و به خاطر دید شبانه بسیار خوب شان مزیتی خاص دارند.

زاد و ولد شیرهای کوهی

با توجه به موزه باغ وحش دانشگاه میشیگان، بعد از جفت گیری، پومای ماده فرزند را به مدت هشتاد و چهار تا صد و شش روز حمل می کند.

آشنایی با پوما

پس از آن یک تا شش توله از او به دنیا می آیند که نقاطی بر روی پوست آن ها برای یکی شدن با محیط طبیعی وجود دارد. هر پومای ماده می تواند هر دو سال یک بار باردار شود.

رژیم غذایی حیوان شیر کوهی

حیوان شیر کوهی به واسطه قدرت بدنی بسیار بالا و قدرت مخفی کاری شان شکار می کنند. برای کشتن شکارشان ( که معمولا آهو و گوزن هستند) پوماها خود را در پشت آن ها مستقر می کنند و سپس با دندان های قدرتمند خود گردن شکار را هدف قرار می دهند.

آشنایی با پوما

برای این که شکار بیشتر دوام داشته باشد، شیرهای کوهی لاشه حیوانی که شکار کرده اند را از بقیه حیوانات مخفی می کنند تا از گوشت آن تا چند روز بهره ببرند. بر اساس گفته موسسه شیرهای کوهی یک پوما هر ده الی چهارده روز یک آهو را شکار می کنند. شیرهای کوهی می توانند این شکار ها را که حتی ممکن است چند برابر وزن خود باشند، را حمل کنند و اگر به آن ها فرصت بدهید به سراغ حیوانات اهلی هم می روند.

آشنایی با حیوان شیر کوهی

همچنین حیوان شیرکوهی می توانند حیوانات ریزی چون جوجه تیغی، گرگ صحرایی، خرگوش، گورکن، سنجاب و راکون را نیز شکار کنند. بعضی پوماها بیشتر از بقیه شکار می کنند. حیوان شیر کوهی پانتاگونی پنجاه درصد بیشتر از پوما های آمریکای شمالی شبیه به خود شکار می کنند.

وضعیت زندگی شیرهای کوهی

حیوان شیر کوهی زمانی از فاصله اقیانوس آرام تا اقیانوس اطلس در مناطق مختلف دیده می شدند اما بر اساس سازمان محافظت از طبیعت، تمدن دویست ساله در سواحل شرقی آمریکا شمالی باعث از بین رفتن آن ها شده است. در طی قرن بیست تعداد زیادی از پوما ها در قسمت های مرکزی و شرقی آمریکا توسط کشاورزان و مزرعه دارها کشته شدند چرا که نمی خواستند این پوما ها احشام آن ها را بکشند.

آشنایی با خصوصیت زندگی پوما

در نتیجه، پوماها تقریبا در این مناطق منقرض شدند. جمعیت پوما ها زیادتر نمی شوند و هر روز به خاطر از بین رفتن محیط های زندگی آن ها، شکار و مسموم شدن یا تصادف با اتومبیل ها پوما های بیشتری نسبت به گذشته کشته می شوند.

معرفی پوما

با توجه به UICN پوما ها از نظر انقراض در رده «حداقل نگرانی » قرار می گیرند چرا که آن ها را در نقاط زیادی می توانید پیدا کنید. با این حال، تعداد آن ها هر روز کمتر می شود.

معرفی پوما

پلنگ های فلوریدا و پوما های برزیل تقریبا در خطر هستند. پوما ها البته نژادی محافظت شده در بسیاری از مناطق هستند که علت آن هم ممنوعیت شکار در بسیاری از ملل آمریکای جنوبی است.

دیگر حقایق

شیر های کوهی بسیار پر جنب و جوش می باشند. آن ها می توانند با سرعت هشتاد کیلومتر در ساعت بدوند و تا چهار و هشت دهم متر به هوا بپرد. پوما ها غرش ندارند اما از صوت و فریاد برای بر قرار کردن ارتباط استفاده می کنند.

معرفی حیوان شیر کوهی

با این که پوماها مشکلی برای کشاورزها هستند، نقش مهمی در طبیعت دارند. آن ها جمعیت هایی از حیوانات را در زنجیره غذایی پایین تر تحت کنترل نگه می دارند. در واقع می توان گفت که بدون حضور پوما ها، همین کشاورزها باید با مشکل هجوم خرگوش های گرسنه سرو کله بزنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو