آشنایی با کاربردهای سیلیکا ژل و موارد استفاده از آن

آشنایی با کاربردهای سیلیکا ژل و موارد استفاده از آن


منبع: آرگا

185

1399/3/11

02:44


سیلیکا ژل در واقع دانه هایی شفاف و متخلخل سیلیکون دی اکسید هستند که به شکل مصنوعی از سیلیکات سدیم بدست می آیند که غیر سمی، غیر آتش گیر و با واکنش پذیری پایین و پایدار می باشند، این مواد کاربردهای زیادی در موارد مختلف دارند.

آشنایی با کاربردهای سیلیکا ژل و موارد استفاده از آن

احتمالا شما نیز تا کنون با بسته های کوچکی در بسته بندی لوازم الکترونیکی و یا کفش و پوشاک روبه رو شده اید، که داخل آنها دانه های مدور و شفافی وجود دارد. در این مطلب همراه ما باشید تا با این بسته ها بیشتر آشنا شویم.

کاربردهای سیلیکا ژل

دانه های بوگیر درشتی که در بسته بندی برخی لوازم یافت می شوند، در واقع نوعی ماده پلیمری یا بسیار سه بعدی و متخلخل می باشند که از واحدهای چهار وجهی دی اکسید سیلیسیم ساخته شده اند. این ماده رطوبت گیر بوده و ممکن است به شکل گرانول یعنی کروی یا پرک باشد. Silica gel با برقرار کردن پیوندهای هیدروژنی باعث می شوند تا آب، الکل، گروهای آمینی، فنول ها و… را جذب کنند. این ماده نسبت به زئولیت و آلومینا که در دسته مواد جاذب قرار می گیرند، دارای مزیت هایی مثل ظرفیت جذب کنندگی در دماهای پایین می باشد که باعث شده تا این ماده کاربردهای بیشتری نیز داشته باشد و در محیط های با دمای پایین و میزان فشار بخار آب در حد متوسط به خوبی عمل جذب را انجام بدهد.

  

برخی از کارایی های سیلیکا ژل

 

این ژل قابلیت سوختن ندارد و نمی سوزد. به شکل کلی غلظت بالای گرد و غبار این ژل امکان دارد باعث ایجاد سرفه و تحریکات مختصر و زود گذر گردد. همچنین امکان بروز تحریکات و حساسیت های پوستی از این ماده وجود ندارد اما شاید در اثر ورود ذراتی از آن به چشم تحریک هایی مثل اشک، سوسو زدن و درد کم و زودگذری به وجود آید که بعد از مدت کوتاهی برطرف می شود، بعلاوه سیلیکا ژل در مقایسه با سیلیکا سمیت خیلی پایینی از طریق خوراکی دارد، خورده شدن این ماده خیلی دیده نشده و متداول نیست. باید بدانید که سیلیکا ژل دارای کاربردهای زیادی است که در ادامه با آنها آشنا می شویم.

استفاده از آن داخل بسته های دارو

در صورتی که در خانه یک بطری ویتامین دارید حتما یک بسته ژل سیلکای را در داخل ان می بینید، از این مواد در داخل بسیاری از قوطی های دارو یا ویتامین به خاطر اینکه رطوبت را از قرص ها دور نگه می دارد، دیده می شود. رطوبت باعث خرابی قرص ها خواهد شد.

ژل سیلیکا و استفاده از آن

استفاده از این مواد در داخل کیف های آرایشی

می توانید از این مواد در کیف های لوازم آرایشی استفاده کنید. اگر مقداری از لوازم آرایشی مایع شما داخل کیف نشت کند، این مواد می توانند باعث خشک ماندن داخل کیف شوند.

خشک و بدون کپک نگه داشتن چمدان

چمدان ها از مواردی هستند که ما بیشتر به منظور انبار کردن لباس از آنها در مکان هایی مثل کمد دیواری یا انباری ها استفاده می کنیم، اگر در فاصله طولانی مدت از چمدان هایتان استفاده می کنید بهتر است به منظور جلوگیری از کپک زدن و رطوبت گرفتن در آنها از چند بسته سیلیکا ژل استفاده نمایید.

موارد مصرف سیلیکا ژل

 

نگهداری کردن از اسناد مهم

برخی از اسناد وجود دارند که بسیار مهم می باشند و و نمی توانیم آنها را جابجا کنیم، به همین دلیل باید به دنبال اقدامات پیشگیرانه به منظور محافظت از آنها انجام دهیم. مدارک مهم تان را با گذاشتن آنها داخل کیسه های پلاستیکی به همراه این مواد از شر رطوبت محافظت کنید.

جلوگیری کننده از تیره شدن جواهرات

شاید شما هم بعد از باز کردن جعبه جواهراتتان دیده باشید که بعضی از آنها تیره شده اند، تیره شدن آنها بیشتر به دلیل رطوبت موجود در جعبه اتفاق می افتد، برای حفظ جواهرات خود از رطوبت می توانید از چند بسته سیلیکا ژل در جعبه جواهرات استفاده کنید.

خشک ماندن کفش های چرمی

شاید شما هم در جعبه های کفش چرمی تان بسته هایی از این مواد را دیده باشید، این مواد را به دلیل بالاتر رفتن عمر کفش های چرمی و خشک نگه داشتن آنها استفاده می کنند، پس بعد از خرید کفشهایتان را همچنان در جعبه های خود نگهداری کنید زیرا باعث طولانی تر شدن عمر کفش ها می شوند.

برخی از کاربردهای ژل سیلیکا

کمک به توقف گاز و بخار پنجره های اتومبیل

در اتومبیل بارها شاهد گاز و بخار هستیم که در پایین داشبورد شکل می گیرد، برای پیشگیری از این مشکل روش ساده ای وجود دارد، می توانید از چند بسته از این مواد در امتداد لبه شیشه استفاده کنید. بعلاوه از این روش برای لبه پنجره منازل نیز می توان استفاده کرد.

برای نگهداری از گل ها و خشک کردن آنها

در بعضی از موارد افراد به دنبال نگهداری از گل هایی هستند که برایشان مهم است و از آن خاطره ای ویژه دارند. روش هایی مثل پرس گل ها و خشک کردن طبیعی آنها برای این منظور انجام می شود. شما می توانید برای خشک کردن گل از دانه های این مواد استفاده کنید، برای این منظور نیاز به مقدار زیادی خوشبو کننده و یک کیسه بزرگ نیاز داریم، ظرفی را انتخاب کنید و حدود یک سانت از دانه های ژلی سیلیکا در داخل ان قرار داده و گل را با گلبرگ های وارونه داخل ظرف بگذارید و ظرف را با پلاستیک ببندید تا بعد از یک هفته گل ها خشک شوند.

سیلیکا ژل و خشک کردن گل

 

برای نگهداری از اسلحه ها

اگر شما جزء دسته افرادی هستید که اسلحه دارید یا تیر اندازی شغل شما محسوب می شود، مطمئنا می دانید که اسلحه ها و مهمات آن خطر زنگ می زنند، برای پیشگیری از زنگ زدن آنها می توانید از چند بسته از این مواد در کنار اسلحه و مهمات خود استفاده کنید.

طولانی تر کردن عمر کدو تنبل

برش خوردن روی کدو و حکاکی کردن کدو تنبل باعث می شود تا زودتر فاسد شوند، می توان برای پیشگیری از کپک زدن زودتر از موعد و خراب شدن کدو تنبل ها از بسته های Silica gel در داخل آنها استفاده کنید تا این فرایند دیرتر انجام شود.

بعضی از کاربردهای سیلیکا ژل

برای از بین بردن بوی کتاب های قدیمی

کتاب ها بعد از مدتی که از عمرشان می گذرد و قدیمی می شوند بوی خاصی به خود می گیرند، شاید شما از این بو خوشتان بیاید اما اگر اینطور نیست و می خواهید این بو را ار بین ببرید، کتاب های خود را داخل یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و چندین بسته از این مواد را در کنار کتاب ها بگذارید، توجه داشته باشید که تعداد بسته ها باید زیاد باشد تا بوی بد کتاب جذب آنها شود. همچنین به منظور رفع و پیشگیری از کپک کتاب ها به سادگی می توانید از این بسته ها استفاده کنید.

نگهداری از وسائل تزئینی

اگر به وسائل تزیینی خود علاقه مند هستید و نمی خواهید خیلی زود خراب شوند، می توانید برای پیشگیری از کپک و جذب رطوبت آنها را در کنار بسته های Silica gel نگهداری کنید.

خشک نمودن گوشی موبایل خیس شده

بیای افرادی که گوشی تلفن همراه دارند هیچ چیز بدتر از افتادن گوشی داخل آب نیست. برای خشک کردن گوشی خیس شده می توانید از ژل سیلیکا استفاده کنید برای این منظور سیم کارت و باتری را از گوشی جدا کنید و گوشی خود را داخل کاسه ای پر از بسته های ژل سیلیکا بگذارید تا رطوبت گوشی را به خود جذب کنند.

برخی از موارد استفاده از سیلیکا ژل

محافظت از تیغ اصلاح در مقابل زنگ زدگی

مسلما هیچ فردی وجود ندارد که از تیغ اصلاح زنگ زده خوشش بیاید و استفاده کند. به منظور پیشگیری از زنگ زدن تیغ های اصلاح در قسمت هایی مثل کابینت های حمام می توانید از چند بسته Silica gel استفاده کنید.

رفع رطوبت لباس

اگر بعد از گذراندن یک روز خوب در کنار ساحل باید سریعا لباسهایتان را داخل چمدان بگذارید و نمی توانید آنها را خشک کنید و وقتی برای اینکار ندارید، بهتر است در لایه های مختلف لباس خود بسته های سیلیکا ژل را قرار دهید تا رطوبت را جذب کنند و لباسهای دیگر را مرطوب نکنند.

حفاظت کردن از عکس ها

برخی از عکس های قدیمی به مرور زمان دچار تغییرات مختلفی می شوند و رنگ آنها عوض می شود، بیشترین علت این مشکل رطوبت می باشد، حال اگر می خواهید عکس های خود را سالم نگهدارید به منظور مراقبت از آنها در کنارشان از بسته های سیلیکا ژل استفاده کنید.

برای مراقبت از بذر و دانه های کشاورزی

باغبان ها برای پیشگیری از کپک زدن دانه هایی که می خواهند در آینده کاشته شوند از بسته ای این مواد استفاده می کنند تا مانع کپک و فاسد شدن بذر و دانه ها شوند. تعدادی از این بسته ها را داخل پاکت قرار دهید و در بین دانه های کشاورزی قرار دهید تا رطوبت از آنها دور بماند.

انواع کاربردهای سیلیکا ژل

حفظ کردن غذای حیوانات خانگی در طولانی مدت

برای نگهداری غذای حیوانات در طولانی مدت و پیشگیری از کپک زدن و فاسد شدن آنها از بسته های کوچک سیلیکا زل استفاده کنید. چند بسته کوچک را داخل کیسه ای قرار دهید و داخل غذای حیوانات نگهداری کنید.

خشک نمودن دوربین های مخصوص زیر آب

درست است که دوربین های مخصوص زیر آب، ضد آب هستند و برای این منظور طراحی شده اند ولی باید برای حفظ این قابلیت در آنها، از دوربین ها محافظت شوند. برای این کار می توانید چند بسته ژل سیلیکل روی لنز دوربین بگذارید تا رطوبت را به خود جذب کنند.

نگهداری طولانی از مواد غذایی

با استفاده از بسته های کوچک Silica gel در کنار مواد غذایی می توانید از کپک زدن آنها جلوگیری نمایید.

رفع بوی بد کیف باشگاه

کیف های باشگاه به دلیل رطوبت لباس های باشگاه همیشه بوی نامطبوعی دارند، به منظور از بین بردن این بوی نامطبوع می توانید از بسته های کوچک این مواد در داخل کیف و کنار لوازم باشگاه استفاده کنید.

برخی دیگر از نکات جالب و موارد استفاده از این مواد

  • می توانید این مواد را به پودر معماری اضافه نمایید تا از رطوبت در امان بمانند.
  • برای رهایی از بوی لباس های کثیف یک بسته از این مواد را در پایین لباس قرار دهید تا بوی بد از بین برود.
  • برای شارژ مجدد دانه های سیلیکا آنها را زیر آفتاب داغ قرار دهید تا دوباره شارژ شوند.
  • برای پیشگیری از تیره شدن ظروف نقره از بسته های این مواد در داخل ظروف استفاده کنید.
  • از چند بسته این مواد داخل گیتار و ابزارهای موسیقی خود استفاده کنید.
  • برای پیشگیری از مرطوب شدن کامپیوتر از چند بسته این مواد داخل ژل استفاده کنید.

سیلیکا ژل و موارد استفاده از آن

  • برای پیشگیری از گلوله شدن پودر های لباسشویی از چند بسته این مواد داخل پودر استفاده کنید.
  • با کمک این بسته ها کلکسیون سکه های خود را دست نخورده و تمیز نگهداری کنید.
  • در مناطق مرطوب مقداری از این بسته ها را در داخل کشوی آرایشی و لباس های خود قرار دهید تا از رطوبت در امان بمانند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو