مهر طلبی چیست؟ افراد دارای این بیماری چه خصوصیاتی دارند؟

مهر طلبی چیست؟ افراد دارای این بیماری چه خصوصیاتی دارند؟


منبع: آرگا

207

1399/3/11

00:48


مهر طلبی به معنای اعتیاد به راضی نگه داشتن افراد است تا حدی که در همه حال منافع، خواسته ها و حقوق فرد به خاطر دیگران پایمال شود. این بیماری بیشتر به جهت آسیب دیدن عزت نفس در فرد ایجاد می شود.

مهر طلبی چیست؟ افراد دارای این بیماری چه خصوصیاتی دارند؟

در بیشتر موارد راضی کردن اشخاص مفهوم خوبی به نظر می رسد و از صفت های مناسب در افراد بشمار می رود. اما راضی نگه داشتن دیگران به هر قیمتی نادرست و نا خوشایند می باشد و باعث آسیب های زیادی به فرد می شود. راضی نگه داشتن بیش از حد مناسب دیگران نوعی بیماری است که در این مطلب به بررسی آن می پردازیم.

مهر طلبی چیست؟

مهر طلبی نوعی تیپ شخصیتی است که بر طبق آن فرد وابستگی شدید به دیگران و عوامل خارجی داشته و تمام تلاش خود را برای تایید دیگران و راضی نگه داشتن شان انجام می دهد. راضی نمودن سایرین مشکلات برای فرد به همراه دارد و نوعی بیماری محسوب می شود که وسواسی، اضطرار آور و اعتیاد آور خواهد بود. راضی نگه داشت افراد در برخی موارد بر ضرر فرد خواهد بود. افراد مهر طلب بسیار شرم داشته و این شرمشان به دلیل ترس از رانده شدن و یا تایید نشدن است. این گونه بیماران در کل سرشار از احساس ترس و نیاز می باشند و برای جلب رضایت دیگران تا جایی که می توانند از خود گذشتگی کرده و ممکن است به خود آسیب وارد کنند. این گونه افراد خود را به طور کامل فراموش کرده و دائما در حال خدمت کردن به دیگران می باشند.

شخص دچار مهر طلبی

دلایل ابتلا به بیماری

به وجود آمدن این مشکل در افراد به سه دلیل اتفاق می افتد:

  • اولین دلیل ذهنیتی است که فرد با آن رشد کرده و بزرگ شده است. تصور این افراد اینگونه است که باید دائما به فکر افراد دیگر باشند و محبت بخرند زیرا همواره از انجام این عمل پاداش دریافت کرده اند.
  • دلیل دوم ممکن است به خاطر عادت رفتاری اشتباه باشد که در یک دوره زمانی خاص در فرد شکل گرفته است و تبدیل به عادت همیشگی شده است. مثلا در دوران عقد فرد دائما سعی در راضی نگه داشتن طرف مقابل خود داشته و این عادت در طول زندگی ماندگار شده است.
  • دلیل سوم احساس ترس می باشد که فرد تمام تلاش خود را برای از دست ندادن وضعیت مطلوب به وجود آمده می کند.

خصوصیات فرد مهر طلب

علائم و نشانه های ابتلا به این مشکل

اشخاصی که این نوع بیماری را دارند دارای نشانه های زیر می باشند.

  • اینگونه اشخاص شدیدا از دیگران انتظار دارند که قدر خوبی هایش را بدانند. و به شکل افراطی سعی در جلب نظر مثبت دیگران دارند.
  • این افراد به دلایلی مثل خجالت و کمبود اعتماد به نفس و … توانایی نه گفتن به خواسته های دیگران را ندارند. به همین دلیل سعی دارند خواسته های دیگران را تامین نمایند حتی اگر به آنها اعتقاد نداشته باشند.

خصوصیات فرد مهر طلب

  • این افراد شدیدا از تنش و بحث درباره یک موضوع دوری می نمایند. برای شناسایی آنها می توانید فرد را به یک بحث دعوت کرده و او را به چالش بکشید. خیلی کم اتفاق می افتد تا این افراد از خود دفاع کرده و بر سر موضوعی پا فشاری نمایند.
  • این افراد دارای صفت خود کم بینی و نداشتن اعتماد به نفس هستند. در جمع خود را مخفی کرده تا مبادا کسی بخواهد نظر آنها را بپرسد. همچنین در زمان ازدواج یا انتخاب شغل به کمترین حد قانع می شوند. در کل خود را سزاوار پیشرفت نمی دانند.
  • افرادی هستند که به دور از شادمانی و لذت بردن از زندگی می باشند. بر این عقیده می باشند که پس از هر خنده ای گریه ای وجود دارد.

ویژگی هایی برای بیمار مهر طلب

  • این بیماران استاد ایجاد حس تقصیر هستند. مثلا فرد در صورت نیاز کمک برای جابجا کردن میز و رد شدن نیاز کمکش با کشیدن میز و آه و ناله با صداهای ایجاد شده می خواهد حس گناه و تقصیر را در طرف خود ایجاد نماید.
  • این گونه بیماران دائما در حال معذرت خواهی کردن هستند. در حقیقت عذرخواهی را به خاطر قبول نکردن مسئولیت انجام می دهند.
  • افرادی همیشه وابسته هستند. این افراد در ابتدا شما را منجی و قهرمان زندگی دانسته اما بعد از مدتی روش خود را تغییر می دهند. خانمی را در نظر بگیرید که دائما برای انجام هر کاری نظر همسر خود را بپرسد و در جمع تمام تلاش خود را عاشقی دلبسته نشان بدهد به همین خاطر مرد هم در روابط مجبور است همیشه به دنبال راضی نگه داشتن او باشد.

بیماری مهر طلبی

روش های برای از بین بردن این نوع شخصیت

اگر دچار این بیماری هستید برای از بین بردن این شخصیت در خود روش های زیر را امتحان کنید:

  • در درجه اول مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید. با خود این قرار را بگذارید که اگر از جسم و روح خود به خوبی مراقبت نکنید نمی توانید به افراد مهم زندگی تان نیز رسیدگی کنید. مهر طلبی باعث می شود تا خواسته های دیگران بر خواسته های خودتان مقدم باشد و لیستی از خواسته های خود تهیه کرده و در طول روز به انجام آنها بپردازید.
  • خیلی سریع به خواسته های دیگران و انتظاراتشان از شما جواب مثبت ندهید. زمانی را برای فکر کردن درباره خواسته دیگران صرف کرده و ببینید که آیا خواسته عاقلانه ای است یا نه. یا اینکه قبل از جواب فکر کنید که اصلا دوست دارید آن کار را انجام دهید یا خیر. در پاسخ به خواسته های اطرافیانتان اول اولویت های خود را در نظر بگیرید سپس عاقلانه جواب دهید.

خصوصیات بیمار مهر طلب

  • هوش هیجانی خود را تقویت نمایید. افراد مهر طلب باید با توانایی ها و احساسات و هیجانات خود آشنا بشوند و آنها را مدیریت نمایند. مدیریت نکردن هیجان ها به کنترل نشدن رفتار ختم می شود. و این موضوع باعث تداوم این مشکل خواهد شد.
  • به دنبال روش هایی برای افزایش سطح اعتماد به نفس خویش باشید. کوچکترین مواردی که باعث افزایش اعتماد به فس در شما می شود را بپذیرید و تقویت نمایید. حس خود کوچک بینی و ضعف را با ورزش کردن در خود نابود کنید.
  • باورهای مهر طلبانه را در خود شناسایی کرده و اصلاح کنید. باورهای اشتباهی مثل این که همه باید مرا دوست داشته باشند یا همه باید مرا تائید نمایند را در خود اصلاح کنید.
  • روحیه تحمل پذیر بودن را در خود از بین ببرید. دائما به خود یادآوری کنید که از حالا دیگر تحمل نمی کنم که دچار فشار باشم.

مشکل مهر طلبی

  • اگر خود را سزاوار زندگی بهتری نمی دانید و ارزشمندی، شفافیت و مراقبت از خود را قبول ندارید، باید بدانید که عزت نفس شما آسیب دیده است. در این صورت باید به دنبال ترمیم عزت نفس آسیب دیده خود باشد. با مراقبت از خود و آسیب نرساندن به خود و دیگران اینکار را انجام دهید.
  • یک روش دیگر برای خلاصی از اخلاق مهر طلبی امتیاز دادن به مراوده هایی است که در بین شما می گذرد که شما باید آنها را ثبت کرده و به آنها امتیاز دهید. مواردی را در مقابل خواسته های دیگران بیان کنید و نسبت به جوابی که به شما داده می شود امتیاز دهید. مثلا اگر الان نمی توانید به پیشنهاد دوستتان جواب دهید می توانید به او بگویید که این کار را فردا انجام بدهیم.

بیمار طالب مهر

  • با مراجعه به متخصص عزت نفس آسیب دیده خود را ترمیم کرده و برای حل مشکل مهر طلبی خود از او کمک بخواهید. مراجعه با روانشناس در این مورد بسیار کمک کننده می باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو