طب سنتی و ماکارونی، فرصت‌غذایی یا تهدیدِ سلامتی؟

70

1399/3/9

20:46


امروزه ماکارونی یکی از محبوب ترین و پرفروش ترین غذا های دنیا محسوب می شود و روزانه مقدار زیادی ماکارونی در دنیا به فروش می رسد. اما اینکه این غذای محبوب چه پیشینه ای دارد و از چه موادی تشکیل شده است نکته ای مهم و قابل بررسی است.

طب سنتی و ماکارونی، فرصت‌غذایی یا تهدیدِ سلامتی؟

به گزارش بهداشت نیوز، امروزه ماکارونی یکی از محبوب ترین و پرفروش ترین غذا های دنیا محسوب می شود و روزانه مقدار زیادی ماکارونی در دنیا به فروش می رسد. اما اینکه این غذای محبوب چه پیشینه ای دارد و از چه موادی تشکیل شده است نکته ای مهم و قابل بررسی است.

پیشینه تاریخی ماکارونی
    این فرآورده غذایی مطابق داستان های قدیمی، اولین بار در چین به طور اتفاقی از رشته های خشک شده که از آرد گندم تهیه شده بودند به وجود آمد و سپس توسط یک تاجر ایتالیایی به اروپا راه یافت و در ساختار آن تغییرات کلی به وجود آمد تا به صورت امروزی رسید.
    ترکیب اصلی این ماده آرد گندم و تخم مرغ است و به طور سنتی تا چند دهه پیش با روش های خانگی در کشورهای اروپایی ساخته می شد. امروزه این مواد غذایی در کارخانجات مدرن و با روش های صنعتی تولید می شود.

نظر طب سنتی درباره ماکارونی
    تا زمانی که ماکارونی و به طور کل خانواده پاستاها (لازانیا، اسپاگتی و …) به طور ارگانیک و طبیعی از آرد گندم و تخم مرغ خالص تهیه شوند و به صورت تازه مورد استفاده قرار گیرند، از نظر طب ایرانی تا حدی مورد قبول اند و چندان مشکل ساز نیستند. اما به شکل صنعتی که امروز در کارخانجات تولید می شوند، مشکلات زیادی را برای سلامتی ایجاد می کنند.
    یکی از دلایل این اتفاق، مواد شیمیایی و صنعتی ای است که به منظور بهبود حالت فیزیکی مانند: قوام، چسبندگی، فرم پذیری و …، رنگ، طعم و بازار پسندی ماکارونی به آن اضافه می شود. مصرف این مواد امروزه در کارخانجات تولید ماکارونی کاملاً رایج است، هم به لحاظ افزایش کیفیت ظاهری و بازار پسندی و هم به جهت مقرون به صرفه بودن کاملاً مورد استقبال تولید کننده های محصولات پاستاست.

مواد شیمیایی تشکیل دهنده پاستا
به طور کلی در محصولات پاستا از سه گروه مواد شیمیایی استفاده می شود:
    گروه اول، بهبود دهنده ها یا امولسیفایرها: استرهای مونو و دی گلیسیرید صنعتی از جمله بهبود دهنده هایی هستند که به خمیر ماکارونی افزوده می شود. این مواد باعث افزایش مقاومت پخت و کاهش چسبندگی رشته های ماکارونی می گردد. استئین هیدروکلراید موجب بهبود فرم پذیری رشته ها می گردد. گلوتن مصنوعی باعت کش آمدن و انعطاف پذیری خمیر می شود.
    گروه دوم، نگهدارنده ها (پایدار کننده ها): سدیم استات در ماکارونی موجب تأخیر در اکسیداسیون و فساد آرد و تثبیت سیستم امولسیونی خمیر می شود. همچنین ضد میکروب است و رنگ رشته های ماکارونی را بهبود می بخشد. BHT و BHTQ (هیدروکسی تولوئن بوتیله) نیز از جمله مواد نگهدارنده ای هستند که به ترکیب ماکارونی افزوده می شود.
    گروه سوم، رنگ ها: در بهترین و سالم ترین حالت از ماده شیمیایی بتاکاروتن برای ایجاد رنگ در ماکارونی استفاده می شود که طب ایرانی بسیار با آن مخالف است و در بدترین حالت از سایر رنگ های شیمیایی ارزان قیمت برای این منظور استفاده می شود.

تحقیقات در اروپا درمورد ماکارونی چه می گوید؟
    از دلایل دیگر مضر بودن ماکارونی ترکیب خشک شده و تراکم خمیر و تخم مرغ است که قوام و تراکم بیشتر از حد آن باعث سختی هضم و تولید اخلاط غلیظ و سنگین در بدن می شود. حال به مطلب زیر دقت کنید: تحقیقات جدید دانشگاهی در اروپا نشان می دهد ماکارونی خطر ابتلا به تغییرات متابولیک مربوط به بیماریهای قلبی و عروقی و سکته مغزی را افزایش می دهد. در این مطالعه، محققان دریافتند افرادی که رشته های نودل و ماکارونی زیاد مصرف می کنند، بیشتر به بیماریهای قلبی و دیابت دچار می شوند و فشارخون بالا از دیگر بیماری هایی است که با مصرف ماکارونی به سراغ افراد می آید.
    اتفاقات فوق به هر دلیلی که ایجاد شده باشند، این نظر طب ایرانی را تایید می کنند که هر گاه دستکاری های مصنوعی به ویژه صنعتی و شیمیایی بر روی خوراکی های انسان انجام شود، آن ماده غذایی از اعتدال و طبیعت واقعی خود خارج شده و همین عدم اعتدال را به بدن انسان منتقل می کنند و هر چه این دستکاری ها بیشتر باشند، فجایع به وجود آمده از آن ها نیز بیشتر خواهند بود.

جای دارد به مسئولین بهداشت و سلامت کشور یادآوری کنیم که باعث شیوع بیماریهای سیستمیک در ایران شده اند و ماکارونی نمونه بسیار کوچکی از آن است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو