بعد از غذا خوردن این کارها را انجام ندهید

76

1399/3/9

22:50


نرگس جوزدانی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره عواقب مصرف برخی مواد غذایی بعد از غذا بیان کرد: مصرف برخی مواد غذایی مانند چای بعد از وعده غذا، میزان جذب آهن را کاهش می دهد؛ بنابراین توصیه می شود تا یک ساعت بعد از غذا، این نوشیدنی به هیچ عنوان استفاده نشود تا بدن بهترین بهره را از آهن ببرد.

بعد از غذا خوردن این کارها را انجام ندهید

به گزارش بهداشت نیوز، نرگس جوزدانی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره عواقب مصرف برخی مواد غذایی بعد از غذا بیان کرد: مصرف برخی مواد غذایی مانند چای بعد از وعده غذا، میزان جذب آهن را کاهش می دهد؛ بنابراین توصیه می شود تا یک ساعت بعد از غذا، این نوشیدنی به هیچ عنوان استفاده نشود تا بدن بهترین بهره را از آهن ببرد.

او افزود: افرادی که بلافاصله بعد از نوشیدن چای به صرف غذا می پردازند باید بدانند که آهن در بدن این افراد کاهش یافته و جذب غذا به خوبی صورت نمی پذیرد.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه هیچ یافته یا شواهد علمی وجود ندارد که نشان دهد نباید بعد از غذا به مصرف میوه جات پرداخت، تاکید کرد: در کنار برخی وعده های غذایی همانند دوغ، ماست و سالاد می توان از میوه جات استفاده کرد، این موضوع هیچ ضرری برای سلامت بدن نخواهد داشت. خوبی مصرف یک عدد یا نصف عدد میوه در کنار غذا تاثیر ویتامین C آن است که به جذب بهتر غذا کمک خواهد کرد البته نباید در استفاده آن زیاده روی کرد.

مضرات سیگار بعد از صرف غذا
جوزدانی با اشاره به مضرات سیگار بعد از مصرف غذا اظهار کرد: از آن جایی که بعد از صرف غذا جریان خون در کنار دستگاه گوارش افزایش می یابد، کشیدن سیگار باعث هدایت این جریان خون به سمت ریه ها می شود؛ بنابراین کمبود اکسیژن می تواند بر عملکرد دستگاه گوارش، هضم و جذب غذا اثر بگذارد.

نخوابید!
این متخصص تغذیه درباره مدت زمان استراحت بعد از صرف مواد غذایی تصریح کرد: توصیه می شود بعد از صرف غذا حداقل 20 دقیقه تا نیم ساعت به صورت نشسته باشیم. خوابیدن بلافاصله بعد از غذا می تواند بر رفلاکس معده تاثیر گذارد بنابراین خوردن شام در آخر شب کار بسیار اشتباهی است.

جوزانی ادامه داد: از آن جایی که حمام کردن یک فعالیت به حساب می آید؛ بنابراین بلافاصله بعد از خوردن غذا به حمام نروید زیرا بعد از خوردن غذای نسبتا سنگین، خون به سمت دستگاه گوارش می رود و خون رسانی به مغز کاهش می یابد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به عواقب نوشیدن آب در کنار غذا اظهار کرد: بهتر است نوشیدن آب سرد یا گرم را در کنار غذا کم کنیم؛ نوشیدن آب همراه با غذا موجب اختلال در عمل هضم می شود، بهتر است از حدود 15 تا 20 دقیقه مانده به غذا و 1 تا 2 ساعت پس از غذا، آب استفاده نشود.

گیاهخواران لبنیات بخورند؟
جوزدانی با بیان اینکه مصرف لبنیاتی مانند شیر، ماست، دوغ و ... می تواند روی آهن سبزیجات اثرگذار باشند، تاکید کرد: اگر فردی گیاه خوار است یا میزان پروتئینی که استفاده می کند از منابع گیاهی است، زمانی که به نوشیدن شیر یا مصرف ماست در کنار غذا اقدام کند، باعث می شود تا جذب آهن در این دسته از افراد کند شود و توصیه می شود در این دسته از افراد به جای مصرف لبنیات از ویتامین C استفاده کنند تا آهن غذا برایشان قابل جذب تر باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو