غذای انگشتی برای کودک نه ماهه

منبع: اوما

213

1399/3/10

20:13


غذای انگشتی برای کودک نه ماهه

اگر شما اولین فرزند خود را در چند ماه گذشته به دنیا آورده اید و حالا با یک چشم بر هم زدن او نه ماهه شده است و می تواند از غذاهای جامد استفاده کند حتما شما به دنبال غذاهایی هستید که به راحتی بتوانید به نوزادتان بدهید. غذاهای انگشتی از غذاهای متداول برای وعده های روزانه کودک است که ما امروز آن ها را برای یک کودک نه ماهه به شما مادران اومایی عزیز معرفی خواهیم کرد:

غذای انگشتی برای کودک چیست؟

هر غذای کوچکی که کودک بتواند به آسانی با انگشتانش بردارد و بخورد غذای انگشتی نامیده می شود. خوردن غذای انگشتی برای کودک هم سرگرم کننده است و هم قدمی مهم در جهت استقلال او می باشد که به توسعه مهارت های حرکتی و هماهنگی او کمک بزرگی می کند. شما مادران عزیز باید به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است کودک در حین بازی با غذا کثیف شود و شما سریع با لیف حمام یا دستمال مرطوب به سراغ او بیایید و باید اجازه بدهید کودک از این تجربه های مهم لذت ببرد. برای اینکه کثیف کاری کمتری انجام شود بهتر است قبل از غذا دادن به کودک یک ملحفه تمیز زیر او پهن کنید و روی لباسش پیشبند ببندید که لباسش کمتر خراب شود.

چه زمانی باید غذاهای انگشتی را به کودکم بدهم؟

هنگامی که کودک بین 8 و 9 ماهگی است می تواند خودش با انگشتان کوچولو و نازش غذا بخورد. در این زمان هنگام غذا دادن به او می خواهد قاشق را از شما بگیرد و یا بشقاب غذا را جلوی خود می کشد. در ابتدا، کودک فقط مواد غذایی را به دست خود می مالد و به دهان می رساند اما کم کم یاد می گیرد چگونه از انگشت شست و سبابه برای خوردن غذا استفاده کند. این مهارت های حرکتی ظریف برای نوزاد مهم است.

چگونه باید غذاهای انگشتی را به کودک معرفی کنم؟

در شروع کار بهتر است چهار یا پنج قاشق کوچک یا تکه از مواد غذایی انگشتی را بر روی سینی صندلی بلند کودک یا ظرف غذای او  قرار دهید. بهتر است به کودک در هنگام حرکت و در مکان هایی مانند صندلی ماشین یا کالسکه غذا ندهید. در این صورت احتمال خفگی کاهش می یابد و یاد می گیرد که در صندلی و مکان خودش باید غذا بخورد.

 

غذای کودک نه ماهه

کدام غذاها بهترین غذاهای انگشتی هستند؟

نوزاد شما ممکن است اشتهای خوبی داشته باشد، اما او دندان ندارد، بنابراین با غذاهایی که به راحتی در دهان او حل می شود و مشکلی برای بلع ایجاد نمی کند، شروع کنید. کم کم با بزرگ شدن و رشد دندان هایش می توانید غذاهایی که خودتان می خورید را هم به او بدهید.

به یاد داشته باشید که یادگیری کودک در مورد بافت غذا، رنگ و عطر آن هنگامی که خودش غذا می خورد کامل می شود. بنابراین به او اجازه تجربه انواع مختلف غذا را بدهید. به کودک موادغذایی شیرین مانند کوکی ها و کیک یا تنقلات پر چرب مانند پفک و چیپس ندهید. کودک به غذاهای غنی از مواد مغذی نیاز دارد. ( این مقاله را بخوانید: غذای کودک) همچنین با دادن این تنقلات اشتباه معده او عادت می کند و در بزرگسالی به چاقی مبتلا می شود.

مواد غذایی انگشتی باید آسان خورده شوند اما باعث خفگی نشوند. سبزیجات باید کاملا پخته شوند به طوری که به اندازه کافی نرم باشند و همه چیز باید به قطعات کوچک تقسیم شود. حتی یک انگور کامل برای کودک شما بیش از حد بزرگ است و می تواند باعث خفگی شود.

غذای مناسب سن کودکتان را انتخاب کنید. کارشناسان معتقدند نباید به کودک تخم مرغ، ماهی، و یا محصولات بادام زمینی بدهید زیرا امکان حساسیت غذایی وجود دارد. اما آخرین تحقیقات از آکادمی اطفال آمریکا نشان می دهد هیچ مدرکی مبنی بر آلرژی غذایی در ابتدای زندگی نوزاد وجود ندارد. (البته کره بادام زمینی است هنوز هم برای نوزادان ممنوع است، زیرا خوردن آن در این سن برای او دشوار است). برای اطمینان بیشتر می توانید ابتدا با مقدار خیلی کم شروع کنید و اگر به آن ماده غذایی مثلا تخم مرغ آلرژی نداشت مقدارش را کم کم زیاد کنید.

برخی از پزشکان توصیه می کنند در هنگام معرفی غذا به کودک احتیاط کنید. اگر نگران هستید که فرزند شما ممکن است به مواد غذایی خاصی آلرژی داشته باشد، آنها را یکی یکی به او معرفی کرده و مراقب او باشید.

لیست بهترین مواد غذایی انگشتی برای نوزاد نه ماهه

در اینجا لیست غذاهای انگشتی که برای کودک مناسب است را معرفی می کنیم:

  • غلات جو دو سر و یا دیگر غلات کم قند
  • قطعات کوچک نان یا شیرینی برشته (همراه با پوره سبزیجات برای دریافت ویتامین اضافی)
  • تکه های کوچکی از موز و یا دیگر میوه های پوست کنده بسیار رسیده مانند انبه، آلو، گلابی، هلو، طالبی، هندوانه بی دانه
  • ماکارونی خوب پخته شده 
  • تکه های بسیار کوچک و نرم پنیر
  • تخم مرغ آبپز خرد شده 
  • پوره آلو خورشتی یا آلو بخارا
  • پوره کدو تنبل
  • تکه های کوچک سبزیجات خوب پخته شده، مانند هویج، نخود فرنگی، کدو سبز، سیب زمینی، سیب زمینی شیرین 
  • کلم بروکلی کوچک یا گل کلم خوب پخته شده 
  • تکه های کوچگ و به اندازه نخود مرغ پخته، گوشت گاو یا بوقلمون و یا دیگر گوشت های نرم

سخن آخر

نوزدان در سنین اولیه بخصوص قبل از یک سالگی بسیار حساس هستند و قبل از شش ماهگی هنوز دستگاه گوارششان کاملا تکمیل نشده است. بنابراین به طور خودسرانه زودتر از موعد غذاهای جامد را برای کودکتان شروع نکنید زیرا با این کار او را اذیت خواهید کرد و ممکن است به او آسیب برسانید. همچنین از شش ماهگی به بعد هر غذایی را به کودک ندهید و بهتر است با توصیه پزشک غذاها را شروع کنید و هرچه می توانید اطلاعات خود در این زمینه را افزایش دهید.

Nancy Showen, M.D., pediatrician. Finger foods for your baby. on September 20, 2017

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو