چه ورزش‌هایی برای لاغری موثر هستند؟

چه ورزش‌هایی برای لاغری موثر هستند؟


منبع: فرزند

255

1399/3/11

13:11


چه ورزش‌هایی برای لاغری موثر هستند؟

اگر نگاهی به عکس‌های گذشته‌گان بیاندازید متوجه می‌شود اکثر خانم‌ها و آقایان اندامی پر و یا چاق داشته‌اند.

تنها دلیل آن را می‌توان اشرافی بودن اضافه وزن دانست. هر چند این مسئله در دنیای مدرن امروزی دیگر مطرح نمی‌شود و همواره افراد به دنبال کاهش وزن، لاغری شکم و تناسب‌اندام هستند. این مسئله طی تحقیقاتی در آمریکا به ثبت رسیده‎ است. درواقع محققان به این نتیجه رسیده‌اند که نیمی از بزرگسالان جهان هر ساله در تلاش‌اند تا وزن خود را کاهش دهند و یا به تناسب اندام برسند.

این مسئله نه تنها با رژیم‌های لاغری و کاهش وزن سخت و طاقت‌فرسا و البته آسیب‌زا امکان‌پذیر است. بلکه با ورزش نیز محقق می‌شود. به عبارت بهتر متخصصان تغذیه ورزش و رژیم غذایی سالم را مکمل یکدیگر و راهی برای رسیدن به وزن ایده‌آل در شرایط کاملا طبیعی و بدنی سالم می‌دانند. اما آیا ورزش لاغری وجود دارد؟ چه ورزش‌هایی منجر به سوزاندن بیشتر کالری می‌شود؟

درواقع از سوزاندن کالری با ورزش و کاهش وزن مزایایی همچون رسیدن به وزن ایده‌آل، خلق‌وخوی بهتر، استخوان‌هایی قوی‌تر و کاهش ابتلا به بیماری‌ها را نیز با خود به همراه دارد. اما کدام نوع از ورزش‌ها می‌تواند چنین نتایجی را با خود به همراه داشته باشد؟ در ادامه این مقاله توضیحاتی که توسط با همکاری مجله کوئیک فیت تهیه در این راستا خدمت شما ارائه می‌دهیم. با ما همراه باشید.

آشنایی با ورزش‌های لاغری

همان‌طور که گفته شد بهترین راهی که شما میتوانید به وزن ایده‌آل‌تان دست پیدا کنید و از شر چربی‌های شکم خلاص شوید پیروی از رژیم غذایی سالم و البته ورزش‌های مناسب است. اگر میخواهید در این راه موفق شوید حتما به متخصصی باتجربه مراجعه کرده و از ورزش لاغری که در ادامه به آن می‌پردازیم پیروی کنید.

با پیاده‌روی به جنگ چربی‌های اضافه بروید

طی تحقیقات صورت گرفته، پیاده‌روی یکی از بهترین تمریناتی‌ست که می‌تواند به شما در کاهش وزن کمک کند. درواقع آن دسته از افراد مبتدی که تازه شروع به ورزش کرده‌اند می‌توانند پیاده‌روی را در اولویت کارها و تمرینات‌شان قرار دهند. زیرا این ورزش لاغری بدون ایجاد هیچ‌گونه احساس ناراحتی و یا بدون نیاز به خرید تجهیزاتی این امکان را برای شما به وجود می‌آورد تا ورزش کرده و چربی‌های تجمع شده در بدن‌تان را از بین ببرید.

هرچند این مسئله به این معنی نیست که پیاده‌روی بر روی مفاصل شما فشار وارد نمی‌کند. طبق آمار منتشر شده یک فرد ۷۰ کیلویی در هر نیم‌ساعت پیاده‌روی می‌تواند ۱۶۷ کالری بسوزاند و مطمئنا تداوم این تمرینات منجر به از بین رفتن کالری‌های بیشتر می‌شود. متخصصان بر این عقیده‌اند اگر شما پیاده‌روی را در کارهای روزمره‌تان قرار دهید به راحتی می‌توانید در این راه موفق عمل کنید.

دویدن یا آهسته دویدن یک راه موثر در کاهش وزن

یکی دیگر از تمریناتی که می‌تواند به شما در راه رسیدن به اندام ایده‌آل کمک کند، دویدن و یا آهسته دویدن است. هرچند این دو از نظر ظاهری مشابه هستند اما در اصل سرعت دویدن شما تفاوت‌هایی را ایجاد می‌کند. طی تخمین‌ها و آمار منتشر شده در دانشگاه هاروارد آمریکا، اگر یک فرد ۷۰ کیلویی با سرعتی معادل ۸ کیلومتر در ساعت به مدت ۳۰ دقیقه بدود، می‌تواند ۲۹۸ کالری بسوزاند.

نکته قابل توجه که باعث می‌شود دویدن یا آهسته دویدن جزء ورزش لاغری به حساب آید این است که می‌تواند چربی‌های مضر که معمولا به عنوان چربی شکم شناخته می‌شود را نیز از بین ببرد. این نوع از چربی ها در اطراف اندام های داخلی شما پیچیده می شود و به بیماری های مزمن مختلفی مانند بیماری های قلبی و دیابت مرتبط است.

دویدن و یا آهسته دویدن هر دو تمرین بسیار خوبی هستند که می‌توانند در هر مکانی انجام شوند و به راحتی در برنامه هفتگی شما قرار گیرند. برای شروع، هدف خود را برای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ۳-۴ بار در هفته دویدن تعیین کنید. اگر به نظر می‌رسد که دویدن یا آهسته دویدن در بیرون از منزل برای مفاصل شما سخت و آسیب‌پذیر است، سعی کنید روی سطوح نرم‌تر مانند چمن بدوید. همچنین بسیاری از تردمیل‌ها دارای کوسن داخلی هستند که می‌تواند مفاصل شما را نرم کنند.

دوچرخه‌سواری و رابطه آن با لاغری

دوچرخه‌سواری از جمله ورزش‌های محبوبی‌ست که می‌تواند تناسب اندام را برای شما بهبود بخشد و کاهش وزن را برای‌تان به همراه آورد. اگرچه دوچرخه‌سواری به طور سنتی در خارج از منزل انجام می‌شود، اما بسیاری از سالن‌های بدنسازی دارای دوچرخه ثابت هستند که به شما این امکان را می‌دهند هنگام اقامت در محیط خانه، دوچرخه‌سواری کنید. طی تحقیقاتی در دانشگاه هاروارد آمریکا یک فرد ۷۰ کیلویی در هر ۳۰ دقیقه دوچرخه‌سواری چیزی حدود ۲۶۵ کالری از دست می‌دهد.

دوچرخه‌سواری نه تنها برای کاهش وزن عالی است، بلکه مطالعات نشان داده‌اند افرادی که به‌طور منظم چرخه‌سواری می‌کنند، از تناسب اندام کلی برخوردار بوده و از افزایش حساسیت به انسولین و خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان، مرگ و … در مقایسه با افرادی که به طور منظم چرخه‌سواری نمی‌کنند در امان‌اند.

وزنه‌برداری و لاغری

تمرین ورزنه‌برداری نیز از جمله ورزش لاغری است که توانسته محبوبیت زیادی را در بین ورزشکاران بدست آورد که زیر مجموعه ای از ورزش بدنسازی است و به همان نسبت کاهش وزن را به آن‌ها هدیه دهد. طبق تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه هاروارد آمریکا یک فرد ۷۰ کیلویی در هر ۳۰ دقیقه تمرین وزنه‌برداری چیزی حدود ۱۱۲ کالری از دست می‌دهد.

علاوه بر این موارد؛ تمرین با وزنه می‌تواند به شما در ایجاد قدرت و تقویت و رشد ماهیچه‌ها کمک کند، که این مسئله در میزان متابولیک بدن شما (RMR) در حالت استراحت تاثیر گذاشته و منجر به افزایش آن می‌دهد. اینکه بدن شما چه مقدار کالری در هنگام استراحت می‌سوزاند می‌تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد. یک مطالعه ۶ ماهه نشان داد که صرفاً انجام ۱۱ دقیقه تمرینات مبتنی بر قدرت آن‌هم برای ۳ بار در هفته منجر به افزایش ۷٫۷ درصدی در میزان متابولیک بدن شما به طور متوسط‌می‌شود.

یک مطالعه دیگر نشان نیز نشان می‌دهد که ۲۴ هفته تمرین‌وزنه‌برداری منجر به افزایش ۹ درصدی در میزان متابولیک در بدن مردان می‌شود که این معادل با سوزاندن تقریباً ۱۴۰ کالری بیشتر در روز است. در بین زنان، افزایش میزان متابولیسم تقریباً ۴٪ یا ۵۰ کالری بیشتر در روز است. علاوه بر این، مطالعات بیشماری نشان داده‌اند که بدن شما، در مقایسه با تمرین هوازی، ساعاتی پس از تمرین وزنه‌برداری، همچنان مشغول به سوزاندن کالری است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو