خطر کرونا برای مردانی که انگشت حلقه کوتاه دارند!

منبع: سیمرغ

48

1399/3/11

09:17


خطر کرونا برای مردانی که انگشت حلقه کوتاه دارند!

براساس تحقیقات صورت گرفته احتمال مرگ بر اثر ویروس کرونا در مردان با انگشت حلقه بلندتر کمتر است

تاثیر میزان تستسترون برروی ابتلاء به کرونا

دانشمندان دانشگاه سوانزی انگلستان مدعی هستند مردانی که انگشتان حلقه ی بلندتری دارند ریسک مرگ بر اثر ویروس کرونا در آن ها پایین تر است.

این محققان متوجه شدند آمار مرگ و میر در کشورهایی که مردان آن ها انگشتان حلقه ی کوتاه تری دارند تا یک سوم بیشتر است. کارشناسان در توضیح این مسأله گفته اند طول انگشت حلقه به میزان  تستوسترونی بستگی دارد که فرد در دوران جنینی در معرض آن قرار داشته.

به گفته ی کارشناسان، به همین دلیل تصور می شود هر چه طول انگشت حلقه ی یک مرد بیشتر باشد، یعنی آن مرد در دوران جنینی در معرض تستوسترون بیشتری قرار گرفته.

دانشمندان بر این باورند که سطح هورمون تستوسترون بیانگر میزان گیرنده های ACE2 در بدن است، گیرنده هایی که فرد را از ابتلا به انواع شدید بیماری کووید-۱۹ مصون می کنند.

پروفسور جان مانینگ، مدیر این پروژه ی تحقیقاتی گفته این مسأله شاید برای کشورهای استرالیا، نیوزلند، اتریش و آسیای شرقی که مردان آن ها انگشتان حلقه ی بلندتری دارند یک «مزیت بیولوژیکی» محسوب شود.

مانینگ گفته: «یافته های ما شاید این معنی را داشته باشد که مردانی که انگشتان حلقه ی بلندتری دارند به نوع خفیف تر بیماری کووید-۱۹ مبتلا می شوند و می توانند به سر کار باز گردند.»

به گفته ی این محققان، طول انگشتان میزان تستوسترونی که یک جنین در هنگام رشد در رحم مادر خود در معرض آن قرار گرفته را نشان می دهد.

پروفسور مانینگ در اینباره گفته: «نظریه ای که ما مطرح کرده ایم این است که کسانی که از تستوسترون پیشا تولدی بیشتری برخوردار شدند و در نتیجه انگشت حلقه ی بلندتری دارند، سطح ACE2 در بدن آن ها بالاتر است. این میزان برای مقابله با ویروس کرونا کافی است.»

گیرنده های سلولی موسوم به ACE2، که لایه ی بیرونی سلول ها را می پوشانند، همان چیزی هستند که ویروس کرونا برای از کار انداختن سلول به آن ها می چسبد.

تصور بر این است که هر چه تعداد این گیرنده ها بیشتر باشد، نقطه دسترسی بیشتری برای ویروس کرونا وجود خواهد داشت.

با این حال تصور می شود با ورود عامل بیماری زا به بدن، گیرنده های ACE2 جلوی پیشرفت بیماری را می گیرند.

ویروس کرونا بعد از ورود به سیستم بدن، با کاهش تعداد گیرنده های ACE2، به ریه ها صدمه می زند.

این بدان معنی است که کسانی که گیرنده های ACE2 زیادی در بدن خود دارند ممکن است از ابتلا به انواع شدید بیماری کووید-۱۹ در امان بمانند.

به گفته ی پروفسور مانینگ، ژن ACE2 در زنان بیشتر از مردان وجود دارد و این مسأله از یک رابطه ی منفی میان وجود ACE2 و کشندگی بیماری کووید-۱۹ حکایت دارد.

این محقق می گوید ممکن است میان تنظیم کاهشی ACE2 و ضعف پیش آگهی بیماری کووید-۱۹ ارتباط وجود داشته باشد.

طبق این تحقیق، تستوسترون در مردان (و استروژن در زنان) باعث تنظیم افزایشی ACE2 می شود.

در این تحقیق آمده: «میان نسبت انگشت دوم به انگشت چهارم در مردان و نرخ مرگ و میر آن ها ارتباط قوی ای وجود دارد که این مسأله شاید یک نشانگر زیستی در خصوص میزان آسیب پذیری مردان در برابر بیماری کووید-۱۹ در اختیار ما بگذارد و مشخص کند رعایت فاصله گذاری اجتماعی به صلاح چه کسانی است.»

اخیراً هم تحقیقی منتشر شده که نشان می دهد مردانی که سطح هورمون تستوسترون در آن ها پایین است و به ویروس کرونا مبتلا می شوند، ریسک مرگ بر اثر این بیماری در آن ها بالاتر است.

نمونه های به دست آمده از ۴۵ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در یکی از بیمارستان های آلمان برای بررسی وجود ۱۲ هورمون از جمله تستوسترون و دی هیدروتستوسترون مورد آزمایش قرار گرفت.

به گفته ی محققان دست اندرکار در این پژوهش، بیشتر بیماران مرد مبتلا به کووید-۱۹ تستوسترون پایینی داشتند. بیشتر بیمارانی که جان خود را از دست دادند هم سطح تستوسترون در بدن آن ها پایین بود.

این محققان می گویند اینطور که به نظر می رسد سطح تستوسترون در مردان یکی از ریسک فاکتورهای ابتلا به انواع شدید یا حتی کشنده ی این بیماری در مردان بر اثر عفونت ناشی از ویروس های تنفسی محسوب می شود، ویروس هایی که باعث «ترشح سیتوکین» در بدن می شوند.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: rooziato.com


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو