تغذیه کودک مبتلا به اسهال

تغذیه کودک مبتلا به اسهال


منبع: بیتوته

213

1399/3/11

07:54


تغذیه کودک مبتلا به اسهال



 

غذای مناسب کودک اسهال دار,طرز تهیه سوپ برای اسهال کودک

برای اسهال چی بخوريم

 
از دست رفتن آب و املاح را می‌توان معمولاً به محض شروع اسهال با دادن مایعات فراوان پیشگیری نمود. برای این کار توصیه می‌شود از مایعات خانگی موجود مانند لعاب برنج، سوپ، لعاب جو با شیر و یا محلول ORS استفاده گردد.
والدین نباید اسهال کودکان را بی اهمیت بدانند بلکه باید هر چه سریعتر نسبت به درمان آن اقدام نمایند. اسهال در کودکان می‌تواند به خاطر عفونت ویروسی یا باکتریایی باشد. پس برای این که درمان سریعی کرده باشید آنتی بیوتیک به خورد کودک خود ندهید. بدن برای خود ترمیمی در چنین بیماری‌هایی به زمان نیاز دارد. مراقب خوراک کودک‌تان باشید و سعی کنید استراحت مطلق داشته باشد تا آن که حال بهتری پیدا کند.
 
برنامه غذایی کودکان مبتلا به اسهال
روز اول: مایعات روشن و چای ضعیف (بدون کافئین) استفاده کنید.
 
روز دوم: کم کم غذاهای شیرین و مطلوب را در مقدار کم در صورت تحمل مصرف کند به عنوان مثال از بلغور جو، غلات خشک (بدون شیر) برنج ساده (حاوی کربوهیدرات کم فیبر) یا پاستا (بدون کره، روغن و سس)، بیسکویت یا چوب شور، نان تست ساده بدون کره یا ژله، پوره سیب زمینی (بدون پوست)، موز رسیده (حاوی پتاسیم و مورد نیاز برای تعادل مایعات بدن)، سیب (فیبر کم و گلیسمیک ایندکس پایین دارد)، سوپ رشته فرنگی با مرغ می توانید به کودکتان بدهید.
 
روز سوم: کم کم انواع بیشتری از مواد غذایی را اضافه کنید و وعده های غذایی کوچک، مساوی در طول روز و با فاصله مصرف کنید به عنوان مثال از تخم مرغ جوشانده و نرم یا نیمروی تخم مرغ، سیب زمینی پخته شده ساده، ماهی یا مرغ به خوبی پخته شده یا کبابی (بدون پوست)، ماست ساده، پنیر، هویج، لوبیاسبز پخته شده و یا شیر (خامه گرفته یا کم چرب) می توانید استفاده کنید.
 
بعد از این سه روز: با بهبود اسهال، یکدفعه به برنامه‌ی غذای معمولی برنگردید، خصوصاً در اسهال های مزمن، سعی کنید با اضافه کردن کم کم مواد غذایی به برنامه غذایی تان از برگشت ناگهانی اسهال جلوگیری کنید.
 

صبحانه برای کودک اسهال

 
غذای مناسب برای اسهال کودکان:
بهتر است به کودکان مبتلا به اسهال تان غذاها و برنج های ساده و بدون ادویه بدهید.
 
غذاهایی که از حبوبات و غلات درست می شود، ماهی، گوشتی که خوب پخته ونرم شده، ماست و میوه برای کودک خوب است. بهتر است تنها یک تا دو قاشق چای خوری روغن به حبوبات و سبزی غذای کودک اضافه کنید. سعی کنید در روز پنج تا شش بار در وعده های کوچک به او غذا دهید.
 
 
زمانی که اسهال کودک بند آمد، باید غذاهای بیشتری به کودک بدهید، چون در این زمان یعنی زمان بهبودی، کودک بیشتر از روزهای عادی به غذا احتیاج دارد. کودک باید انرژی از دست رفته را دوباره باز یابد. در صورتی که وزن او به اندازه قبل از بیماری نرسید، هنوز به مراقبت و غذاهای سالم نیاز دارد. ویتامین A در بهبودی کودک بسیارموثر است. شیر مادر، جگر، ماهی، لبنیات ، پرتقال و میوه های زردرنگ و سبزی های برگ سبز سرشار از ویتامین A هستند.
 

درمان اسهال کودکان

 
طرز تهیه سوپ برای اسهال کودک
زمانی که کودک به اسهال مبتلا می شود، باید تلاش کنید از تغذیه سالمی برخوردار شود و از آنجایی که در این زمان، کودک آب زیادی از دست داده و لاغر می شود، باید مایعات زیاد مصرف کند.
 
هرچند، در این زمان کودک اشتهایی به غذا خوردن ندارد اما بهتر است در کودکان بالاتر از 6 ماه، آن ها را به غذا خوردن تشویق کنید. سوپ یکی از غذاهای مناسب در زمان اسهال کودک است زیرا غذایی آبکی بوده و همچنین ویتامین لازم برای بدن کودک دارد.
 
فراموش نکنید که زمانی که کودکان اسهال دارد، آنها باید از مواد غذایی استفاده کنند که به اندازه کافی مقوی بوده و آبرسانی داشته باشد. سوپ ساده  برای کودک مبتلا به اسهال مناسب است. سوپ رقیق کم نمک با ماست حاوی پروبیوتیک، غذای مناسبی برای این دوره است.
 
سعی کنید سوپ کودک کم نمک باشد. شما می توانید یک سوپ هویج ساده برای کودک تهیه کنید. هویج در بهبود کودکان مبتلا به اسهال موثر است. برای تهیه سوپ هویج، سه تا چهار دانه هویج را کاملا شسته و خرد کنید.
 
سپس آن ها را در آب قرار داده و بگذارید بجوشد و کاملا نرم و پخته شود. هویج ها را کاملا له کنید و آن را به شکل پوره در بیاورید، این امر سبب می شود تا کودک سوپ را راحت تر بخورد. کمی آب جوش اضافه کرده و بگذارید کمی خنک شود. بهتر است سه تا چها ر روز اول به طور مرتب این سوپ را به کودک بدهید.
 
سوپ های خیلی رقیق به کودک ندهید، زیرا هر چند کودک را سیر می‌کند، اما کالری مورد نیاز او تأمین نمی شود.
 
طرز تهیه صبحانه
تغذیه در زمان اسهال کودک بسیار مهم است و شما می توانید از یک برنامه مناسب برای بهبود این بیماری در کودک استفاده کنید. برای صبحانه کودک می توانید از نشاسته و غلات صبحانه و بیسکویت ساده استفاده کنید. مایعات فراوان به کودک بدهید و در کودکان کمتر از دو سال، مصرف شیر خشک هم ایرادی ندارد.
 

چه چیزی برای اسهال خوب است

 
طرز تهیه غذاهای مفید برای اسهال کودکان :
طرز تهیه کته ماش:
مواد لازم برای کته ماش :
 برنج  1 پیمانه
 ماش  1/2 پیمانه
 روغن 1 قاشق غذاخوری 
 نمک  به مقدار لازم

 

طرز تهیه کته ماش :
ابتدا ماش را شسته و بگذارید بپزد زمانی که پخت برنج را داخل قابلمه بریزید و به اندازه ی یک بند انکشت روی آن آب سرد بریزید و مقداری نمک در حدی که شور نشود زیرا این برنج آبکش نمی شود. سپس روغن را به آن اضافه کنید، و اجازه بدهید بجوشد زمانی که نزدیک بود آب آن تمام شد ماش ها را به آن اضافه کنید و کمی مخلوط کنید برای اینکه کته شما له نشود بهتر است در حین جوشیدن آن را هم نزنید. بعد از اینکه آب آن تمام شد برنج را در وسط جمع کنید و چند سوراخ روی آن بزنید و آن را دم بگذارید. 
 
بعد از دم کشیدن آن را با ماست به کودکتان بدهید.
این کته را می توانید با عدس بپزید.
 
طرز تهیه یک نوع غذای مناسب کودک اسهال دار:
مواد لازم برای تهیه غذای برنج نرم:
 برنج پخته شده  1 پیمانه
 ماست کم چرب  100 گرم
روغن و زیره و دانه خردل نصف قاشق 
انقوزه  یک چهارم قاشق
کاری 2 الی 4 برگ 
نمک مقداری

 

طرز تهیه کته ماش :

برای تهیه این غذا ابتدا روغن را داخل ماهیتابه بریزید تا داغ شود، سپس دانه های خردل و زیره را بریزید و تفت بدهید، انقوزه را اضافه کنید، برگ های کاری را ریخته و تفت بدهید. سپس برنج و ماست را اضافه کنید، نمک بریزید و غذا را ۲ دقیقه هم بزنید. این یک غذای خیلی نرم است که برای نهار و شام مناسب است. فراموش نشود که آن را گرم سرو کنید. این غذا هضم خیلی راحتی دارد و کمک زیادی به درمان اسهال می کند.
 

غذا برای اسهال کودک

 
غذاهایی که باید از آن ها بپرهیزید:
غذاهای اصلی که باید در رژیم غذایی کودکان مبتلا به اسهال از آن ها بپرهیزید عبارتند از شیر برای بچه های بزرگتر و غذاهای پرچرب، حتی اگر اسهال آن بهتر شد بهتر است تا 3-4 روز فرآورده های لبنی را از برنامه ی غذایی کودکتان حذف کنید. غذاهایی که بعد از شروع اسهال باید از مصرف آن بلافاصله دوری کنید شامل مرکبات خام و نوشیدنی و غذاهای خیلی سرد، سبزیجاتی مانند بروکلی، فلفل، نخود و لوبیا، آلو، نخود فرنگی، تمشک، آب سیب، نوشابه است.
 
گردآوری: بخش کودکان بیتوته
 
 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو