چاقی صورت: برای کاهش چربی صورت چه باید کرد؟

96

1399/3/11

16:45


در بیشتر موارد، چربی گرفتن در اطراف صورت، نتیجه بدست آوردن چربی اضافی در بقیه بدن است. با این وجود نکات مؤثری برای کاهش چاقی صورت وجود دارد.

چاقی صورت: برای کاهش چربی صورت چه باید کرد؟

به گزارش بهداشت نیوز  ایجاد برخی از سبک های زندگی می‌تواند به شما در کاهش وزن و رسیدن به چهره‌ای باریک تر کمک کند.

 

در این مقاله از MedicalNewsToday، هفت نکته مؤثر وجود دارد که ممکن است به جلوگیری و کاهش چاقی صورت کمک کند.

 

۱. برای کاهش چاقی صورت ورزش قلبی انجام دهید

 

کاهش وزن به طور کلی تمایل به کاهش چاقی صورت دارد.

 

انواع مختلفی از ورزش وجود دارد و برخی از آن‌ها در تقویت کاهش وزن نسبت به سایرین مؤثرتر هستند.

 

در یک مطالعه ۲۰۱۲، تأثیر انواع مختلف ورزش بر توده چربی در افراد دارای اضافه وزن و چاقی بررسی شده است.

 

درمجموع، ۱۱۹ بزرگسال در یکی از سه برنامه ورزشی ۸ ماهه زیر شرکت کردند:

 

  1. تمرین هوازی (AT)، که نوعی ورزش قلبی و عروقی است.

  2. تمرین مقاومت (RT)، که در درجه اول عضله لاغر ایجاد می‌کند.

ترکیبی از AT و RT

 

هر دو گروه AT و گروه ترکیبی کاهش بیشتری در توده چربی در مقایسه با گروه RT نشان دادند. با این حال، تفاوت معنی‌داری در نتایج بین این گروه‌ها وجود ندارد.

 

بنابراین نویسندگان این مطالعه نتیجه گرفته‌اند که افرادی که عمدتا به دنبال سوزاندن چربی هستند باید بیش از تمرینات RT تمرینیات AT را انتخاب کنند.

 

افراد می‌توانند تمرینات قلبی را با شدت کم، متوسط ​​یا زیاد انجام دهند. طبق برخی تحقیقات، انجام تمرینات قلبی با شدت بالاتر چندین بار در هفته به سوزاندن چربی بیشتر کمک می‌کند.

 

۲. تمرینات صورت را انجام دهید

 

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ورزش عضلات صورت می‌تواند به کاهش چربی صورت کمک کند.

 

به عنوان مثال، مقاله‌ای در سال ۲۰۱۴ در ژورنال تحقیقات بالینی و تشخیصی نشان می‌دهد که انجام تمرین‌های صورت ممکن است به تقویت و سفت شدن عضلات صورت کمک کند. با این حال، مشخص نیست که آیا این تمرینات همچنین به کاهش چربی صورت کمک می‌کنند یا خیر.

 

در حقیقت، هیچ مطالعه‌ای در مورد رابطه بین تمرین‌های صورت و از بین رفتن چربی صورت وجود ندارد. با این وجود، تمرینات صورت ممکن است باعث شود چهره محکم‌تر شود زیرا فرد وزن خود را از دست می‌دهد.

 

۳. مصرف الکل را کاهش دهید

 

مصرف زیاد الکل باعث کمبود آب بدن می‌شود که می‌تواند بدن را به سمت نگه داشتن آب بکشاند. در برخی موارد، این ممکن است منجر به احتباس آب در صورت شده و باعث پف صورت می‌شود.

 

الکل همچنین ممکن است در افزایش وزن نقش داشته باشد. این ماده حاوی کالری خالی است که فواید غذایی ندارد. مصرف کالری خالی باعث افزایش کل کالری روزانه یک فرد می‌شود و این باعث افزایش وزن می‌شود.

 

همچنین برخی تحقیقات نشان می‌دهد که الکل می‌تواند هورمون‌هایی را که باعث می‌شود افراد احساس سیری کنند، سرکوب کند. این می تواند فرد را به مصرف کالری بیشتری از رژیم خود تحریک کند.

بررسی مصرف الکل و چاقی در سال ۲۰۱۵ حاکی از ارتباط بین افزایش وزن و مصرف بیش از حد الکل است. به نظر می‌رسد نوشیدنی سنگین و نوشیدن زیاد باعث افزایش وزن می‌شود.

 

برخی از افراد در پاسخ به مصرف متوسط ​​الکل، اثرات مشابهی را تجربه می‌کنند. با این حال، برای اکثر افراد، مصرف متوسط ​​الکل باعث افزایش وزن نمی‌شود.

 

افرادی که برای از بین بردن چربی و وزن صورت به طور کلی تلاش می کنند، ممکن است بخواهند مصرف الکل را کاهش داده یا قطع کنند.

 

۴. آب بیشتری بنوشید تا از چاقی صورت جلوگیری کنید

 

نوشیدن یک لیوان آب قبل از غذا می‌تواند به فرد کمک کند احساس سیری داشته باشد.

 

این می‌تواند به کاهش تمام کالری‌ای که فرد مصرف می‌کند کمک کند. به همین دلیل نوشیدن آب قبل از غذا می‌تواند منجر به کاهش تدریجی وزن شود.

 

طبق بررسی سال ۲۰۱۶ در مورد هیدراتاسیون و کاهش وزن، مصرف آب باعث افزایش لیپولیز نیز می‌شود. لیپولیز هنگامی اتفاق می‌افتد که بدن چربی‌ها را در اسیدهای چرب تجزیه می‌کند که می‌تواند از آن به عنوان انرژی استفاده کند. استفاده از این تکنیک برای کاهش وزن مهم است.

 

۵. بیشتر بخوابید

 

دریافت مقدار مناسب خواب، انواع فواید سلامتی را همراه دارد. برعکس، نداشتن خواب کافی ممکن است منجر به افزایش وزن شود.

 

به عنوان مثال، براساس بنیاد ملی خواب (NSF)، کمبود خواب بر روی برخی از هورمون‌ها تأثیر می‌گذارد که باعث احساس گرسنگی  می‌شود. به طور خاص، به نظر می‌رسد کمبود خواب باعث افزایش سطح هورمون گرلین می‌شود که اشتها را تحریک می‌کند و سطح پایین‌تر هورمون لپتین را نشان می‌دهد که به بدن می‌گوید پر است.

در نتیجه، ممکن است فردی که دچار کمبود خواب است، بیشتر غذا بخورد.

 

NSF همچنین نشان می‌دهد افرادی که خواب کافی ندارند همچنین متابولیسم کندتری دارند.

 

خواب کافی می‌تواند به جلوگیری از افزایش وزن کمک کند. این به نوبه خود، ممکن است به کاهش مقدار چربی ذخیره شده در صورت کمک کند.

 

۶. بهبود رژیم غذایی کلی

 

رژیم‌های غذایی حاوی غذاهای فرآوری شده و کربوهیدرات‌های تصفیه شده، خطر ابتلا به چربی اضافی را افزایش می‌دهد.

 

غذاهای فرآوری شده نسبت به غذاهای کامل حاوی کالری، نمک و قند بیشتری هستند. کربوهیدرات‌های تصفیه شده گروهی از غذاهای بسیار فرآوری شده و غلات هستند. در طی پردازش، این مواد غذایی فیبر و مواد مغذی خود را از دست می‌دهند. در نتیجه، کالری‌های خالی آن‌ها زیاد است.

 

کربوهیدرات‌های تصفیه شده نیز باعث افزایش سریع قند خون می‌شوند که ممکن است فرد را به پرخوری تشویق کند.

 

نمونه‌هایی از غذاهای کربوهیدرات تصفیه شده عبارتند از:

 

  1. ماکارونی

  2. برنج سفید

  3. نان سفید

  4. ساکارز

  5. شربت

 

بیشتر غلات صبحانه محصولات چربی را کاهش می‌دهد.
در بیشتر موارد، افراد می‌توانند جایگزین‌های معقولی برای غذاهای بیش از حد فرآوری شده و کربوهیدرات‌های تصفیه شده پیدا کنند. فرد می‌تواند کالری دریافتی خود را کاهش داده و با خوردن غذاهای کامل و تازه، مقدار مواد مغذی مصرفی آن‌ها را افزایش دهد.

 

همراه با ورزش، یک رژیم غذایی سالم ممکن است به افراد در کاهش چربی اضافی در صورت و بدن کمک کند.

 

۷. مصرف نمک را کاهش دهید

 

رژیم‌های غذایی حاوی نمک زیاد باعث می‌شود بدن آب را حفظ کند. احتباس آب باعث تورم و پف شدن قسمت‌های مختلف بدن از جمله صورت می‌شود. این ممکن است باعث توهم چربی اضافی صورت شود.

 

افرادی که گمان می‌کنند نسبت به احتباس مایعات حساس هستند، باید سعی کنند از غذاهایی که میزان نمک بالایی دارند پرهیز کنند. این شامل بیشتر وعده‌های غذایی و میان وعده‌های فرآوری شده است. تهیه وعده‌های غذایی و میان وعده‌ها در خانه باعث می‌شود افراد بیشتر بر میزان نمک موجود در رژیم غذایی خود کنترل کنند.

 

به محض اینکه بدن جلوی مایع را گرفت، صورت باید باریک تر به نظر برسد.

جلوگیری از چربی اضافی صورت

 

بهترین راه برای جلوگیری از چربی صورت، حفظ  میزان وزن سالم با ایجاد تغییر در سبک زندگی است. فردی که دارای اضافه وزن یا چاقی است بیشتر از فردی که وزن سالم خود را حفظ می‌کند، چربی اطراف صورت خود دارد.

 

برخی از نکات برای حفظ وزن سالم عبارتند از:

 

  1. به طور منظم ورزش کنید و کارهای روزمره زیادی را انجام دهید.

  2. خوردن یک رژیم متعادل و سرشار از پروتئین بدون چربی و میوه و سبزیجات کامل

  3. محدود کردن مصرف غذاهای فرآوری شده

  4. نوشیدن مقدار زیادی آب و جلوگیری از نوشیدنی های شیرین، از جمله نوشیدنی‌های انرژی زا، آب میوه‌ها و نوشابه

 

خلاصه مقاله چاقی صورت

 

تعداد کمی از مطالعات روشهای کاهش مستقیم چربی صورت را بررسی کرده‌اند.

 

بهترین راه برای جلوگیری و کاهش چربی صورت، حفظ وزن سالم به طور کلی است. افراد می‌توانند با تغییر رژیم غذایی، ورزش منظم و گرفتن میزان مناسب خواب به این هدف برسند.

 

تمرینات قلبی مخصوصاً برای سوزاندن چربی اضافی بدن مفید است. به طور کلی کاهش وزن باید باعث لاغرتر شدن صورت شود.

 

اگر فردی برای کاهش وزن تلاش کند، ممکن است آرزو داشته باشد که متخصص تغذیه، پزشک یا مربی شخصی خود را ببیند. افراد همیشه باید قبل از ایجاد هرگونه تغییر عمده در رژیم غذایی یا روال‌های ورزشی خود با پزشک مشورت کنند.

 

 

 

منبع: طبنا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو