عامر محمد الحسن، سخنگوی ارتش سودان در گفتگو با العربیه در پی درگیری‌ها میان شبه نظامیان اتیوپی تحت حمایت ارتش این کشور و نظامیان سودان، از برقراری آرامش شکننده در مرزهای مشترک با اتیوپی برای دومین روز متوالی خبر داد و گفت، تماسها میان فرماندهان نیروهای میدانی دو کشور که همیشه با هدف حفاظت از مرزها و امنیت آن انجام می شود موجب برقراری آرامش در مرزهای مشترک شد.

وی افزود، اگر اتیوپی به تجاوزات خود ادامه دهد همه گزینه‌ها روی میز خواهد بود و تجهیزاتی برای ممانعت از هرگونه نقض به مرزهای اتیوپی فرستاده شده است.

وی با بیان اینکه مداخله نیروهای اتیوپی در تجاوزات اخیر کاملا واضح بود، گفت، اتیوپی در ترسیم مرزها وقت کشی می کند.

ارتش سودان روز پنجشنبه نیروهای دولتی اتیوپی را به حمایت از شبه نظامیان داخلی این کشور در حمله به پایگاه‌های سودان از طریق مرزها متهم کرد.

محمد الحسن اعلام کرد، شبه نظامیان اتیوپی مورد حمایت ارتش این کشور حملات خود را به خاک و منابع سودان ادامه می دهند.

در پی نفوذ شبه نظامیان اتیوپی به مرزها و حمله به پروژه‌های کشاورزی در منطقه "برکه نورین" و روستای "الفرسان" سودان تنش جدیدی در مرزهای مشترک این دو کشور رخ داد و شبه نظامیان با نیروهای نظامی سودان در اردوگاه برکه نورین درگیر شدند که در اثر آن یکی از نظامیان سودانی و یک کودک کشته و شش تن دیگر از نظامیان و غیرنظامیان زخمی شدند.

با وجود تجاوزهای شبه نظامیان اتیوپی، سابقه نداشت که سودان ارتش اتیوپی را صراحتا به حمله به خاک خود متهم کند و همیشه نیروهایی که به داخل مرزهای کشور نفوذ می کردند را شبه نظامیان خارج از کنترل دولت اتیوپی توصیف می کرد.

آن طور که از منابع خبری بر می‌آید، درگیری روز پنجشنبه بر سر برداشت از آب رود «عطبره» در منطقه «برکه نورین» رخ داد. روز چهارشنبه تعدادی از شبه نظامیان مورد حمایت ارتش اتیوپی تلاش داشتند بخشی از مسیر آب را تغییر دهند که با نیروهای سودانی درگیر و مجبور به عقب‌نشینی شدند تا اینکه روز پنجشنبه با تعداد افراد بیشتری بازگشته و به سوی نیروهای سودانی و مردمی که در آن‌جا بودند تیراندازی می‌کنند.

روزنامه الشرق الاوسط نوشت، در جریان درگیری ها میان نیروهای اتیوپی و نظامیان سودان داخل خاک این کشور بیش از هفت تن از نیروهای اتیوپی کشته شدند.

به نوشته این روزنامه سخنگوی ارتش سودان اعلام کرد، درگیری ها به صورت جسته و گریخته میان نیروها دو کشور روز پنجشنبه ادامه داشت و نیروهای اتیوپی در این درگیری‌ها از مسلسل، تک تیراندازها و آرپی جی استفاده کردند که در اثر آن سه غیرنظامی زخمی و یک کودک کشته شدند و سپس نیروهای اتیوپی به پایگاه های خود بازگشتند و تک تیراندازهای سودان برای تامین امنیت شرق رود عطبره مستقر شدند.