رژیمی که شیر مادر را افزایش می­‌دهد

منبع: فرزند

160

1399/3/12

12:40


رژیمی که شیر مادر را افزایش می­‌دهد

برخی مادران جوان نگران هستند که شیر لازم برای رشد کودک خود تولید نمی­ کنند.

کنترل وزن یک نوزاد نشان می­ دهد که آیا غذا به اندازۀ کافی می­خورد یا نه؟ اما اگر نگران هستید با پزشک مشورت کنید. اغلب پزشکان می ­گویند با زیاد خوردن شیر خودش پمپاژ می ­شود اما برخی با تغییرات در رژیم غذایی تأثیر خوبی به افزایش شیر مادر می­گذارد.

مایعات

شیر دادن بانوان را بیشتر تنشه می­کند. پس نوشیدن زیاد مایعات مهم است و از هیدراته شدن جلوگیری می­ کند. مصرف مایعات با افزایش شیر مادر در ارتباط است. با افزایش مصرف مایعات شیر بیشتری برای کودک تولید می­شود.

سعی کنید آب، آبمیوه و شیر را بیشتر از نوشابه، قهوه و کوکتل مصرف کنید. کافئین و الکل از طریق شیر مادر منتقل می­شود و باعث اختلال در خواب و خلق و خوی کودک می­شود.

میوه‌ها و سبزیجات

از بدن­تان با خوردن میوه و سبزیجات کافی نگهداری کنید. همچنین میوه و سبزی سبب افزایش شیر می­ شود. علاوه بر این یک رژیم غذایی مغذی و با کیفیت بالا برای کودک خود فراهم کنید.

برخی سبزیجات خواصی دارند که می­توانند شیر مادر را زیاد کنند. هویج، چغندر و سیب زمینی بتاکاروتن را افزایش می­دهند و در طول دورۀ شیردهی مواد معدنی، ویتامین­ها و آنزیم­ها فراهم می­کنند.

سبزیجات، برگ سبز، شیر مادر را سالم می­ کنند. در برخی کشورها از پایاپای سبز برای محرک ترشح شیر استفاده می­ شود.

بلغور، جو دو سر و نشاسته

هر دو مورد شیر مادر را زیاد می­ کند. اضافه کردن بلغور به رژیم شیردهی شیر را زیاد می­ کند. در برخی کشورها، زنان به محض زایمان بلغور می ­خورند تا شیرشان زیاد شود.

مخمر یک غذای دیگر است که با تولید شیر رابطه دارد و شامل پروتئین، ویتامین ­های B و تیتو استروژن است. اضافه کردن کم کم این مادۀ غذایی شیر شما را بدون نفخ می­ کند. قرص مخمر در دسترس است اما پخت انواع نان و شیرینی و اضافه کردن به رژی غذایی مناسب تر است.

داروهای گیاهی

بسیاری گیاهان دارویی برای افزایش شیر وجود دارد. پژوهشی در مورد ارتباط گیاهان با تولید شیر انجام شده است، ولی باید شما قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید چون برخی ممکن است برای شما خطرناک باشد. رازیانه، شنبلیله (به صورت کپسول و تخم) ، پنجۀ مریم، لئونوس، تمشک قرمز و بابونه گیاهانی هستند که تأثیر مثبتی بر عرضۀ شیرمادر می­گذارند.

منبع: نسخه

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو