تقویت سلامت معنوی اعضای خانواده با احیای این سنت

85

1399/3/9

18:42


استاد اخلاق و مفسر قرآن کریم بر ضرورت حفظ سلامت معنوی اعضای خانواده با احیای سنت قرائت قرآن تاکید کرد.

تقویت سلامت معنوی اعضای خانواده با احیای این سنت

به گزارش بهداشت نیوز، سید محسن میرباقری، مفسر قرآن با اشاره به شرایط خاص روزهای شیوع ویروس کرونا، گفت: ضرورت دارد علاوه بر حفظ سلامت جسمی خانواده، سلامت معنوی اعضای خانواده را نیز مورد توجه قرار دهیم و برای فراگیر کردن آموزش قرآن برنامه ریزی کنیم تا سنت قرآن خواندن در منازل دوباره زنده شود. زمانی خانواده‌ها روزشان را با قرآن صبحگاهی شروع می‌کردند ما باید این کار را ترویج دهیم.
 
این استاد حوزه و دانشگاه تقویت روحیه و فضای معنوی را یکی از روش های کاهش نگرانی در بحران ها عنوان کرد و گفت: افرادی که از نظر معنوی قوی هستند، در این شرایط حال و روز بهتری دارند لذا همه افراد به ارتقای بعد معنوی خود نیاز دارند و باید خودشان را از نظر روانی در یک شرایط مثبت و ایدئولوژی درست قرار دهند. تقویت باورهای درست موجب می شود احساس خوب داشته باشیم و با این احساس خوب به دیگران کمک کنیم.
 
این پژوهشگر عنوان کرد: دوام ذکر جزء تأکید روایات ماست و قرآن هم به کثرت ذکر تأکید کرده است. ذکر ما را به خدا وصل می کند. خلوت شبانه با معبود بسیار مهم است. در روایتی نقل شده که به حضرت موسی(ع) وحی شد: «یَا ابْنَ عِمْرَانَ! کَذَبَ‏ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ یُحِبُّنِی‏ فَإِذَا جَنَّهُ اللَّیْلُ‏ نَامَ عَنِّی»؛ ‌ای موسی! کسی که می‌گوید من خدا را دوست دارم، اما شب - هنگامی‌که تاریکی همه جا را فرا می‌گیرد - به خواب می‌رود و به یاد من نیست، دروغ می‌گوید. در کتاب‌های ادعیه و امثال آن نیز مناجات‌های خاصی مخصوص سحرخیزان وارد شده است که برخی از آن‌ها مضامین بسیار جالبی دارد که بر همین نکته تکیه می‌کند که در روز، تکالیف شرعی و اجتماعی و گرفتاری‌های زندگی مجالی نمی‌دهد که انسان فرصت راز و نیاز با خدا را پیدا کند، ولی شب، هنگام سکوت، آرامش و وقت خلوت است.
 
میرباقری با اشاره به توسعه فعالیت های قرآنی در رشته های حفظ و قرائت قرآن پس از پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: در سالهای اخیر از سوی تشکل های مردمی و سازمان ها و نهادهای دولتی مانند سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان تبلیغات اسلامی و به فعالیت های قرآنی در زمینه حفظ و قرائت قرآن توجه بسیاری شده که لازم است در کنار این ها ترجمه و تفسیر قرآن نیز مورد توجه قرار گیرد زیرا جوانان امروز به اندیشه یابی از قرآن نیاز دارند تا بتوانند از این کتاب آسمانی تفکری را برای مسائل و مباحث امروز استخراج کنند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو