بهترین زمان برای نوشیدن قهوه

بهترین زمان برای نوشیدن قهوه


منبع: مینویسم

129

1399/3/10

14:51


زمان مناسب برای خودن قهوه

بهترین روش سرمایه گذاری برای کودکان

قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی های جهان است که حاوی محرک بسیار محبوبی به نام کافئین می باشد.
بسیاری از مردم، اولین کاری که پس از بیدار شدن از خواب انجام می دهند، نوشیدن یک فنجان از این نوشیدنی کافئین دار است، در حالی که دیگران معتقدند که بهتر است چند ساعتی قهوه نخورند.
در این مقاله توضیح میدهیم که بهترین زمان برای نوشیدن قهوه به منظور ماکزیمم کردن فواید و مینیمم کردن عوارض جانبی آن، چه زمانی است.

کورتیزول و قهوه

بسیاری از افراد از خوردن یک یا سه فنجان قهوه پس از بیدار شدن یا کمی پس از آن، لذت می برند.
با این وجود، اعتقاد بر این است که نوشیدن قهوه دقیقاً پس از بیدار شدن موجب کاهش اثرات تحریک سازی می شود زیرا کورتیزول هورمون استرس شما در آن زمان در بالاترین سطح خود قرار دارد.

کورتیزول، هورمونی است که هوشیاری و تمرکز را افزایش می دهد. آن همچنین متابولیسم، واکنش سیستم ایمنی و فشار خون را تنظیم می کند.این هورمون از ریتم مختص به چرخه ی خواب-بیدار شما پیروی می کند که سطوح بالای آن، ۳۰-۴۵ دقیقه پس از بیدار شدن به اوج می رسد و به آرامی در طول روز کاهش می یابد.

به همین دلیل، توصیه می شود که بهترین زمان برای خوردن قهوه اواسط یا اواخر صبح می باشد؛ زمانی که سطح کورتیزول پایین تر است.برای اغلب مردمی که حدود ساعت ۳۰/۶ صبح بیدار می شوند، این زمان بین ۳۰/۹ و ۳۰/۱۱ صبح است.

در حالی که این موضوع ممکن است تا حدودی درست باشد اما در هیچ مطالعه ای، اثرات تحریک سازی بیشتر با به تأخیر انداختن قهوه ی صبح در مقایسه با نوشیدن قهوه فوراً پس از بیدار شدن، مشاهده نشده است.

دلیل دیگر برای این که توصیه می شود نوشیدن قهوه صبح را به تأخیر بیاندازید، این است که کافئین قهوه می تواند سطوح کورتیزول را افزایش دهد.

نوشیدن قهوه زمانی که سطح کورتیزول در بالاترین حد خود قرار دارد، ممکن است موجب افزایش سطوح این هورمون شود. بالا رفتن سطح کورتیزول در بلندمدت می تواند به سیستم ایمنی آسیب برساند و موجب ایجاد مشکلاتی برای سلامتی فرد شود.

با این وجود، مطالعات بلندمدتی در خصوص پیامدهای سلامتی بالا رفتن سطح کورتیزول به خاطر نوشیدن قهوه انجام نگرفته است.
علاوه بر این، افزایش کورتیزول ناشی از کافئین به مرور در افرادی که به طور منظم کافئین مصرف می کنند، کاهش می یابد.
به این ترتیب، در صورتی که ترجیح می دهید قهوه ی خود را درست پس از بیدار شدن میل کنید، احتمالاً آسیبی به بدنتان وارد نخواهد شد.

اما اگر می خواهید برنامه ی نوشیدن قهوه ی خود را تغییر دهید، به تأخیر انداختن آن برای چند ساعت به شما انرژی بیشتری خواهد داد.

نوشیدن قهوه

قهوه می تواند عملکرد ورزشی را افزایش دهد

قهوه به خاطر تواناییش در افزایش هوشیاری و بیدار نگه داشتن فرد، مشهور است اما این نوشیدنی به دلیل محتوای کافئینی که دارد، یک افزایش دهنده ی عملکرد ورزشی نیز محسوب می شود.
علاوه بر این، قهوه می تواند گزینه ی بسیار ارزان تری نسبت به مکمل های حاوی کافئین مانند پودرهای بدنسازی قبل از تمرین باشد.

در چندین مطالعه نشان داده شده است که کافئین می تواند خستگی ناشی از ورزش و تمرین را به تأخیر بیاندازد و قدرت و توان عضلانی را افزایش دهد.
در حالی که تفاوت چندانی بین نوشیدن قهوه درست پس از بیدار شدن و یا میل کردن آن چند ساعت بعد وجود ندارد اما اثرات کافئین قهوه بر عملکرد ورزشی به زمان نوشیدن آن بستگی دارد.

اگر به دنبال بهینه کردن اثرات سودمند قهوه بر عملکرد ورزشی خود هستید، بهتر است تا این نوشیدنی را ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پیش از تمرین یا رقابت ورزشی میل کنید.
این زمانی است که سطوح کافئین در بدنتان به بالاترین حد خود می رسند.

میزان موثر کافئین برای بهبود عملکرد ورزشی، ۴/۱-۷/۲ میلی گرم به ازای یک پوند از وزن بدن(۳-۶ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن) است.برای یک فرد ۱۵۰ پوندی(۶۸ کیلویی)، این مقدار برابر است با تقریباً ۲۰۰-۴۰۰ میلی گرم کافئین یا ۲-۴ فنجان قهوه(۴۷۵-۹۵۰ میلی لیتر).

خواص قهوه

اضطراب و مشکلات خواب

کافئین قهوه می تواند هوشیاری و عملکرد ورزشی فرد را افزایش دهد، اما در برخی از افراد، کافئین موجب ایجاد مشکلاتی در خواب و اضطراب نیز می شود.
اثرات تحریک سازی کافئین قهوه برای ۳ تا ۵ ساعت باقی می ماند و بسته به تفاوت های فردی، حدود نیمی از کل کافئینی که مصرف می شود، پس از گذشت ۵ ساعت از نوشیدن قهوه در بدن باقی می ماند.

نوشیدن قهوه نزدیک به زمان خواب، به عنوان مثال هنگام شام، می تواند مشکلاتی برای خواب فرد ایجاد نماید.
به منظور جلوگیری از اثرات مخرب کافئن بر خواب، توصیه می شود که از نوشیدن کافئین حداقل ۶ ساعت قبل از خواب صرف نظر شود.علاوه بر مشکلات خواب، کافئین می تواند اضطراب برخی از افراد را افزایش دهد.

اگر مضطرب هستید، خواهید دید که نوشیدن قهوه موجب بدتر شدن این حالت می شود؛ در چنین حالتی، بهتر است که کمتر قهوه میل کنید یا از نوشیدن آن به طور کامل اجتناب نمایید.
شما همچنین می توانید به جای قهوه، چای سبز بخورید که حاوی یک سوم کافئین قهوه است.
ین نوشیدنی همچنین دارای آمینو اسید ال تیانین است که دارای خواص آرام بخش می باشد.

مطالب مرتبط :

میزان کافئین موجود در قهوه

قهوه “قوی ترین چربی سوز”

بهترین برند های قهوه

مصرف چه مقدار کافئین بی خطر است؟

افراد سالم می توانند روزانه تا ۴۰۰ میلی گرم کافئین معادل با تقریباً ۴ فنجان قهوه(mL 950) مصرف کنند.

توصیه می شود زنان باردار و شیرده، ۳۰۰ میلی گرم کافئین در روز مصرف کنند؛ حتی در برخی از مطالعات، مقدار بی خطر کافئین برای این افراد، حدود ۲۰۰ میلی گرم در روز در نظر گرفته شده است.
توصیه ی آن ها برای مصرف بی خطر کافئین شامل تمام منابع کافئین دار است.
دیگر منابع متداول کافئین شامل چای، نوشیدنی های غیرالکلی، نوشیدنی های انرژی زا و حتی شکلات تلخ است.

تاثیر خوردن قهوه بر سلامتی

سخن پایانی

قهوه، نوشیدنی محبوبی است که مردم سراسر جهان از نوشیدن آن لذت می برند.
توصیه می شود که بهترین زمان برای نوشیدن قهوه، اواسط تا اواخر صبح است، زمانی که سطح کورتیزول بدن پایین تر است. اما مطالعات کمی در این زمینه انجام گرفته است.
نوشیدن قهوه ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پیش از تمرین با رقابت ورزشی می تواند خستگی را به تأخیر بیاندازد و توان و قدرت عضلانی را افزایش دهد.
به خاطر داشته باشید که اثرات تحریک سازی کافئین قهوه در صورتی که نزدیک به زمان خواب مصرف شود، می تواند موجب ایجاد مشکلاتی در خواب و همچنین افزایش اضطراب برخی از افراد شود.

ونیسا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو