آشنایی با خواص منگوستین

آشنایی با خواص منگوستین


منبع: بیتوته

123

1399/3/12

07:52


آشنایی با خواص منگوستین



 

آشنایی با خواص منگوستین

 

منگوستین سیستم ایمنی بدن را از سموم مختلف، رادیکال های آزاد، باکتری ها، قارچ ها، ویروس ها و سایر مواد مضر محافظت می کند. با ضعف سیستم ایمنی بدن، بدن به دلیل رادیکال های آزاد ممکن است آسیب ببیند.

منگوستین چیست؟

نام علمی mangosteen گارسینیا mangostana است و متعلق به خانواده Clusiaceae است. این درخت گرمسیری است که در جنوب شرقی آسیا سرچشمه می گیرد. این درخت ضخیم است و برگ های آن براق، بزرگ و به رنگ سبز تیره است. گل های آن به رنگ صورتی گل رز است. این میوه شیرین، کوچک و به رنگ سفید است. میوه به شکل گرد با انتهای مسطح است. هنگام رسیدن، میوه به ارغوانی عمیق تبدیل می شود.

 

پوست درخت میوه ضخیم، سفت و سرخ است، اما گوشت اطراف آن به رنگ سفید است. درخت آهسته رشد می کند و به ارتفاع 31 فوت می رسد. در یک فصل، درخت می تواند بیش از 1000 میوه بارور کند. طعم این میوه شبیه به لیسیر است اما شیرین تر و لطیف تر است.

 

در دور رنگ قرمز یا بنفش تیره وجود دارد، و طعم خوبی داشته و به آن ملکه میوه ها گفته می شود. این میوه بیشتر در آسیای جنوبی مثل تایلند، میانمار، هند و ویتنام کاشت می شود و از تنوع گونه ای برخوردار نیست. این میوه برای مصارف دارویی مدتهاست که مورد استفاده قرار می گرفته است.

 

ارزش غذایی 100 گرم منگوستین :

15.6 گرم کربوهیدرات

0.4 گرم چربی

0.5 گرم پروتئین

5.1 گرم فیبر

7.2 میلی گرم ویتامین C

0.36 میلی گرم آهن

10 میلی گرم کلسیم

 

سیستم ایمنی بدن را از سموم مختلف، رادیکال های آزاد، باکتری ها، قارچ ها، ویروس ها و سایر مواد مضر محافظت می کند. با ضعف سیستم ایمنی بدن، بدن به دلیل رادیکال های آزاد ممکن است آسیب ببیند. از آنجا که رادیکالهای آزاد ناپایدار هستند، آنها الکترونها را از اتم های پایدار سرقت می کنند و باعث صدمه جبران ناپذیری به اتم پایدار می شوند، که احتمال بیماری ها را افزایش می دهد.

 

این رادیکال های آزاد را می توان با گزانتون ها مقابله کرد. آنتی اکسیدان ها می توانند از آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد جلوگیری کنند. منگوستین حاوی آنتی اکسیدان قدرتمندی به نام زانتان است که یک ترکیب شیمیایی طبیعی است و دارای ارزش های دارویی متنوعی است.

 

همچنین ترکیبات طبیعی دیگری مانند پلی ساکاریدها، استیلبن ها، پلی فنول ها و کینون ها در منگوستین وجود دارند. پلی ساکاریدها خاصیت ضد سرطان و ضد باکتریایی دارند. آنها با مسدود کردن توانایی سلول های جهش یافته برای چسبیدن به سلول های سالم از شیوع سرطان جلوگیری می کنند. کاتچین ها از ویتامین آنتی اکسیدان قوی تر هستند. استیلبن ها از قارچ ها محافظت می کنند. این ترکیبات دارای خاصیت ضد قارچی هستند و همچنین آنتی اکسیدان های قوی هستند. کینون ها همچنین آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند که خاصیت ضد باکتریایی دارند. پلی فنول ها به عنوان آنتی اکسیدان ها قوی تر هستند.

 

فواید منگوستین

 

فواید منگوستین

1- خواص ضد سرطان

خواص ضد سرطانی، ضد التهابی و ضد باکتریایی توسط پرریکار منگوستین به نمایش گذاشته می شود. پریکارپ و دیواره میوه حاوی 20 گزانتون شناخته شده است. در سرطان روده بزرگ انسان، این گزانتونها رشد سلول های سرطانی را مهار می کنند. براساس یک مطالعه تحقیقاتی، برای جلوگیری از سرطان، این گزانتون ها می توانند به عنوان عامل توسعه یافته باشند. برای اثرات مفید می توان از آنها به همراه سایر داروهای ضد سرطان استفاده کرد.

 

مطالعات نتایج مثبت منگوستین به عنوان یک ماده غذایی ضد سرطان را نشان داده اند. از این رو، کانون مطالعات بسیاری بوده است. در ژاپن، موسسه بیوتکنولوژی بین المللی Gifu نشان داد که یک زانفون خاص در منگوستین بنام آلفا منگوستین دارای خاصیت پیشگیری از سرطان بر روی حیوانات است. همچنین، اثر ضد سرطانی آلفا منگوستین بر سلولهای سرطانی انسان توسط یک مطالعه دیگر در ژورنال بین المللی انکولوژی نشان داده شده است. این مطالعه نشان داد که آلفا-منگوستین باعث مرگ سلول های سرطانی می شود. از این رو، منگوستین می تواند به عنوان یک ترکیب درمانی بالقوه برای سرطان پستان مورد استفاده قرار گیرد. از این رو نتیجه گرفته شد که زانتان می تواند به عنوان یک عامل یا همراه با سایر روش های درمانی برای درمان سرطان مورد استفاده قرار گیرد.

 

همچنین، اثر ضد سرطانی آلفا منگوستین بر سلولهای سرطانی انسان توسط یک مطالعه دیگر در ژورنال بین المللی انکولوژی نشان داده شده است. این مطالعه نشان داد که آلفا-منگوستین باعث مرگ برنامه ریزی شده سلول های سرطانی می شود. از این رو، منگوستین می تواند به عنوان یک ترکیب درمانی بالقوه برای سرطان پستان مورد استفاده قرار گیرد.

 

نتیجه گیری شد که زانفون می تواند به عنوان یک عامل یا همراه با سایر روش های درمانی برای درمان سرطان مورد استفاده قرار گیرد. یک مطالعه دیگر در طب مکمل و جایگزین BMC، اثرات سرطان ضد کولون زانفون در شرایط آزمایشگاهی و داخل بدن را نشان داد. 

 

2- خواص ضد التهابی و ضد آلرژیک

از سالها قبل، منگوستین به عنوان یک ماده ضد التهاب مورد استفاده قرار می گیرد. براساس یک مطالعه تحقیقاتی، عصاره های منگوستین دارای خواص ضد التهابی و ضد حساسیت هستند. هیستامین و پروستاگلاندین، ​​که با التهاب همراه هستند، می توانند با کمک عصاره های منگوستین مهار شوند. از گزانتون موجود در منگوستین به عنوان یک ماده ضد التهاب استفاده شده است که به روش های زیر مفید است:

 

رشد سلول در لوسمی را کاهش می دهد

اثرات منفی بر روی بیماران آلزایمر را کاهش می دهد

تأثیر درمانی بر آسم ناشی از آلرژی دارد

خطر دیابت، مشکلات قلبی و چاقی را کاهش می دهد

به القای مرگ سلول برنامه ریزی شده کمک می کند

 

مطالعات نشان داده اند که پروستاگلاندین طرفدار آلرژی می تواند توسط عصاره منگوستین مهار شود. آنها بهتر از داروهای ضد حساسیت استفاده شده در ژاپن عمل می کنند. اثرات ضد التهابی توسط دو ماده فعال زیستی خاص به نامهای آلفا و گاما منگوستین موجود در منگوستین نشان داده شده است.

 

خواص داروئی منگوستین

 

3- پوست سالم

منگوستین دارای خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است. این خواص در کاهش موارد بهداشتی مانند پیری پوست، آلرژی، التهاب پوست، اگزما و عفونت های باکتریایی کمک می کند. تحقیقات نشان داده است که منگوستین دارای پتانسیل ضد سرطان پوست است.

 

گزانتونهای pericarp و برگ منگوستین دارای خواص دارویی هستند. آنها توانایی کنترل تقسیم و رشد سلولهای سرطانی، التهاب، مرگ برنامه ریزی شده سلول و متاستاز سرطان را نشان داده اند. اثرات زانتون در منگوستین در مراحل مختلف شکل گیری سرطان مانند شروع، پیشرفت و پیشرفت نشان داده شده است. 

 

4- آکنه را بهبود می بخشد

یک مطالعه در تایلند نشان داد که مانگوستین یک فعالیت آنتی اکسیدانی بسیار قوی و قدرتمند دارد که می تواند تولید گونه های اکسیژن واکنش پذیر را کاهش دهد، که در تشکیل آکنه نقش دارند. مشخص شد که منگوستین قادر است رادیکال های آزاد را از بین ببرد و تولید سیتوکین های التهابی را که باعث آکنه می شوند، سرکوب کند.

 

5- سیستم ایمنی سالم

منگوستین سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. مواد مغذی مختلفی مانند مواد معدنی، ویتامین ها و زانتان از بدن در برابر شرایط سلامتی محافظت می کنند که می توانند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کنند. آنها رادیکال های آزاد را مضر و ضد التهابی می کنند.

 

6- خاصیت آنتی اکسیدانی

منگوستین حاوی آنتی اکسیدان های قدرتمندی است. آنها سیستم ایمنی بدن و سیستم بدن را تقویت می کنند. به همین دلیل، منگوستین به عنوان "میوه شفابخش" در نظر گرفته می شود. این گیاه حاوی گزانتون ها است که از نظر دارویی بسیار ارزشمند است.

 

7- قلب سالم را ترویج می کند و فشار خون را تنظیم می کند

عدم تعادل به دلیل تولید رادیکال آزاد و توانایی مقابله با اثرات سمی آنها باعث ایجاد استرس اکسیداتیو می شود. این دو عامل نقش مهمی در حملات قلبی دارند، جایی که استرس اکسیداتیو و تعداد کمی آنتی اکسیدان در بدن وجود دارد. در دانشگاه مادراس هند اثر قلبی محافظت کننده آلفا مانگوستین بر روی حیوانات انجام شد. نتایج مثبت نشان داد که گزانتونها ممکن است به کاهش خطر حمله قلبی کمک کنند، زیرا یک فعالیت آنتی اکسیدانی قدرتمند دارند. مقدار منیزیم منگنوستین می تواند به حفظ فشار خون طبیعی و قند خون کمک کند. 

 

فایده های منگوستین

 

8- ارزش دارویی

منگوستین خواص ضد باکتری و ضد التهابی دارد. این روند بهبود زخم را تسریع می کند و از آن به عنوان نوشیدنی دارویی نیز استفاده می شود. نوشیدنی منگوستین دارویی را می توان با جوشاندن پوست و برگ درخت تهیه کرد. برای بهبودی سریعتر زخم ها، برگ ها و پوست درخت را می توان با سایر گیاهان دارویی ترکیب کرد.

 

9- هضم را بهبود می بخشد

از یبوست و پریشانی گوارشی می توان به کمک منگوستین جلوگیری کرد زیرا این ماده حاوی فیبر زیاد است. مصرف فیبر از طریق منگوستین همچنین باعث افزایش مصرف پروبیوتیک شما می شود و از این طریق پروبیوتیک ها به شکوفا شدن روده کمک می کنند. بنابراین، هنگامی که سیستم گوارشی مورد مراقبت قرار می گیرد، سلامت کل بدن حفظ می شود.

 

10- درمان اسهال و اسهال خونی

منگوستین از مشکلات گوارشی مانند اسهال خونی در بدن رهایی می یابد. پریکارپ منگوستین در تأمین تسکین دستگاه گوارش بسیار مفید است. آنتی اکسیدان های قوی و تانن موجود در منگوستین هر دو در معالجه اسهال و اسهال خونی نقش دارند. منگوستین همچنین در بسیاری از داروهای سنتی مورد استفاده قرار گرفته است. مطالعات همچنین اثربخشی منگوستین در درمان سندرم روده تحریک پذیر (IBS) را نشان داده است.

 

11- با سل مبارزه می کند

علائم سل شامل سرفه مداوم، کاهش وزن، تب، خون در خلط و تعریق شبانه است. آنتی بیوتیک ها برای درمان و بهبود آن مورد نیاز هستند، اما منگوستین روند بهبود را تقویت می کند. خواص ضد باکتریایی منگوستین به مهار پیشرفت برخی از عفونت ها کمک می کند. 

 

12- مشکلات قاعدگی

حتی ریشه های منگوستین مؤثر و سودمند است. در زنان، ریشه های منگوستین می تواند به تنظیم چرخه قاعدگی آنها کمک کند.

 

خواص درمانی منگوستین

 

13- خواص قابض

پوست و برگ های منگوستین از آنجایی که خاصیت قابض دارند، در درمان برفک دهان یا گشاد مؤثر است.

 

14- اثر قلبی محافظت کننده

اثر قلبی محافظت شده منگوستین بر پراکسیداسیون لیپید هنگام سکته مغزی و سیستم دفاعی بافت آنتی اکسیدانی در یک مطالعه نشان داده شده است. منگوستین ممکن است احتمال بروز سکته یا انفارکتوس میوکارد را کاهش دهد.

 

15- بینایی را بهبود می بخشد

منگوستین سرشار از ویتامین A و ویتامین C است که به محافظت از لنز چشم ها، مبارزه با رادیکال های آزاد و کمک به روند بهبود زخم های چشمی کمک می کند. این ویتامین ها همچنین باعث بهبود کیفیت بینایی و کاهش احتمال نابینایی در شب می شوند. علاوه بر این، آنها با افزایش جریان خون به چشم ، خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش می دهند.

 

16- بارداری سالم

منگوستین حاوی منگنز است، که باعث رشد سالم استخوان در نوزادان می شود. ویتامین C باعث تقویت سیستم ایمنی بدن مادر و کودک می شود. فولات خطر نقص هنگام تولد را کاهش می دهد. گذشته از این ویتامین ها و مواد مغذی ، خاصیت آنتی اکسیدانی قدرتمند منگوستین ممکن است به کاهش خطر سقط جنین و استرس اکسیداتیو کمک کند. اگرچه مصرف متوسط ​​منگوستین مفید است، اما بهتر است ابتدا قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید. 

 

17- دیابت

امروزه دیابت به یک بیماری بسیار شایع تبدیل شده است. این وضعیت پزشکی با کمک داروهای تجویز شده قابل کنترل است. با این حال، منگوستین نیز در مدیریت سطح قند خون مؤثر است. این یکی از داروهای طبیعی برای دیابت محسوب می شود. آلفا آمیلاز آنزیمی است که باعث می شود نشاسته به گلوکز تجزیه شود.

 

منگوستین نشان داده است که فعالیت این آنزیم را مهار می کند و بنابراین، سطح طبیعی قند خون را حفظ می کند. آکاربوز یک داروی بدون نسخه است. برای درمان علائم دیابت نوع 2 تجویز می شود. ژورنال شیمی کشاورزی و مواد غذایی مطالعه ای را منتشر کرده بود ، که نشان می داد منگوستین دارای ترکیباتی است که در آکاربوز نیز یافت می شود.

 

اسید تاننیک و مجتمع های پروانتوسیانیدین الیگومریک موجود در منگوستین نیز سطح قند خون را پایین می آورد. OPC در میوه های دیگر، آجیل، دانه ها، سبزیجات، پوست درختان و گلها نیز یافت می شود. آنها به طور طبیعی متابولیت هایی رخ می دهند. گذشته از کنترل سطح قند خون، آنها به دلیل داشتن اثرات آنتی اکسیدانی نیز شناخته شده اند. OPC ها همچنین دارای خواص ضد ویروسی، ضد باکتریایی، ضد التهابی، ضد سرطان زایی، ضد حساسیت و عروقی هستند.  

 

منگوستین همچنین سطح کلسترول خون را کاهش داده و با جلوگیری از افزایش وزن خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد. همچنین باعث کاهش مقاومت به انسولین و در نتیجه قادر به مقابله با دیابت می شود.

 

خواص درمانی منگوستین

 

18- پوست درخشان

منگوستین باعث کاهش آکنه و سایر لک های پوستی می شود. این ماده به سفت شدن پوست، معالجه اختلالات پوستی، کاهش دایره های تیره و بهبود کیفیت کلی پوست کمک می کند.

 

19- بهداشت دهان و دندان 

منگوستین در داروها برای درمان مشکلات لثه و خونریزی لثه استفاده شده است. همچنین در دهانشویه ها استفاده می شود.

 

20- کاهش وزن

رژیم و ورزش برای کاهش وزن ممکن است برای هر فرد مؤثر نباشد. کاهش وزن با ایجاد منگوستین بخشی از رژیم غذایی فرد به دست می آید. همچنین، مواد مغذی موجود در آن باعث تقویت سلامتی می شود. مصرف منگوستین احساس پر شدن می کند و این باعث می شود غذای کمتری مصرف کنید. دلیل این امر آنست که منگوستین دارای مقدار زیادی آب است و سرشار از فیبر است. فیبر برای هضم شدن زمان لازم دارد، بنابراین فرد به زودی احساس گرسنگی نمی کند. علاوه بر این، منگوستین با محدود کردن فعالیت های لیپاز پانکراس و آلفا آمیلاز می تواند به شما در جلوگیری از افزایش وزن کمک کند.

 

استفاده های دیگر

پوست درخت میوه برای برنزه کردن چرم در چین برای مقاصد تجاری استفاده می شود.

 شاخه های درخت منگوستین در غنا به عنوان چوب جویدنی استفاده می شود.

 از چوب درختان منگوستین می توان برای ساخت مبلمان استفاده کرد.

 

گردآوری: بخش آشپزی بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو