در خانه هم ماسک بزنید

41

1399/3/11

15:59


در خانه هم ماسک بزنید

سلامت نیوز: تحقیقات جدید پژوهشگران نشان می‌دهد که خانواده‌های عادی و سالم که به کرونا مبتلا نشده‌اند می‌توانند استفاده از ماسک را به‌عنوان راهکاری در خانه برای جلوگیری از شیوع کووید 19 در نظر بگیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، نتایج یک پژوهش انجام‌شده روی خانواده‌های چینی در شهر پکن نشان داد که استفاده از ماسک می‌تواند تا 79 درصد در جلوگیری از گسترش و انتقال بیماری کووید 19 در خانواده‌ها مؤثر باشد.

بر اساس مقاله منتشرشده در مجله BMJ Global Health، استفاده از ماسک صورت در خانه تنها تا پیش از بروز علائم بیماری در نخستین عضو خانواده مؤثر است و پس از آن تاثیر چندانی در پیشگیری افراد خانواده که زیر یک سقف قرار دارند، نخواهد داشت.

استفاده روزانه از مواد ضدعفونی‌کننده، باز نگه‌داشتن پنجره‌ها، ماسک زدن و رعایت حداقل یک متر فاصله از دیگر افراد موجب کاهش خطر انتقال ویروس، حتی در خانواده‌های پرجمعیت خواهد شد.

پژوهشگران مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های پکن در این رابطه اعلام کردند: مطالعه انجام شده، بیشترین خطر انتقال خانگی کرونا را قبل از شروع علایم تأیید می‌کند، اما این مداخلات غیر دارویی مانند استفاده از ماسک، ضدعفونی کردن سطوح و دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی در خانوارها می‌تواند از انتقال کووید 19 جلوگیری کند. نویسندگان این گزارش همچنین خاطرنشان كردند كه انتقال ویروس در داخل منازل عامل اصلی رشد اپیدمی است.

در این گزارش همچنین ذکرشده است که یافته‌های به دست آمده می‌تواند دستورالعمل‌های احتیاطی جدیدی را برای خانواده‌ها به‌منظور کاهش انتقال بیماری ارایه کند.

این دستورالعمل ها به ویژه درون خانواده‌هایی که در مناطقی دارای شیوع بالای بیماری زندگی کرده و یا سایر عوامل خطرزا برای کووید 19 در آن دیده می‌شود، موثر بوده و نتایج به‌دست‌آمده نشان‌دهنده اهمیت عفونت پیش از علامت‌گذاری در بیماران کووید 19 است. این مطالعه نشان می‌دهد که استفاده از ماسک پس از شروع بیماری دیگر قادر به محافظت از سایر اعضای خانواده نخواهد بود.

لازم به ذکر است که سازمان بهداشت عمومی انگلستان، استفاده از ماسک‌های صورت را به طور دائمی توصیه نمی‌کند اما به عموم مردم پیشنهاد می‌شود که لزوم استفاده از ماسک صورت را در فضاهای عمومی سربسته مانند مغازه‌ها، قطارها و اتوبوس‌ها در نظر بگیرید.

در این مطالعه همچنین مشخص شد که استفاده روزانه از مواد ضدعفونی‌کننده، باز نگه‌داشتن پنجره‌ها و رعایت حداقل یک متر فاصله از دیگر افراد موجب کاهش خطر انتقال ویروس، حتی در خانواده‌های پرجمعیت خواهد شد.

در این پژوهش، محققان شرایط 335 نفر از 124 خانواده با حداقل يك مورد آزمايشگاهي تائید شده کووید 19 در بازه زمانی اواخر فوريه تا اواخر مارس 2020 را مطالعه کردند. در ادامه، پژوهشگران به تجزیه‌وتحلیل عوامل مؤثر در گسترش کرونا طی 14 روز اولیه بیماری پرداخته و علائم افراد بیمار را طبقه‌بندی کردند.

در پی این مطالعات مشخص شد که فرایند انتقال ثانویه که بیماری از اولین فرد آلوده به سایر اعضای خانواده گسترش می‌یابد، در 41 نمونه از مجموع 124 خانواده موردبررسی قرارگرفته، رخ‌داده است. درمجموع 77 بزرگ‌سال و کودک به این روش آلوده‌شده‌اند.

این مطالعه همچنین از تئوری‌هایی مرتبط با امکان شیوع ویروس در بین کودکان حمایت می‌کند زیرا طی این مطالعه یک‌سوم از کودکان به ویروس کرونا مبتلا شدند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو