آیت‌الله یزدی: امام برای حکومت به تهران نیامد

منبع: برترین ها

85

1399/3/12

13:17


آیت الله یزدی تأکید کرد: اگر می خواهیم کشور ما آسیب نبیند، توصیه من به نسل جوانی که امام را ندیده و با مقام معظم رهبری آشنایی نزدیک ندارد این است که قبول کند اگر کشور دست دیگران بود امروز باز باید نوکر آمریکا می شدیم. ولی امروز استقلال داریم و هر مشکلی داریم را خودمان حل می کنیم و خودمان تصمیم می گیریم.

خبرگزاری ایسنا: آیت الله یزدی تأکید کرد: اگر می خواهیم کشور ما آسیب نبیند، توصیه من به نسل جوانی که امام را ندیده و با مقام معظم رهبری آشنایی نزدیک ندارد این است که قبول کند اگر کشور دست دیگران بود امروز باز باید نوکر آمریکا می شدیم. ولی امروز استقلال داریم و هر مشکلی داریم را خودمان حل می کنیم و خودمان تصمیم می گیریم.

آیت الله محمد یزدی در برنامه «بنیانگذار» شبکه اول سیما:

نگرانی نسبت به رهبری آینده بود و امام بیشترین خدمت را به نظام کردند که آن نامه را داد. کسانی می گفتند زود است که اقدام کنید ولی امام با قاطعیت این کار را انجام داد.

 امام این امتیاز را داشت که گزارشات کسانی که اعتماد داشتند را گوش می دادند و بعد هم اجازه نمی دادند هیچ کس در کار ایشان دخالت کند. کسی گفته بود حاج احمد آقا در کار امام دخالت می کند. من نایب رئیس مجلس بودم و به خدمت امام رسیدم و گفت به آقایان بگویید هیچ کس در کار من دخالت نمی کند و مطلب متعلق به خود من است.

(در پاسخ به این سؤال که «اگر نظریه ولایت فقیه مطرح نمی شد، نظریه دیگری برای عوض شدن پهلوی به جایی می رسید؟): نظریه دیگری مطرح نبود و از موقعی که امام به نجف تبعید شد، بحث ولایت فقیه را به قلم خودشان مطرح کردند و این دلیل بر این است که هیچ نظریه دیگری مطرح نبوده است. البته نه به این شکلی که در قانون اساسی هست ولی اینکه حکومت حق امام هست و در زمان غیبت امام، فقیه در پیشگاه خدا مسئول است و اگر مردم از او حمایت کردند، حقش هست که حکومت کند.

سربسته عرض می کنم که در عمق حوزه علمیه مرکزی اگر با شخصیت های اثرگذار ملاقات داشته باشید کسانی را می بینید که می گویند ما را چه به سیاست و ما باید احکام شرعیه را توضیح دهیم و حاکم هرکسی باشد. مثلا در بعضی علمای ما می بینید که حکام فاجر حکومت می کردند ولی امام از زمانی که می خواست پیام آیت الله بروجردی را به شاه ببرد، به شاه فهماند که حکومت حق تو نیست و حق مجتهد واجد الشرایط است.

مبنای امام مبنای خاندان عصمت و روایاتی است که از امام زمان در توقیعات آمده و ولی فقیه واجد الشرایط است. الآن هم رئیس فعلی خبرگان، آیت الله جنتی و هیأت رئیسه فعلی خبرگان با افکار امام آشنایی دارند. یکی از وظایف خبرگان حفظ حاکمیت جمهوری اسلامی ایران است.

بهترین دلیل فرموده صریح خود حضرت امام هست که بارها گفته شده و تقریبا از کلمات شایع ایشان است که همراه ولایت فقیه باشید تا کشور شما آسیب نبیند؛ یعنی اگر ولایت فقیه نباشد مملکت شما آسیب می بیند. واقعا اگر ولایت فقیه نبود در حوادث مختلف 40 سال گذشته حکومت زیر و رو شده و شکل دیگری پیدا کرده بود.

وقتی ترامپ پیام می دهد و نخست وزیر ژاپن واسطه می شود بدون اینکه ذره ای اضطراب داشته باشد می گوید من اصلا او را در حدی نمی دانم که پیام بدهد و من جواب او را بدهم ولی با شما که از یک کشور با شخصیت آمده اید چند کلامی حرف می زنم. در دنیای امروز این از لحاظ سیاسی خیلی مسأله مهمی است.

در جریان انقلاب امام تازه به قم آمده بود و ظاهرا دولت موقت هم بود. امام در تصمیمات خودشان قاطع بودند و در برخوردها مگر ملاحظه نظام را بکند. بازرگان به ایشان گفته بود این که حکومت نمی شود که من هر وقت شما را کار داشته باشم به قم بیایم. امام گفت شما در مورد من نمی توانید تصمیم بگیرید. در نهایت هم کسالت ایشان را به تهران آورد و برای حکومت به تهران نیامد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو