آموزش نگهداری، کاشت و قلمه زدن گل سرخس

آموزش نگهداری، کاشت و قلمه زدن گل سرخس


منبع: آرگا

299

1399/3/11

18:48


همانطور که می دانید گیاه سرخس از دسته گیاهان همیشه سبز به شمار می آید که محبوبیت فراوانی در میان علاقه مندان به گیاه پیدا کرده و در این مقاله سعی داریم شما را با چگونگی قلمه زدن سرخس آشنا نماییم با ما همراه باشید.

آموزش نگهداری، کاشت و قلمه زدن گل سرخس

بهتر است بدانید که در واقع یکی از گل های زیبای آپارتمانی گیاه سرخس است که به راحتی می توانید آن را در فضای آپارتمانی و محل کار خود تکثیر و نگهداری نمایید. به طور کلی سرخس یک گیاه همیشه سبز می باشد که هم به صورت گلدانی و هم آویزی مورد استفاده قرار می گیرد و کاشت و قلمه زدن سرخس نیز چندان دشوار و سخت نمی باشد و می توانید به راحتی آن را انجام دهید.

آشنایی با چگونگی قلمه زدن سرخس

توجه داشته باشید که گیاه سرخس در واقع دارای بیش از ۳۰ گونه مختلف در طبیعت است که بومی مناطق استوایی محسوب می شود و البته که در کشور ما نیز گیاه سرخس به صورت وحشی در نواحی شمال کشور از جمله استان های مازندران، گیلان و سواحل دریای خزر بین آستارا و اردبیل دیده می شود و از آنجایی که برای زیباسازی فضای آپارتمان بسیار جذاب است و می تواند عمل تهویه هوا را به درستی انجام دهد مورد استقبال بسیاری از علاقه مندان به گیاه قرار گرفته است و روش های تکثیر آن مورد استفاده عموم می باشد.

چگونگی قلمه زدن گیاه سرخس

روش های تکثیر گیاه سرخس:

بهتر است بدانید که گیاه سرخس در واقع در محیط آپارتمان ها از طریق دو روش مختلف قلمه زدن سرخس و کاشت هاگ انجام خواهد شد که در ادامه سعی داریم به بیان هر کدام از آن ها به صورت مجزا بپردازیم:

قلمه زنی یا تقسیم بوته:

به طور کلی سرخس از دسته گیاهانی به شمار می آید که تنها دارای ساقه زیر زمینی است و برگ ها از ساقه آن خارج می شوند.

برای انجام قلمه زدن سرخس بایستی زمانی که گیاه ساقه های رونده ریشه زایی می کند ساقه ها را به وسیله چاقوی تیزی که قبلا آن را ضدعفونی کرده اید جدا نمایید.

سپس گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتی متر را انتخاب و آن را با بستر کاشت مناسب حاوی کمپوست بذر و قلمه یا کمپوست گلدانی مناسب پر کنید.

توصیه می شود که خاک گلدان را به طور کامل مرطوب نمایید و به آرامی گیاه را درون آن بکارید و در این روند مراقب باشید تا به ریشه های نازک گیاه هیچ آسیبی وارد نشود.

پس از کاشت قلمه ها باید گلدان حاوی گیاه را در محیطی گرم و مرطوب و در بازه دمایی ۱۸ الی ۲۰ سانتی گراد قرار دهید و همچنین مراقب باشید که گیاهتان دور از نور مستقیم خورشید باشد.

روش های مختلف قلمه زدن سرخس

تکثیر سرخس از طری کاشت هاگ:

توجه داشته باشید که روش دیگری تکثیر گیاه سرخس استفاده از هاگ های به وجود آمده در سطح زیرین برگ ها است که در ادامه دستورالعمل آن بیان شده است.

توصیه می شود برای انجام این روش در ابتدا هاگ ها را از پشت برگ ها روی یک صفحه کاغذ سفید جمع آوری نمایید.

سپس آن ها را در سینی نشا یا گلدانی کوچک که حاوی مقداری کمپوست بذر و قلمه می باشد به صورت پراکنده بکارید.

حال باید روی گلدان یا سینی نشا را با کیسه پلاستیکی شفاف به صورت کامل بپوشانید و در دمای ۲۱ درجه سانتی گراد قرار دهید.

به طور کلی پس از گذشته چندین هفته هاگ ها رشد خواهند کرد و وقتی که سرخس های جوان تقریبا ۲.۵ سانتی متر شدند آن ها را از خاک خارج نمایید و هر یک را به صورت جداگانه در گلدانی با قطر دهانه ۶ سانتی متر حاوی کمپوست گلدانی خاک برگ بکارید.

تکثیر گیاه سرخس و اصول آن

شرایط مورد نیاز برای پرورش و قلمه زنی گیاه سرخس:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم برای تکثیر و قلمه زدن سرخس پرداخته ایم که می توانید در این روند از آن ها استفاده نمایید:

آبیاری:

به طور کلی گیاه سرخس نیاز آبی بسیار زیادی دارد و بایستی سطح بستر کاشت را همواره مرطوب نگه دارید و البته نباید در روند آبیاری افراط نمایید. توجه داشته باشید که در وضعیت معمول انجام آبیاری دو الی سه مرتبه در طول هفته می تواند برای این گیاه کافی باشد. همچنین توصیه می شود که برای رشد بهتر این گیاه از آب بدون املاح مانند آب جوشیده سرد استفاده نمایید. به هیچ وجه نباید در هنگام آبیاری اقدام به ریختن آب به صورت مستقیم بر روی گیاه و یا غبارپاشی بیش از حد انجام دهید زیرا به تدریج منجر به پژمردگی برگ ها خواهد شد.

آبیاری منظم برای بستر گیاه سرخس

نور:

به طور کلی سرخس نیاز به نور متوسط خورشید دارد تا بتواند به راحتی رشد کند و همچنین در محیط سایه نیز می تواند رشد خوبی از خود نشان دهد. توجه داشته باشید که باید از قرار دادن گیاه سرخس در برابر نور مستقیم خورشید خودداری نمایید زیرا منجر به چروکیدگی برگ ها و ایجاد لکه های قهوه ای رنگ در پهنک و حاشیه برگ ها خواهد شد.

دما:

بهتر است بدانید که در واقع بهترین دما برای قلمه زدن سرخس و پرورش آن بازه دمایی ۱۶ الی ۲۲ درجه سانتی گراد می باشد که البته با این وجود هم گیاه قادر به تحمل سرما هوا تا ۱۰ درجه سانتی گراد و گرما را نیز تا ۳۰ درجه سانتی گراد تحمل خواهد کرد.

شرایط لازم برای تکثیر گیاه سرخس

رطوبت:

توجه داشته باشبد که گیاه سرخس در واقع از دسته گیاهان رطوبت پسند می باشد و رطوبت بالای محیط می تواند به رشد بهتر و شاداب ماندن آن نیز کمک شایانی بکند. به طور کلی پیشنهاد می شود که با قرار دادن یک دستگاه بخور در محل نگهداری گیاه سرخس رطوبت آن را تامین نمایید و همچنین شما می توانید زیر گلدانی را پر از آب کنید تا به مرور زمان تبخیر گردد و درجه رطوبت هوا افزایش پیدا کند. توصیه می شود که در انجام این روش دقت کنید که زیر گلدانی هیچ تماسی با ته گلدان نداشته باشد زیرا منجر به پوسیدگی ریشه ها خواهد شد.

خاک و تغذیه:

توجه داشته باشید خاکی که قصد دارید گیاه سرخس را در آن بکارید بایستی دارای زهکشی مناسب، سبک و غنی از مواد غذایی باشد و به طور کلی مناسب ترین خاک برای بستر این گیاه خاک جنگلی می باشد و همچنین استفاده از ترکیب پیت ماس، شن درشت و خاک لومی نیز می تواند تاثیر مثبتی در روند رشد گیاه سرخس داشته باشد. اما برای تغذیه گیاه بهتر است بدانید که می توانید از کود های کامل گیاهان آپارتمانی یا کود های مایع برای تغذیه گیاه خود استفاده نمایید.

تامین خاک مرغوب برای بستر کشت گیاه

آفات و بیماری های گیاه سرخس:

همانطور که می دانید گیاهان در روند رشد خود با آفات و بیماری های مواجه خواهند شد که از مهم ترین این آفات می توان به شته ها و کنه ها اشاره کرد که روند رفع آن ها بسیار سخت و دشوار می باشد و توصیه می شود برای از بین بردن آن ها از سموم مالاتیون استفاده نمایید تا تاثیر آن را سریع تر مشاهده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو