جاهای دیدنی ورزقان | آذربایجان شرقی

جاهای دیدنی ورزقان | آذربایجان شرقی


منبع: تاپ تراول

180

1399/3/11

12:30


خرید بلیط هواپیما

جاهای دیدنی ورزقان

در این مقاله از معرفی دیدنی های آذربایجان شرقی شما را با جاهای دیدنی ورزقان که یکی از شهرهای واقع در این استان است آشنا خواهیم کرد. پس اگر برنامه مسافرت به استان آذربایجان شرقی را دارید تا انتهای این مقاله با مجله سفر تاپ تراول همراه باشید


   تبلیغات    

            | بلیط هواپیما در طاهاگشت |


مختصری درباره شهرستان ورزقان بدانید :

شهرستان ورزقان یکی از شهرستان های واقع در استان آذربایجان شرقی می باشد که در فاصله ۴۰ کیلومتری غرب اهر و ۷۸ کیلومتری شمال تبریز ( مرکز استان ) واقع شده ‌است. شهرستان ورزقان در گذشته یکی از بخش ‌های شهرستان اهر محسوب می شد. نام دیگر شهرستان ورزقان ارسباران است و این نام به دلیل واقع شدن بسیاری از جنگل‌های ناحیهٔ سرسبز ارسباران در این شهرستان است. امروزه قسمتی از قدیمیترین منطقه قره داغ که به دیزمار ارسباران موسوم است تحت عنوان دیزمار مرکزی “(بخش خاروانا)” تابع این شهرستان می‌باشد.

آب و هوای ورزقان ورزقان  به دلیل قرار گرفتن در منطقه ‌ای کوهستانی دارای تابستان ‌هایی معتدل و زمستان ‌هایی سرد است. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با جاهای دیدنی ورزقان آشنا شوید

تخفیفان

قلعه جوشین

قلعه جوشین در ۲۶ کیلومتری غرب ورزقان و ۶ کیلومتری روستای تاریخی و معدن خیز جوشین و در قلب محال تاریخی دیزمار ارسباران به مرکزیت شهر باستانی خاروانا در یک منطقه کوهستانی سخت‌گذر در بالای یک کوه مرتفع قرار گرفته‌ است. در کاوش‌هایی که در آن صورت گرفته، سفالینه‌هایی از هزارهٔ اول قبل از میلاد و قرون اولیه اسلام به دست آمده ‌است. قلعه جوشون که احتمالاً از قلعه ‌های بابک خرمدین بوده و بر فراز یک کوه صخره ‌ای در یک منطقه کوهستانی زیبا در شمال غربی شهر ورزقان واقع شده ‌است.

مطالب بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی مراغه آذربایجان شرقی

جاهای دیدنی ورزقان

منطقه چیچکلی

منطقه زیبای چیچکلی در محال دیزمار ارسباران (خاروانا) و ۳۵ کیلومتری شمال غرب ورزقان قرار گرفته ‌است. این منطقه پوشیده از جنگل و انواع گل و گیاهان متنوع و داروئی می‌باشد. بهترین موقع برای گردش آخرهای خرداد می‌باشد

جاهای دیدنی ورزقان

مسجد جامع خاروانا

این مسجد در مرکز بخش خاروانا در ۷۰ کیلومتری شهر ورزقان واقع شده‌ است. قدمت این مسجد به سده‌ های ۶ و ۷ هجری قمری می‌رسد این مسجد در نوع خود کم‌ نظیر بوده و بعد از انقلاب اسلامی به پاس پیگیریهای مردم شریف خاروانا و مسئولین وقت مرمت شده ‌است. این مسجد توسط دختران بایندربیگ ساخته شده ‌است. آن‌ها به ‌طور همزمان لنگه مسجد خاروانا را در اردوباد نخجوان ساخته بودند. در آن زمان بایندر بیگ حاکم دیزمار ارسباران و اردوباد بوده و قبر وی در روستای دوزال قرار دارد. دوزال اقامت گاه زمستانی و شهر خاروانا اقامتگاه تابستانی بایندربیگ بود.

جاهای دیدنی ورزقان

از دیگر جاهای دیدنی ورزقان که میتوان به آنها اشاره نمود عبارتند از :

آغجه قلعه : این قلعه تاریخی را شاید به خاطر رنگ دیواره‌ها و برج‌های سفیدش که با ملات آهکی سفید در قلهٔ کوهی سبزفام ساخته شده‌است «آغجاقالا» می‌گویند. در فاصلهٔ ۵۰ کیلومتری شمال‌غربی شهر ورزقان واقع شده‌است.

خانهٔ امیر ارشد : این خانه در ۱۲ کیلومتری غرب ورزقان در روستای آبخواره (اوخارا) واقع شده‌است. این ساختمان سنگی که به «داش دامداش» مشهور است از بناهای زیبا و منحصر به فرد شهرستان ورزقان است. خانه امیر ارشد با بهره‌گیری از شیوهٔ معماری تاریخی منطقه و سبک ویژهٔ ابنیه قاجاری طراحی و ساخته شده‌است تا نمایانگر تفکرات و باورها و نحوه زندگی مردم منطقه باشد.

قاضی بلاغی : این چشمه در منطقه دیزمار شرقی ارسباران و در میان جنگلهای زیبا و پرپشت کرینگان واقع شده و از طریق چیچکلو – پیرگدیگی دارای راه ماشین و پیاده می‌باشد در گذشته دور ایل قاضی لی در این ییلاق با صفا در فصول بهار و تابستان اتراق داشته‌است.

منطقه گردشگری هفت چشمه ورزقان :طبیعت هفت چشمه تقریباً تا حدودی شبیه به چیچکلو است وجه تسمیه این منطقه به خاطر چشمه های هفتگانه ای بوده که در منطقه وجود داشته است ولی در حال حاضر از این هفت چشمه فقط سه چشمه باقی مانده و چهار چشمه دیگر خشک شده است.منطقه هفت چشمه تقریبا در ۵۰  کیلومتری شمال شهرستان ورزقان و بعد از روستای خوینه رود (خویناری) و آغجه قلعه واقع شده است.

مطالب بیشتر بخوانید
سفر به تبریز؛ سفر به شهر اولین ها

مقالات بیشتر بخوانید :


 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو