نحوه شمارش حرکات جنین

منبع: اوما

158

1399/3/11

20:16


نحوه شمارش حرکات جنین

دوران بارداری یکی از لذت بخش ترین دوران های زندگی هر خانم است که در آن هر روز با یک اتفاق جدید روبرو می شود. گاهی این اتفاقات از عوارض بارداری هستند که مادر را آزار می دهند و گاهی نیز حرکات جنین است که قبلا احساس نمی شد و الان یکی از شیرین ترین حس های هر روز مادر، احساس حرکت های فرزند دلبندش است. از سه ماهه دوم بارداری که حرکت های جنین احساس می شود یکی از نگرانی های عمده مامانای عزیز اومایی، تعداد و نحوه حرکات جنین است.

زیرا میزان حرکات کم مثلا کمتر از 10 بار در طی دو ساعت می تواند نشان دهنده یک مشکل باشد و شما باید بعنوان مادر یاد بگیرید چگونه این حرکت ها را به درستی شمارش کنید تا اگر کمتر از حالت طبیعی بودند به پزشک اطلاع دهید. در این مطلب ما نحوه شمارش حرکات جنین را به شما آموزش می دهیم.

زمان شروع حرکات جنین

اصولا حرکات جنین در یک مامان شکم اول,  ممکن است حتی تا هفته 22 بارداری هم حس نشود. اما خانم هایی که بارداری چندمشون هست و تجربه دارند، معمولا به راحتی از هفته شانزدهم بارداری حرکات را کاملا احساس می کنند. در کلا زمان احساس حرکات جنین بین هفته های 18 تا 24 بارداری است.

چه افرادی دیرتر حرات جنین را احساس می کنند؟

برخی مادران بر اساس شرایط بارداری متفاوتی که دارند ممکن است دیرتر از زمان گفته شده و به میزان کمتری شروع حرکات جنین را احساس کنند. این مادران ممکن است شرایط زیر را داشته باشند:

  • مامانای تپل که چربی شکم دارند.
  •  مامانایی که جفت قدامی دارند.
  • مامانایی که فعالیت و ورجه وورجه شون زیاد هست.

توجه داشته باشید که در شروع حرکت جنین، این حرکت مانند یک لرزش در معده است و یک حرکت مشخص در شکم نیست و در ابتدا منتظر این نوع حرکت ها نباشید. گاهی نیز ممکن است حرکت جنین پایین تر از شکم و زیر شکم باشد و کاملا طبیعی است. همچنین نباید از همان اول منتظر مشت و لگد از طرف فرزند دلبندتان باشید و شما در اوایل در حد وول خوردن جنین حرکت های او را احساس می کنید. برای پزشک فقط این مهم است که قبل از هفته 28 بارداری یک سری حرکات اولیه را احساس کنید. اما در هفته های بعدی تعداد آن نیز مهم می شود. 

از حدود هفته 32 حاملگی به بعد، با نزدیک شدن به زمان زایمان ممکن است شدت و تعداد حرکات نی نی کمتر حس شود که امری طبیعی است زیرا در این زمان نوزاد به طور کامل رشد کرده است و فضای کمتری برای تکان خوردن دارد. البته اگر شما تجربه اولتان باشد ممکن است کمی نگران شوید زیرا به شما گفته شده در صورت کم شدن حرکت ها به پزشک مراجعه کنید. بنابراین نحوه شمارش و اطلاع از میزان طبیعی حرکات جنین اهمیت ویژه ای دارد که هم سلامت جنین را مشخص می کند و هم استرس مادر را کم می نماید. بنابراین باید بصورت صحیح این کار را از طریق این مقاله یا پزشک یاد بگیرید و طبق تجربه اطرافیان کاری انجام ندهید.

 

5962-1

نحوه شمارش حرکات جنین

مامانای باردار بالای 32 هفته یک وعده غذای اصلی بخورید (نه یک شکلات و یک لیوان آب آلبالو!!) . بیست دقیقه اجازه بدید تا حدی هضم شود.  حالا به پهلوی چپ دراز بکشید.  دستتون رو بزارین روی شکمتون.  به مدت نیم ساعت حرکات رو به طور دقیق بشمارید. اگر توی نیم ساعت سه تا تکون خورد کافییست.  لازم نیست حرکات جنین خیلی شدت داشته باشه !!

اگر تو این نیم ساعت تکونش سه تا نشد چی ؟ مثلا فقط یک تکون خورد!  نیم ساعت دیگه هم شمارش رو ادامه بدید تا در مجموع یک ساعت شود.  اگر در این یک ساعت کلا 5 تا حرکت داشت خوب است.  اگر نداشت، در اسرع وقت به پزشک یا بیمارستان مراجعه کنید تا علت آن بررسی شود.

برخی از مادران حرکت جنین را در قسمت های خیلی پایین شکم مثلا مثانه یا ته واژن احساس می کنند و می گویند می ترسم جنین یهو بیفته بیرون! نگران نباشید زمانی که حالت قرار گرفتن نوزاد در رحم به شکل بریچ باشد یعنی پاها در قسمت پایین قرار بگیرد شما حرکات را به این شکل احساس می کنید و مشکلی پیش نمی آید.

سخن آخر

مراقبت و دقت لازم در دوران بارداری می تواند شما و نوزادتان را از بروز بسیاری از خطرهای جدی در امان نگه دارد. قدم اول برای این مراقبت ها آگاهی داشتن و یاد گرفتن نحوه انجام آن است. البته نباید این رفتار به شکل وسواس گونه و بیش از اندازه باشد. در این صورت استرس شما که بسیار هم خطرناک است زیاد می شود و آرامش همسرتان را هم از بین می برید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو