جورج فلوید که بود، چرا و چگونه دستگیر و کشته شد؟ + ویدیو

جورج فلوید که بود، چرا و چگونه دستگیر و کشته شد؟ + ویدیو


منبع: روزیاتو

89

1399/3/10

14:38


کشته شدن یک مرد سیاهپوست به نام جورج فلوید به دست پلیس ایالات متحده در ابتدا باعث اعتراضات صلح آمیز در بسیاری از شهرهای آمریکا شد که در ادامه به خشونت کشیده شد. معترضان درخواست اجرای عدالت را دارند و می خواهند که از وقوع چنین اتفاقاتی و تبعیض علیه سیاهپوستان توسط نیروهای پلیس که در ایالات متحده همیشه وجود داشته پایان داده شود. جورج فلوید که به عنوان نگهبان و نیروی امنیتی در یک کلوب شبانه کار می کرد، بعد از آنکه توسط چهار پلیس در مینیاپولیس دستگیر شد، به دلیل خفگی جانش را از دست داد.

مرگ جوردن فلوید

یک پلیس سفید پوست به نام درک چاوین، ۴۴ ساله، زانوی خود را به مدت حدود ۸ دقیقه روی پشت گردن و فشار می دهد، در حالی که جوردن فلوید ۴۶ ساله و غیرمسلح رو به پایین و با دست های دستبند زده شده روی آسفالت افتاده و فریاد می زند :«نمی تونم نفس بکشم». در این حین فردی که نظاره گر ماجراست خطاب به پلیس می گوید: «داری اونو می کشی». فلوید بعد از آن دستگیر شد که ظاهراً وی سعی داشته یک اسکناس تقلبی ۲۰ دلاری را شب دوشنبه گذشته در یک مرکز خرید خرج کند و نیروهای پلیس نیز ادعا می کنند که جورج فلوید هنگام دستگیری تحت تاثیر مواد مخدر یا مشروبات الکلی و پشت فرمان خودرو خود بوده و در مقابل دستگیری مقاومت کرده است.

با این وجود شاهدان عینی گزارش اداره پلیس مینیاپولیس در مورد مقاومت کردن جورج فلوید در هنگام دستگیری را به چالش کشیده اند. در ویدیویی که توسط یکی از شاهدان این ماجرا ضبط شده، دیده و شنیده می شود که فلوید از پلیس درخواست می کند که فشار روی گردن او را کم کند و همزمان شاهدان نیز از پلیس می خواهند که زانویش را از روی گردن وی بردارد اما درک چاوین توجهی به درخواست های دو طرف نداشته و همچنان به کار خود ادامه می دهد که به بیهوش شدن مرد سیاهپوست می انجامد. بعد از آن بود که اعلام شد جورج فلوید در بیمارستان درگذشته است.

مرگ جوردن فلوید

ویدیو مربوط به دستگیری و مرگ این مرد بلافاصله در اینترنت منتشر شده و خشم عمومی در مینیاپولیس و دیگر شهرهای ایالات متحده را در پی داشت که خواهان دستگیری پلیس مذکور و محاکمه او به جرم قتل عمد شدند. از آن شب به بعد، هر شب در مینیاپولیس تظاهرات گسترده برگزار شده و حتی گارد ملی نیز برای خواباندن اعتراضات دست به کار شد پس از آنکه تظاهرات مسالمت آمیز به غارت کردن و آتش زدن فروشگاه ها و مراکز دولتی، تیراندازی و خرابکاری گسترده منتهی گردید. اما جورج فلوید که بود؟

جورج فلوید در سنت لوییز پارک، در حومه مینیاپولیس زندگی کرده و حدود ۶ سال قبل از هیوستون، تگزاس که بیشتر عمر خود را در آن زندگی کرده بود به مینه سوتا نقل مکان کرد. او به خاطر قد و جثه قابل توجهش در میان خانواده و دوستان با لقب «فلوید گنده» (Big Floyd) شناخته می شد و به مدت ۵ سال به عنوان نگهبان و نیروی امنیتی در یک رستوران و کلاب موسیقی زنده کار می کرد که در هفته های اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شده بود. خانواده اش او را یک «غول مهربان» توصیف می کردند. فلوید از همسر سابقش دارای دو دختر ۶ و ۲۲ ساله است که هر دو در هیوستون زندگی می کنند.

خانواده و نامزد او، کورتنی راث، خواهان دستگیری و محاکمه ۴ افسر پلیسی هستند که در مرگ فلوید دخالت داشته اند. فیلونیس، برادر فلوید در صحبت با سی ان ان می گوید: «برادرام را به خوبی شناخته و دوستش داشتم. او یک غول مهربان بود و به کسی آسیب نمی زد. او انسان بسیار مهربانی بود و سزاوار اتفاقی که برایش رخ داد نبود».

مرگ جوردن فلوید

جورج فلوید و نامزدش

راث، نامزد جورج فلوید ، نیز گفته است: «او از حق مردم دفاع می کرد، وقتی که مردم مشکل داشتند او به آن ها کمک می کرد، او مردمی که به حال خود رها شده بودند را دوست داشت. ما همیشه سر میز غذا دعا می کردیم، حتی اگر روزگار سختی داشتیم نیز دعا می کردیم، وقتی شرایط خوبی داشتیم هم دعا می کردیم. او برای یک شروع تازه به مینه سوتا آمد و مینیاپولیس را دوست داشتیم زیرا مردم اینجا نسبت به او مهربان و پذیرا بودند». جوردن فلوید از دوستان استفن جکسون، بسکتبالیست مشهور سابق بود، بازیکنی که در یک پیام اینستاگرامی از فلوید با عنوان برادر دوقلوی خود یاد می کند.

مرگ جوردن فلوید

چرا جوردن فلوید دستگیر شد؟

بعد از تماس کارمند یک مرکز خرید پس از ساعت ۸ شب دوشنبه، ۴ نیروی پلیس مینیاپولیس به محل می روند. صاحب این فروشگاه، محمود ابومیاله، که در هنگام دستگیری فلوید در محل حضور نداشته می گوید که یکی از کارمندانش با پلیس تماس گرفته زیرا فلوید قصد داشته از یک اسکناس جعلی ۲۰ دلاری برای خرید سیگار استفاده کند. گزارش پلیس ادعا می کند که به گفته کارمند فروشگاه، فلوید پس از تلاش برای خرج کردن اسکناس جعلی، به بیرون از فروشگاه رفته و روی کاپوت خودرو خود نشسته بود. همچنین در ادامه این گزارش چنین آمده که مرد مذکور از پس دادن سیگارها خودداری کرده، به شدت مست بوده، نمی توانسته خود را کنترل کرده و درست رفتار نمی کرده است.

مرگ جوردن فلوید

در گزارش پلیس چنین آمده که هنگام رسیدن نیروهای پلیس به محل، جورج فلوید همراه با دو نفر دیگر در داخل یک خودرو پارک شده بوده است. بعد از مرگ وی نیز نیروهای پلیس دخیل در این تراژدی ادعا کرده بودند که وی به شکل فیزیکی در مقابل دستگیری مقاومت کرده و تحت تاثیر [مواد مخدر یا مشروبات الکلی] بوده است. ویدیویی که توسط شاهدان ماجرا منتشر شده نشان می دهد که وی به زور از پشت صندلی راننده بیرون کشیده شده و دستبند زده می شود. در ادامه وی در حالی که دستبند زده شده، به یک دیوار تکیه زده و پلیس در حال صحبت با او دو نفر دیگر است، مردی که از صندلی جلو و زنی که از صندلی عقب خارج می شود. یکی از افسران پلیس، فلوید را بلند کرده و به سمت خودرو پلیس می برد.

مرگ جوردن فلوید

ابومیاله ادعا می کند که تصاویر ضبط شده توسط دوربین مدار بسته مغازه او نشان می دهند که جوردن فلوید در مقابل دستگیری مقاومت نمی کند و از وی خواسته شده که ویدیو مربوط به این واقعه را منتشر نکند. صاحب یک رستوران محلی نیز می گوید که در تصاویر ویدیویی دوربین مدار بسته خود هیچ نشانه ای از مقاومت در برابر دستگیری ندیده است. در ادامه خودروهای پلیس دید دوربین مداربسته را کور می کنند اما ویدیویی که توسط یک شاهد عینی به نام دارنلا فریزر گفته شده نشان می دهد که جوردن فلوید رو به پایین روی آسفالت انداخته شده و به مدت حدود ۸ دقیقه، زانوی چاوین روی پشت گردن جوردن فلوید قرار دارد در حالی که او مکرراً نفس نفس زده و می گوید: «خواهش می کنم، نمی تونم نفس بکشم» تا اینکه بیهوش می شود.

مرگ جوردن فلوید

شاهدان عینی از افسران پلیس می خواهند که او را رها کنند اما یکی از افسران بر سر فلوید فریاد می زند: «بلند شو، سوار ماشین شو» و فلوید پاسخ می دهد: «باشه، نمی تونم تکون بخورم». دو دقیقه پس از بیهوش شدن فلوید، تیم پزشکی وارد عمل شده و وی را به آمبولانس منتقل می کنند اما در ادامه مشخص می شود که جورج فلوید نبض ندارد. کمتر از یک ساعت بعد و ۹۰ دقیقه پس از تماس کارمند فروشگاه با پلیس، اعلام می شود که جوردن فلوید مرده است.

بیشتر بخوانید: نگاهی به سریعترین خودروهایی که توسط پلیس آمریکا مورد استفاده قرار می گیرند

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو