دسته بندی : گل و گیاه

ژینورا | نگهداری از گل ژینورا یا شب تاب (GYNURA)

طرفداران رنگ مرموز بنفش بشتابند که اینجا قرار است در مورد زیبای ژینورا یا همان گل شب تاب که گاهی جینورا یا گینورا هم ترجمه میشود صحبت کنیم . با هم بیشتر با این گل و شرایط نگهداری از آن مثل آبیاری ، رطوبت ، خاک ، نور ، کود و … آشنا شویم ، در پایان با هم در مورد روش تکثیر و هرس کردن گل شب تاب صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید. گل ژینورا را میتوانید هم به صورت آویز و هم در گلدان شیشه های نگهداری کنید که در هر حال باعث بیشتر شدن زیبایی گل و منزل شما می شود .

بسم الله الرحمن الرحیم

آموزش نگهداری از گل ژینورا

 

معرفی کوتاه ژینورا : 

  • نام انگلیسی : VELVET
  • نام علمی : GYNURA SARMENTOSA
  • نام فارسی : گل ژینورا -گینورا- شب تاب
  • نام فارسی اصیل : ندارد
  • رنج قیمتی : ۱۰۰۰۰ هزار تومان به بالا 
  • خانواده : COMPOSITEAE
  • خاستگاه : هندوستان

 

گل جنورا (۱)

 

نکات مهم و جالب در مورد گل ژینورا (شب تاب) !

  • گل ژینورا یک گیاه علف مانند می باشد که از کشور هند به ایران و کشور های دیگر می رود . گل ژینورا زیبایی بسیار فوق العاده ای را دارد و باعث جذب انسان می شود . روی برگ ها پوشش خز مانندی از پرز های که رنگ بنفش می باشد که روی برگ ها و ساقه ها می باشد که باعث بیشتر شدن زیبای اش می شود .
  • گل شب تاب یک گل زینتی می باشد که اگر خانه شما ویلایی یا آپارتمانی بود ، می توان از آن در منزل خود استفاده کنید تا باعث بیشتر شدن زیبای منزلتان شود . این برگ در حالت عادی بسیار زیبا و دوست داشتنی می باشد ولی اگر آن را در نور خورشید قرار دهید ( نور مستقیم نباشد ) باعث بیشتر و چند برابر شدن زیبایی اش می شود .
  • گل ژینورا برگ هایش دارای دندانه دار می باشد و این دندانه ها نامنظم می باشد که روی ساقه ها نیز وجود دارد . شما می توانید گل شب تاب را به همراه گل های دیگر ، ( بهتر است از گلی که استفاده می کنید ، برگ هایش سبز رنگ باشد . ) در گلدان بکارید و گروهی رویش کند و کاشت گروهی باعث زیبا تر شدن گلدان می آید و زمانی که در منزل قرار می دهید ، به چشم خواهد آمد .
  • نگهداری از گل شب تاب بسیار آسان می باشد ولی باید هر ۶ ماه یک بار جوانه های انتهای کیاه را هرس کنید تا گلتان مانند قبل زیبا شود . گل ژینورا دارای گل های ریز زرد رنگ می باشد که زمانی که رویش می کند خیلی سریع باید آن ها را هرس بکنید تا باعث خراب شدن گل نشود . همچنین یادتان باشد بهتر است با دست و با دقت این گل ها را بکنید .

 

گل جنورا (۲)

 

شرایط مناسب رشد گل ژینورا :

 

 

۱- نور مناسب برای ژینورا :

برای بهتر شدن رنگ برگ هایش ، می توانید آن را در برابر نور خورشید قرار دهید ولی نباید نور مستقیم خورشید به گیاه بتابد ، زیرا اگر اشعه نور مستقیم به آن بتابد ، باعث خراب شدن ریشه هایش می شود .

 

۲- دمای مناسب برای ژینورا :

این گیاه می تواند دمای ۱۳ درجه سانتی گراد را نیز تحمل کند  ولی کمتر از ۱۳ را نمی تواند ، زیرا به گیاه آسیب می رساند . بهترین دما برای گیاه در فصل پاییز و زمستان ۱۵ درجه سانتی گراد و در فصل بهار و پاییز ۲۱ درجه سانتی گراد باید باشد .

 

۳- آبیاری کافی و مناسب برای ژینورا :

در فصل بهار و تابستان باید هر روز به گیاه آب دهید ولی در فصل پاییز و زمستان لازم نمی باشد و باید هفته ای ۱ الی ۲ بار بیشتر نباید به گیاه آب دهید . اگر دیدید محلی که گیاه در آن قرار دارد درجه اش کمتر از ۱۳ می باشد ، بهتر است آبیاری را متوقف کرده و زمانی که دما به بالای ۱۳ آمد آبیاری را شروع کنید . یادتان باشد زمانی که گیاه را آبیاری کردید ، به آرامی برگ ها را تکان دهید تا آبی روی برگ ها باقی نماند .

 

۴- رطوبت مناسب برای ژینورا :

در فصل تابستان ، باید هفته ای ۱ الی ۲ بار غبار پاشی را انجام دهید ولی یادتان باشد که بهتر است غبار پاشی را در معرض نور خورشید انجام ندهید . همچنین می توانید علاوه بر غبار پاشی ، می توانید تشتی را برداشته و در آن سنگ ریزه و آب بریزید و گلدان را روی سنگ ریزه قرار دهید . از این دو روش گفته شده گیاه می تواند رطوبت را جذب خود کند .

 

۵- تغذیه مناسب برای ژینورا :

از گل فروش ها کود های مایع یا جامد را خریداری کنید و به علاوه کود ها ، آب مخصوص گل های زینتی را خریداری کرده و با کود ها مخلوط کنید و هر ماه ۱ الی ۲ بار به گیاه خود دهید .

 

۶- خاک مناسب برای ژینورا :

بهترین خاک برای گل ژینورا خاک لیمویی و کمپوست می باشد که این دو خاک را از گل فروشی خریداری کنید و در خاک گلدان بریزید . این دو خاک به رشد گل شما کمک بسیار زیادی می کند . یادتان باشد زمانی که گلدان گیاه را عوض کردید ، باید خاک گلدان را نیز عوض کنید .

 

۷- تعویض گلدان گل ژینورا :

اگر تا به حال ساقه های بزرگ گل ژینورا را قلمه گیری نکرده اید ، بهتر است در اوایل سال سوم زندگی این گیاه ، گیاه را قلمه بزنید و در گلدان جدیدی آن را بگذارید .

 

۸-تمیز نمودن برگ های ژینورا :

بهترین راه و روش برای تمیز کردن برگ های گل ژینورا استفاده از غبار پاشی می باشد که می تواند باعث تمیز شدن برگ ها شود . همان طور که در بالا گفته شد نباید غبار پاشی در آفتاب انجام شود . غبار پاشی هم رطوبت گیاه را تامین می کند و هم باعث تمیز شدن برگ ها می شود و دیگر نیاز به استفاده از مواد براق کننده و شیمیایی نمی باشد .

 

۹- تکثیر ژینورا :

ساقه های سبز گیاه را قلمه بزنید و آن را در استکانی پر آب قرار دهید ، بعد از اینکه ریشه داد ، آن را در گلدان بگذارید و رسیدگی های لازم را انجام دهید .

 

گل جنورا (۳)

 

آفات و بیماری های گل ژینورا یا شب تاب :

 

– برگ های تازه رویش کرده ریز هستند و ساقه هایی که گل می دهند پنهان می باشد :

بهتر است ساقه هایی که گل می دهد را قطع کنید تا گیاه جان بگیرد و بتواند برگ های جدید و تازه ای را تولید کند .

 

– روی برگ ها ی ژینورا لکه های سوخته قرار دارد :

۲ علت وجود دارد ، اولی اینکه گیاه را در معرض نور مستقیم خورشید غبار پاشی کرده اید و باعث به وجود آمدن لکه های سوخته شده است . در بالا نیز گفته شد نباید غبار پاشی در برابر نور خورشید باشد . دوم اینکه از مواد شیمیایی و براق کننده استفاده کرده اید که در بالا گفته شد که اصلا نیاز به استفاده از مواد براق کننده و شیمیایی نمی باشد .

 

– ساقه های گیاه پوسیده است و گیاه در حال خراب شدن است :

۲ علت وجود دارد ، به گیاه آب بیش از حد داده اید که باید از سوراخ های زیر گلدان ، سطح خاک را نگاه کنید و اگر خیس بود آب ندهید و حتما بین دو آبیاری فاصله بی اندازید . علت دوم اینکه گیاه را در محلی سرد قرار داده اید که فورا باید محل قرار گیری گیاه را عوض کنید .

 

– روی برگ های ژینورا حشرات سبز وجود دارد و برگ ها چسبنده می باشد :

می توانید برای خلاص شدن از شر این حشرات سبز رنگ از سم حشره کش استفاده کنید که هم می توانید روی گیاه سم پاشی کنید و یا پنبه ای را به سم آغشته کرده و به آرامی روی برگ هایی که حشرات سبز رنگ است بکشید .

 

– برگ ها و ساقه ها پژمرده هستند :

باز هم دو حالت وجود دارد که حالت اول گیاه را تشنه گذاشته اید که باید گیاه را ۵ الی ۱۰ دقیقه در تشت پر آب قرار دهید و بعد زا آن آبیاری را تنظیم کنید . حالت دوم اینکه گلدان گیاه کوچک شده است که باید گلدان گیاه را عوض کنید .

 

– شاخه های ژینورا دراز و بین دو برگ ها فاصله دارد :

باید مقدار تغذیه گیاه را زیاد کنید و تا زمانی که گیاه مانند اول شود این کار را انجام دهید . همچنین اگر گلتان ۳ ساله بود می توانید شاخه های دراز را قلمه بزنید و در آب قرار دهید و بعد از اینکه ریشه زد ، آن را در گلدان بگذارید و شاهد رویش آن شوید .

 

– روی برگ لکه های سوخته قابل مشاهده می باشد :

در بالا گفته شد بعد از اینکه گیاه را آبیاری می کنید ، باید برگ هایش را تکان دهید تا آبی رو برگ ها باقی نماند . برای غبار پاشی نیز این گونه می باشد که بعد از غبار پاشی برگ ها را تکان داده و غبار پاشی در برابر نور خورشید نباشد .

 

گل ژینورا (۱)

 

آموزش تکثیر گل ژینورا

 

  • تکثیر این گیاه با قلمه زدن صورت می گیرد .
  • از ساقه، قلمه هایی به طول ۷.۵ الی ۱۰سانت تهیه کنید.
  • بهترین زمان تکثیر بهار و تابستان است.
  • البته در صورت وجود شرایط محیطی مناسب،تمام سال میتوانید تکثیر را انجام دهید.
  • برش را از زیر یک گرده ( ناحیه اتصال برگ به ساقه ) بزنید .
  • استفاده از هورمون ریشه زایی به رشد ریشه ها کمک می کند .
  • قلمه ها را در پیت موس یا پرلایت مرطوب بکارید .
  • آن را مکانی روشن اما به دور از نور مستقیم آفتاب نگه دارید .
  • بهترین دما جایی با درجه حرارت ۲۳ الی ۲۴ درجه سانتی گراد است.
  • کشیدن یک کیسه پلاستیک شفاف به حفظ رطوبت اطراف قلمه ها کمک می کند .
  • قلمه ها در طی  ۲ هفته ریشه می دهند .
  • در طی ۴ هفته آماده کاشتن در گلدان جدید می شوند .
  • قلمه های این گیاه در آب هم ریشه می دهند .

 

بهتر است به این نکات در تکثیر گل ژینورا دقت کنید: 

۱- زمانی که دارید ساقه ای را قلمه می زنید ، حواستان باشد که حداقل ۲ الی ۳ برگ داشته باشد .

۲- برگی که در انتها می باشد را به آرامی قطع کرده و ساقه را در بگذارید ساقه را طوری قرار دهید که برگ روی سطح خاک قرار گرفته باشد .

۳- بعد از اینکه در خاک گذاشتید ، گیاه را آبیاری و غبار پاشی کنید ( حتما برگ را تکان دهید . ) بهتر است سه هفته اول زندگی این گل را در چادری قرار دهید و بعد از ۳ هفته گیاه را فقط ۵ دقیقه در چادر بگذارید .

 

گل ژینورا (۲)

 

روش هرس کردن گل ژینورا

  • برگ های خشکیده و آسیب دیده را از گیاه جدا کنید .
  • بهترین زمان برای هرس کردن اواخر زمستان و یا اوایل بهار است.
  • در صورت بلند شدن بیش از اندازه ساقه ها می توان آن را تا حدی کوتاه کرد .
  • به طوری که که تنها ۳ الی ۴ گره بر روی آنان باقی بماند .
  • جوانه های جانبی در طی اواخر بهار و در طی تابستان رشد خواهند کرد .
  • در نتیجه گیاه دوباره ساقه های جوانی به دست می آورند .
  • همچنین در حین رشد گیاه می توان مرتبا ساقه ها را سرزنی کرد .
  • این کار باعث میشود گیاه بیشتر به شکل بوته و انبوه رشد کند .

 

گل ژینورا (۳)