طرز تهیه مرجو خورش اصلی (خورشت عدس طالقان)

منبع: ستاره

107

1399/3/9

22:31


طرز تهیه مرجو خورش برای کسانی مناسب است که می خواهند یک خورشت سنتی جدید امتحان کنند و به دنبال مواد مغذی هستند. این خورشت سرشار از آهن برای کسانی مناسب است که کم خون هستند. مرجو خورشت سنتی طالقان را با نام خورشت عدس هم می شناسند.

طرز تهیه مرجو خورش

ستاره | سرویس آشپزی - طرز تهیه مرجو خورش یا خورشت عدس از طالقان می‌آید. این خورشت لذیذ و مقوی به خاطر داشتن عدس و گوشت و آلو برقان بسیار مفید و سرشار از انواع ویتامین هاست. این خورشت با توجه به خواص عدس و بقیه مواد آن، آنقدر غنی است که نه تنها می‌توانید آن را همراه با برنج برای وعده ی نهار میل کنید، بلکه می‌توان آن را به تنهایی و با نان برای شام نوش جان کرد. در ادامه این مطلب با هم مواد اولیه و طرز تهیه ی خورش مرجو یا همان مرجو خورشت را می‌بینیم.

 

مواد اولیه برای تهیه خورشت عدس طالقان یا مرجو خورش

مناسب برای ۴ نفر
عدس 1 لیوان
سیب زمینی 1 عدد متوسط
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
آلو نصف پیمانه
نمک و فلفل مقدار کافی
روغن مایع  مقدار کافی
گوشت 300 گرم
پیاز 2 عدد
آبلیمو مقدار کافی

زمان پخت: ۱۵۰ دقیقه


طرز تهیه خورش مرجو

 

طرز تهیه مرجو خورش مرحله به مرحله

  • ابتدا 1 لیوان عدس را با آب تمیز می کنیم و می‌گذاریم به مدت 2 ساعت داخل آب خیس بخورد. این کار به شما کمک می‌کند تا مانع نفخ شود و همچنین عدس ها راحت تر پخته شوند. سپس عدس ها را داخل یک قابلمه به همراه آب روی شعله گاز می گذاریم.
  • پیاز را پوست کنده و به صورت ریز و نگینی خرد کنید و سپس بدون سرخ کردن یا پختن به قابلمه اضافه کنید. در قابلمه را ببندید تا عدس ها خوب بپزند
  • سیب زمینی را باید جداگانه سرخ کنید. بنابراین سیب زمینی را هر طور که مایل بودید خرد کنید و داخل ماهیتابه با مقدار کمی روغن سرخ کنید تا طلایی شوند.
  • یک پیاز دیگر را خلالی یا نگینی ریز خرد می کنیم و داخل ماهیتابه تفت می‌دهیم تا طلایی و نرم شوند.
  • گوشت‌مان را هم خرد می کنیم و به پیاز ها اضافه می‌کنیم. می‌گذاریم بماند تا زمانی که رنگ گوشت عوض شود. 
    نکته: اضافه کردن گوشت به مرجو خورش کاملا اختیاری است و می‌توان آن را از دستور پخت خورشت مرجو حذف کرد.

 

طرز تهیه ی خورش مرجو

 

بیشتر ببینید: طرز تهیه دال عدس خوزستانی با گوشت

 

  • سپس رب گوجه فرنگی را به گوشت و پیاز اضافه می کنیم و هم می‌زنیم تا زمانی که رب خام نباشد و رنگش کمی تغییر کند.
  • در این مرحله 3 پیمانه آب با گوشت اضافه می‌کنیم و زیر شعله را زیاد می‌کنیم. بعد از اینکه آب جوش آمد در ماهیتابه را بسته، زیر شعله گاز را کم می کنیم و منتظر می‌شویم تا گوشت کاملا بپزد.
  • حالا نوبت اضافه کردن آلو هاست. آلوها را که از قبل در آب خیسانده ایم در نیم ساعت پایانی پخت به خورشت اضافه می‌کنیم تا له نشود.
  • عدس ها را که از قبل پخته ایم را به خورشت اضافه می‌کنیم و نمک و فلفل و آبلیمو را به عنوان چاشنی به  مرجو خورش می‌زنیم.
  • 5 دقیقه پایانی مرجو خورشت زمان اضافه کردن سیب زمینی های سرخ شده است. بعد از اینکه آب خورشت عدس طالقان ما کشیده شد آماده ی سرو می‌شود.

 

بیشتر ببینید: طرز تهیه سوپ عدس و بلغور ترکی

 

در آخر

مرجو خورش یا خورشت مرجو را با نام خورشت عدس طالقان هم می‌شناسند چون پایه ی اصلی این خورشت عدس است. از فواید این خورشت می توان به درمان کم خونی و پایین آوردن فشار خون اشاره کرد. همچنین شما می توانید برای اینکه یک خورشت کاملا گیاهی داشته باشید، گوشت را از مواد اولیه حذف کنید. پیشنهاد می‌کنیم سری به مطلب طرز تهیه سوپ دال عدس (عدس قرمز) بزنید و در قسمت نظرات و پرسش ها با ما راجع به این خورشت صحبت کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو