با حضور علی‌اکبر ولایتی؛ رونمایی از نسخه اینترنتی برنامه «ایران»

منبع: سینما پرس

49

1399/3/11

17:11


سینماپرس: نسخه آزمایشی سامانه اینترنتی برنامه «ایران» با حضور علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری و محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه دوم سیما رونمایی شد.

ولایتی و جعفری جلوه

سینماپرس: نسخه آزمایشی سامانه اینترنتی برنامه «ایران» با حضور علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری و محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه دوم سیما رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، نسخه آزمایشی سایت برنامه «ایران» طی جلسه‌ای با حضور علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل، محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه دو، تعدادی از مدیران شبکه و تهیه‌کننده و دست‌اندرکاران برنامه «ایران» رونمایی شد.

محمدرضا جعفری جلوه؛ مدیر شبکه دو در ابتدا ضمن تجلیل از این حرکت ارزشمند گفت: وجود آقای دکتر ولایتی در برنامه «ایران» برای طرح ناگفته‌های تاریخی نعمت و ارزش ویژه‌ای دارد زیرا گفتن این مطالب از هر کسی پذیرفتنی نیست.

علی اکبر ولایتی نیز در بخش دیگر مراسم ضمن ارائه توضیحاتی درباره بحث تاریخ علم گفت: هر یک از شهرهای ایران به لحاظ ارزش تمدنی و نقش‌شان در شکل‌گیری تمدن اسلامی-ایرانی و افراد مؤثر در این امر متفاوت هستند. بنابراین وقتی از هر استان و نقش‌شان در شکل‌گیری این تمدن سخن گفته می‌شود باعث می‌شود همه استان‌ها در شکل‌گیری تمدن اسلامی- ایرانی احساس مشارکت کنند. چرا که همه سهم عظیمی در این امر دارند.

مجید احسانی نیک تهیه‌کننده برنامه «ایران» نیز ضمن ارائه توضیحاتی از مراحل طراحی و ساخت سامانه اینترنتی این مجموعه تلویزیونی شبکه دو سیما اظهار کرد: با توجه به بازخوردی که از مخاطبان برنامه دریافت کردیم به این نتیجه رسیدیم که برنامه صرفاً مختص قشر پژوهش‌گر و تاریخ‌شناس نبوده و بینندگان این برنامه گستره وسیع‌تری به لحاظ علمی، اجتماعی و حتی سنی دارند. روایت تاریخی تمدنی که در برنامه «ایران» مطرح می‌شود تقریباً برای سن ۱۴ سال به بالا قابل فهم و ارتباط‌گیری است، به شکلی که از استادان دانشگاهی که برای پژوهش و مدل‌سازی تمدنی ایران از آمریکا به ایران آمده تا مباحث مطرح شده توسط دکتر ولایتی دربرگیرنده طیف وسیعی از مخاطبان بود.

وی افزود: با توجه به تخصص بابک ونداد به‌عنوان مدیر سایت در قابل مشاهده (ویژوال) کردن دیتاهای برنامه تصمیم گرفتیم درباره شخصیت‌هایی که در برنامه ایران به آن‌ها اشاره می‌شود نیز چنین گرافی طراحی شود. همچنین نقاط جغرافیایی و زیست جغرافیایی علما که در هر برنامه به آن اشاره می‌شود به همراه شخصیت‌هایی که از ۴۰۰ سال قبل از اسلام تا معاصرین از آن‌ها در برنامه نام برده شده در یک نوار زمان به تصویر کشیده می‌شوند. همچنین ویدئوی برنامه و خلاصه‌ای از هر برنامه با دقت تهیه شده که پس از پخش هر برنامه برای مخاطبان قابل دستیابی است. همه نسخ خطی و چاپی علمای مورد بحث نیز که به آنها استناد شده برای دانلود در سایت قرار داده می‌شود. ضمن اینکه تمامی اَعلامی که از آنها در آن قسمت برنامه نام برده شده از تاریخ ولایت و مرگ نیز به همراه زیست جغرافیایی‌شان در سایت موجود است. ما تلاش کردیم علاوه بر مواردی که به آن اشاره شد در حوزه به تصویر کشیدن مرزهای فرهنگی ایران و نقطه اثر فرهنگ ایرانی، اسلامی و شیعی تمرکز ویژه‌ای داشته باشیم که همه این موارد در سایت برنامه گنجانده شده است.

تهیه کننده برنامه «ایران» تاکید کرد: هفت فصلی که در این سایت مجزا شده‌اند به ترتیب شامل پیوستگی هویت فرهنگی ایرانی از آغاز تا به حال، نوروز ایرانی، تأثیرات واقعه کربلا در جهان اسلام، تاریخ دانش پزشکی در ایران اسلامی، طبقه‌بندی دانش و علوم، تاریخ دانش ریاضی و نجوم، پویایی تاریخ فرهنگ ایران و اسلام می‌شوند که در ادامه وارد حوزه‌های مختلف دانش خواهیم شد و به مرور در سایت قرار داده می‌شود.

وی با اشاره به فعال شدن پادکست برنامه «ایران»؛ یادآور شد: از ۱۶۰ قسمت تولید شده برنامه حدود ۷۰ قسمت به صورت کامل بارگذاری شده؛ یعنی همه شخصیت‌ها به همراه پروفایل‌شان، همه کتاب‌ها و نسخ چاپی و خطی، ویژگی‌های هر نقطه جغرافیایی و که امیدواریم اواسط تابستان بارگذاری همه اطلاعات کامل شده و رونمایی رسمی از سایت انجام می‌پذیرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو