همه چیز درباره شربت راسیپ و مزایا و معایب مصرف این داروی اشتها آور

همه چیز درباره شربت راسیپ و مزایا و معایب مصرف این داروی اشتها آور


منبع: آرگا

295

1399/3/12

10:52


شربت راسیپ در کودکان به عنوان اشتها اور مصرف می شود این شربت زیر دو سال ممنوع است و در صورت مصرف بی رویه و بدون تجویز پزشک می تواند عوارض به همراه داشته باشد در ابتدا باید علت بی اشتهایی کودک حتما بررسی شود

همه چیز درباره شربت راسیپ و مزایا و معایب مصرف این داروی اشتها آور

بی اشتهایی بچه ها یا کم غذا خوردن آنها همیشه جز دغدغه های اصلی مادران بوده . بسیاری از بچه ها بدغذا هستند و از همه انواع غذاها نمی خورند تا ویتامین های مورد نیاز بدنشان تامین شود. و این مسئله دلیلی می شود که همیشه مادران به دنبال راه حل بگردند تا بتوانند اشتهای کودک خود را بیشتر کنند.

همه چیز درباره شربت راسیپ

یکی از داروهایی که امروزه  به عنوان داروی افزایش اشتها در رفع مشکلات لاغری تجویز می‌شود شربت سیپروهپتادین یا همان راسیپ، است است که در اصل یک نوع آنتی هیستامین است. مصرف این شربت برای افزایش وزن به شدت در حال زیاد شدن است که  متاسفانه شاهد مصرف خودسرانه شربت راسیپ برای کودکان هستیم. باید دانست که شربت راسیب تاثیر موقتی دارد و با قطع مصرف این دارو وزن افزایش یافته بر می گردد.

داروهای اشتها آور معمولا یک آنتی هیستامین هستند که یکی از عوارض آن تاثیر بر اشتهاست. یکی از معروف ترین و مهم ترین داروهای اشتهاآور شربت راسیپ است که به عنوان یک داروی آنتی هیستامین و ضدآلرژی امروزه در درمان برخی آلرژی های غذایی، آلرژی های مداوم فصلی، آلرژی های مرتبط با خون و پلاسما، آلرژی های خفیف پوستی و برخی درمان های پوست تجویز می شود. از عوارض این دارو در برخی موارد افزایش اشتهاست.

مصرف شربت راسیپ برای کودکان

این دارو می تواند به خوبی از طریق دستگاه گوارش جذب می‌گردد. اثر آن ۶۰–۱۵ دقیقه پس از مصرف خوراکی ظاهر می‌گردد. دفع آن کلیوی و اغلب بصورت متابولیت طی ۲۴ ساعت صورت می‌گیرد.

 موارد کاربرد داروی راسیپ

  • رفع سوء تغذیه
  • درمان مشکل تاخیر در رشد
  • درمان بی اشتهایی متعاقب بیماری های عفونی
  • درمان بی اشتهایی در کودکان و بزرگسالان مبتلا به اختلالات فیزیولوژیک عاطفی یا ارگانیک
  • درمان استفراغ دائمی
  • درمان بی اشتهایی در بزرگسالان
  • کمک به تولید انرژی
  • درمان لاغری که به اختلالات مزاجی مربوط است
  • کمک به جلوگیری از بروز تبخال و درمان آن

عملکرد این اشتها آور

داروهای گیاهی اشتهاآور که عمدتا در کودکان مورد استفاده قرار می گیرند، این شربت  را معمولا به عصاره های میوه ها مختلف و گیاهان  به بازار عرضه می کنند برای مثال  عصاره انار که تاثیر خاصی روی کودک ندارد و عملکردش این گونه است که زمانی که شما به یک کودک چیز ترسی  عملکردش مثل این است که شما یک ماده ترش به کودکتان بدهید که قطعا بعد از آن بچه احساس گرسنگی و ضعف می کند.

درمان بی میلی و بی اشتهایی کودکان با شربت راسیپ

معمولا مادران جوان به شیوه های غلط به کودکان بی اشتهای خود غذا می دهند که با متوسل شدن به با زور دادن غذا به کودک و یا دادن پاداش در صورت غذا خوردن و متوسل شدن به شیوه های نادرست دیگر باعث می شوند که کودک از غذا خوردن متنفر شود و یا این که خاطره ای بدی از غذا خوردن در ذهنش حک شود که منجر به بی اشتهایی کودک می شود.

کودکان معمولا بنا بر غریزه طبیعی که دارند غذا می خورند مگر این که دچار بی اشتهایی شوند ، کودکان به طور طبیعی به دو دلیل از غذا خوردن امتناع می کنند یکی بی اشتهایی و دیگری عدم نیاز به غذا خوردن که معمولا تشخیص این دو از هم دیگر سخت است که خود دلیلی می شود تا مادران به دنبال راه حلی برای درمان بی اشتهایی باشند.

آشنایی با شربت راسیپ

کودکان بنا بر غریزه طبیعی حفظ حیات، نیاز دارند غذا بخورند و این یک نیاز طبیعی است مگر آنکه کودک به دلایلی دچار بی اشتهایی شده باشد. نتایج مطالعه های متعدد نشان داده، مادران جوان بین بی اشتهایی و عدم نیاز به غذا در کودک تفاوت قائل نمی شوند و همین مساله باعث می شود مدام دنبال راه حلی برای افزایش اشتهای کودک خود باشند.

میزان استفاده این دارو در کودکان و بزرگسالان

کودکان یک تا هفت سال : دو بار در روز و هر بار ۲.۵ میلی لیتر پیش از غذا

کودکان بالای هفت سال : دو بار در روز و هر بار ۵ میلی لیتر قبل از غذا

بزرگسالان : سه بار در روز و هر بار ۵ میلی لیتر

داروی اشتها آور راسیپ

عوارض مصرف

مصرف زیاد سیپروهپتادین در کودکان می تواند منجر به توهم، مشکل های قلبی و ریوی شود.  به همین دلیل مصرف این دارو را در کودکان زیر ۲ سال مطلقا ممنوع اعلام شده است و در کودکان بین ۲ تا ۴ سال هم به دلیل احتمال ایجاد مسمومیت مصرف دارو پیشنهاد نشده و در کودکان بالای ۴ سال مصرف این دارو تحت نظر پزشک و برای مدت کوتاه مانعی ندارد.

شربت راسیپ به دلیل داشتن سیپروهپتادین باعث خواب‌آلودگی می شود، غلیظ شدن ترشحات دستگاه تنفس، تاری دید، سرگیجه و یبوست و …،می تواند باشد.

نکاتی در رابطه با شربت راسیپ

نکاتی در رابطه با شربت راسیپ

۱. از مصرف این دارو به صورت همزمان با دیگر دارو های مرتبط با اعصاب خودداری کنید.

۲. از مصرف بیش از اندازه این دارو پرهیز نمایید زیرا عوارضی از جمله مسمومیت و…را به دنبال دارد.

۳. در صورت مصرف بیش از حد این دارو بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید.

۴. در صورتی که به داروهای آنتی هیستامین حساسیت دارید نمی توانید این نوع شربت را مصرف کنید و یا حتما پزشک تان را در جریان بگذارید.

۵. هرگز بدون تجویز پزشک این شربت را برای کودکان زیر یک سال استفاده نکنید.

۶. در صورتی که در دوران بارداری یا شیردهی هستید حتما پزشک تان را در جریان بگذارید.

۷. مقدار تجویز شده توسط دکتر یا دارو ساز را به صورت خود سرانه افزایش ندهید.

۸. به دلیل اینکه شربت راسیپ سبب خواب آلودگی می شود لذا در زمان مصرف و همچنین بیست و چهار ساعت بعد از قطع این دارو از کارهایی که نیاز به دقت و هوشیاری دارند مانند رانندگی و… خودداری نمایید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو