خواص لوبیا سبز + ارزش غذایی و تمام فواید لوبیا سبز برای سلامت

منبع: تاپ ناز

139

1399/3/12

12:15


خواص لوبیا سبز

لوبیا سبز جزو دسته سبزیجات مفید و مغذی است که با مصرف آن می توانید تمام نیازهای بدن را تامین کنید. لوبیا سبز دارای مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، مس، سیلیکون، منگنز، بتاکارون، آهن و ویتامین هایی مانند C،K،A و b6 می باشد که تمام این مواد می توانند سلامتی شما را تضمین کنند.

لوبیا سبز نوعی سبزی کم کالری است که دارای فیبر است و البته جزو خانواده حبوبات شناخته می شود، این سبزی بومی کشور پرو است که در انواع، گونه و رنگ های مختلف وجود دارد و به روش های مختلفی هم استفاده می شود، این سبزی یکی ا در دسترس ترین گیاهان است که تقریبا افراد می توانند آن را تهیه کنند و از فواید بیشمار آن بهره ببرند.

 

آشنایی با تمام خواص لوبیا سبز

لوبیا سبز ا دسته سبیجاتی است که حتی با بخارپز کردن آن هم ارزش غذایی آن حفظ می شود، لوبیا سب به دلیل داشتن مواد غذایی مفید، تاثیر زیادی روی سلامت قلب، روده، رحم، معده، چشم و … دارد که در ادامه این مطلب به خواص این ماده غذایی ارزشمند اشاره می کنیم.

حفظ سلامت چشم

لوبیا سب به دلیل داشتن ماده به نام کاوتنوئید که یکی از مهمترین منبع هایی میباشد که از بیماری های چشمی مانند دژنراسیون ماکولا جلوگیری می کند، علاوه بر این لوبیا سبز دارای مواد دیگری به نام های لوتئین و زاکسانتین است و باعث تقویت قدرت بینایی و همچنین درمان شب کوری می شود.

تقویت کننده استخوان ها

یکی دیگر از خواص خوب لوبیا سبز کمک به تقویت بیشتر استخوان ها است، مصرف لوبیا سبز برای افرادی که درصدد ابتلا به پوکی استخوان هستند و همچنین افراد ورزشکار جزء بهترین مواد غذایی به حساب می آید زیرا لوبیا سبز قدرت آن را دارد تا میزان تراکم استخوان ها را افزایش بدهد.

انرژی زا

لوبیا سب ماده غذایی سرشار از آهن است و بیش از 2 برابر اسفناج آهن دارد. آهن یکی از ضروری ترین نیازها برای انتقال اکسیژن به سلول های بدن است، ا این رو افرادی که مدام احساس خستگی می کنند و یا انرژی کافی ندارند به آنها توصیه می کنیم که ماده غذایی با ارزش را در برنامه خود جای دهند.

 کمک به سم زدایی بدن

لوبیا سبز به دلیل داشتن خواص دیورتیک قوی برای بدن می تواند مانند یک سم زدای قوی عمل کند و بدن را از هر نوع سمی پاکسازی کند.

مفید برای کودکان

لوبیا سب به دلیل داشتن انوع ویتامین و پروتئین ها می تواند جزء بهترین مواد غذایی برای کودک باشد، از مهمترین مزایای استفاده از لوبیا سبز برای کودک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود وضعیت بینایی کودکان
  • پیشگیری از آنفولانزا
  • کاهش خطر چاقی در کودکی
  • تقویت کننده سیستم ایمنی کودکان
  • درمان کننده سریع زخم ها و عفونت ها

نکته: کودکان به هیچ عنوان نباید به صورت خام از لوبیا سبز استفاده کنند.

کمک به لاغری

یکی از مهمترین خواص لوبیا سبز کمک به کاهش ون است، لوبیا سبز به دلیل داشتن فیبر و کالری بسیار کم از رشد بیش از حد چربیهای ناخواسته در کل بدن جلوگیری می کند و باعث لاغری می شود. در هر 100 گرم لوبیا سبز حدود 31 کالری وجود دارد.

 کمک به تنظیم خواب

مواد معدنی که در لوبیا سبز وجود دارد تمام هورمون های بدن مانند سروتونین، نوراپی نفرین و دوپامین را تحریک می کند و به همین دلیل باعث تنظیم این هورمون ها می شود و به خواب بهتر کمک می کند.

 کمک به کاهش فشار خون

پتاسیم و منیزیمی که در لوبیا سبز وجود دارد می تواند تا حد زیادی در کاهش فشار خون موثر باشد و می توان آن را کنترل و تنظیم نمود.

تقویت کننده پوست، مو و ناخن

لوبیا سبز منبعی خوب از مواد غذایی است که براحتی می تواند پوست، مو و ناخن ها را تقویت کند. لوبیا سبز می تواند با در اختیار گذاشتن مواد لازم و ضروری که برای تقویت هر چه بیشتر ناخن، مو و پوست لازم است زیبایی هر چه بیشتر را برای شما به ارمغان بیاورد.

خواص لوبیا سبز

کم کالری بودن

وقتی که شما لوبیا را به صورت تازه تهیه می کنید مقدار کمی کالری در خود جای داده است، از این رو افرادی که رژیم غذایی دارند می توانند تازه آن را تهیه کنند و بدون نگرانی مصرف کنند.

حاوی ویتامین c

لوبیا سبز از ویتامین سی غنی است و اگر شما یک فنجان لوبیا سب مصرف کنید در حدود 25 درصد نیاز بدن خود از این ویتامین بهره برده اید. وجود ویتامین سی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و با تولید کلاژن ا پوست محافظت می کند.

حاوی ویتامین A

وجود ویتامین A در بدن بسیار مهم و ضروری است زیرا برای سلامتی، بینایی، تولید مثل ویتامینی حیاتی است 1 فنجان کوچک لوبیا سبز می تواند بیشتر نیاز روزانه بدن را به این ویتامین تامین کند.

جلوگیری از سرطان

لوبیا سبز به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان هایی مانند کاروتنوئیدها و لوتئین و همچنین وجود ویتامین K قادر می باشد تا با تمام رادیکال های آزاد و سلول های سرطانی مبارزه کند، لوبیا سبز این قدرت را دارد تا از بروز سرطان های متعدد جلوگیری کند و از پیشروی آنها در بدن جلوگیری کند.

لوبیا سبز به دلیل دارا بودن فیبر محلول و نامحلول، اسید فیتیک و ترکیبات فنولی باعث شده تا لوبیا سبز یک ماده خوراکی ضد سرطانی شود به خصوص از سرطان هایی مانند سرطان سینه، پروستات، روده بزرگ، خون، معده و دهان پیشگیری می کند.

کنترل و درمان دیابت

از مهم ترین خواص لوبیا سبز می توان به کنترل و درمان دیابت اشاره کرد، مصرف ۲ الی ۳ مرتبه از لوبیا سبز می تواند خطر احتمال به دیابت را تا حدود ۳۵ درصد کاهش دهد، علاوه بر این لوبیا سبز جز مواد غذایی کم گلیسیمی محسوب می شود چرا که کربوهیدارت آن به آرامی در بدن آزاد می شود که همین باعث می شود تا در افراد دیابتی قند خونشان به صورت ناگهانی آفت نکند.

علاوه بر این لوبیا سبز تاثیر بسیاری در کاهش حساسیت انسولین دارد که همین باعث می شود میزان کلسترول بد، تری گلیسیرید و قند خون در افراد دیابتی کاهش پیدا کند.

جلوگیری از پیشرفت ایدز

تحقیقاتی که روی این موضوع کردند نشان داده است که استفاده منظم و مرتب از لوبیا سبز می تواند از پیشرفت بیماری ایدز جلوگیری کند.

تضمین کننده سلامت قلب

لوبیا سبز ماده ای است که فیبر و نشاسته فراوانی دارد که باعث می شود تا سندروم متابولیک در بدن کنترل شود که همین باعث می شود خطر بروز بیماری های قلبی و عروقی به شدت کاهش پیدا کند از این رو کسانی که از لوبیا سبز بیشتر در غذاهایشان استفاده می کنند کمتر در خطر ابتلا به این بیماری ها هستند. علاوه بر این وجود ویتامین k در لوبیا سبز از آهکی شدن رگ ها جلوگیری می کند و خطر حملات قلبی را به شدت کاهش می دهد.

بهبود عملکرد گوارشی 

از دیگر خواص ارزشمند لوبیا سبز برای معده و دستگاه گوارش می توان به درمان مشکلات گوارشی مانند ریفلاکس اسید معده، درمان بواسیر، درمان یبوست و درمان زخم معده اشاره کرد که تمام این خواص به دلیل فیبر فراوانی است که در لوبیا سبز وجود دارد.

 کمک به باروری 

لوبیا سبز یکی از بهترین منابع غذایی برای زنان در جهت کمک به باروری و درمان ناباروری است چرا که لوبیا سبز جزء مواد غذایی گلیسمی محسوب می شود که حجم زیادی از مواد معدنی آهن و فولات را خود جای داده.

علاوه بر این لوبیا سبز به دلیل دارا بودن فولات به رشد هر چه بهتر جنین کمک می کند و از هر گونه بروز نقص های مادر زادی جلوگیری می کند.

 

ارزش غذایی لوبیا سبز در هر ۱۰۰ گرم:

  • کالری: ۳۱
  • پروتئین: ۱.۸ گرم
  • کربوهیدرات: ۷.۱ گرم
  • فیبر: ۳.۴ گرم
  • چربی: ۰.۱ گرم
  • ویتامین (K): 14.4 میکروگرم
  • ویتامین (C): 16.3 میلی گرم
  • منگنز: ۰.۲ میلی گرم
  • فولات: ۳۷ میکروگرم
  • ریبوفلاوین: ۰.۱ میلی گرم
  • تیامین: ۰.۱ میلی گرم
  • منیزیم: ۲۵ میلی گرم
  • آهن: ۱ میلی گرم

روش مصرف و نگهداری لوبیا سبز:

در هنگام تهیه لوبیا سبز سعی کنید لوبیا هایی سالم و بدون لکه را انتخاب کنید در صورتی که آنها را نشسته باشید می توانید آنها را به مدت ۱ هفته در داخل یخچال نگهداری کنید.

اما اگر می خواهید لوبیا سبز را برای مدت طولانی تری نگهداری کنید می توانید ابتدا آنها را بخار پز کنید و سپس بعد از خنک شد آنها را در فریزر برای مدت طولانی نگهداری کنید، و در هر زمانی که نیاز داشتید بدون اینکه ذره ای از ارزش غذایی آن کاسته شود استفاده کنید.

مضرات استفاده از لوبیا سبز:

  • استفاده زیاد از لوبیا سبز به دلیل دارا بودن اسید فیتیک می تواند منجر به بروز کمبود مواد غذایی در بدن شود چرا که این نوع اسید می تواند به مواد معدنی همچون روی، کلسیم و … بچسبد و از جذب آنها به بدن جلوگیری کند.
  • کسانی که دچار ریزش مو هستند بهتر است از مصرف زیاد لوبیا سبز خودداری کنند.
  • در بر خی مواقع به دلیل وجود لکتین در لوبیا سبز می تواند مشکلات گوارشی به وجود آورد، که می توان با بخار پز کردن آن از میزان این ماده در لوبیا سبز بکاهید.
  • ممکن است در برخی افراد و حتی کودکان استفاده از لوبیا سبز آلرژی به وجود آورد که با علائمی مانند کهیر، بی حالی، حالت تهوع و دل درد همراه می باشد.
  • لوبیا سبز به دلیل دارا بودن ماده ای به نام اگزالات می تواند باعث به وجود آمدن سنگ در مجاری ادراری شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو