شرایط گرفتن دسته چک و مدارک لازم برای صدور دسته چک

شرایط گرفتن دسته چک و مدارک لازم برای صدور دسته چک


منبع: آرگا

269

1399/3/12

13:39


گرفتن دسته چک مشمول شرایط و ضوابطی می باشد. بانک مرکزی اعلام کرده است متقاضیان چک باید شناسایی کامل شوند تا از سوء استفاده ها ممانعت شود و بعد از آن شرایط لازم را برای دریافت دسته چک داشته باشند.

شرایط گرفتن دسته چک و مدارک لازم برای صدور دسته چک

در این مطلب به شرایط و ضوابط مشتریان جهت دریافت دسته چک می پردازیم. کسانی که متقاضی چک هستند، شاید اطلاع چندانی از این شرایط نداشته باشند. شما می توانید با مطالعه این مقاله به دانش خود در این زمینه بیفزایید؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

نحوه گرفتن دسته چک

خیلی از صاحبان چک از ضوابط و شرایط گرفتن دسته چک اطلاعی ندارند و این موجب می شود مشکلات و مسائل متعددی پیش بیاید.

بانک مرکزی شرایط جدید ارائه دسته چک را اعلام کرد که بر این اساس، تحویل دسته چک به مشتری دارای سابقه چک برگشتی، بدهی غیرجاری و یا مشمولان موضوع ماده ۷ قانون صدور چک، را ممنوع است.

طبق ماده ۷ قانون اساسی مشتریانی که قبلا چک برگشتی و یا بدهی به بانک دارند نمی توانند چک دریافت کنند. یدین منظور افراد متقاضی چک باید تلاش کنند که از برگشتن زدن چک و همچنین تاخیر در پرداخت بدهی های بانک جلوگیری کنند.

متقاضیان چک باید مشمول شرایط ذیل باشند در غیر این صورت چک به آنان تعلق نمی گیرد. گفته می شود کسانی که درخواست چک می کنند حداقل ۸۰ درصد از برگه های دسته چک چه صادر شده و باطل را به بانک تحویل دهند.

گرفتن دسته چک

ضوابط دریافت چک

اشخاص حقیقی

حداقل دو سال از افتتاح حساب جاری بگذرد

محل کار مشتری دائمی باشد و دارای ملکی باشد

در طی یک سال گذشته چک صادره مشتری را پرداخت  کرده باشد.

سپرده بلند مدت دارای مبلغ ۵۰ میلیون ریال داشته باشد و شش ماه از مدت زمان افتتاح آن سپری شده باشد.

اشخاص حقوقی

از ابتدای فعالیت آن باید حداقل ۱۰ سال گذشته باشد.

یک سالی از مدت حساب جاری گذشته باشد.

در طی ۱۰ سال بیشتر از ۲ بار محل زندگی خود را تغییر نداده باشند.

ملکی دائمی داشته باشد.

افراد حقوقی غیر دولتی لازم است یک سپرده بلند مدت با اعتبار ۵۰۰ میلیون ریال داشته باشند که حداقل ۶ ماه از داشتن این حساب گذشته باشد و یک سالی به سر رسید آن مانده باشد.

شرایط درخواست برای دسته چک

مدارک لازم جهت اتخاذ دسته چک

کپی از کلیه صفحات شناسنامه

یک قطعه عکس

ارائه کپی مدارک شغلی

ارائه کپی از مدرک محل سکونت و یا یک قبض از برق، گاز و یا آب

اگر مستاجر باشد باید اجاره نامه را ارائه دهد

داشتن معرف

دسته چک و گرفت آن

 طبق بخشنامه بانک مرکزی، متقاضیان گرفتن دسته چک ابتدا باید شناسایی کامل شده باشند تا از هر سو استفاده ای از طریق چک ممانعت شود تا موفق به دریافت دسته چک شوند.

آشنایی با انواع چک بانکی برای گرفتن دسته چک

چک ها در سه دسته چک عادی، چک تایید شده و چک تضمین شده دسته بندی می شود که در ادامه می توانید با این نوع چک ها آشنا شوید.

چک عادی:

چک عادی از مرسوم ترین انواع چک بانکی می باشد متفاوت از چک بین بانکی است و دارنده چک عادی می تواند از حساب جاریش، در وجه حامل یا فرد گیرنده، برگه چکی را صادر نمایید. لازم به توضیح است که برای نقد شدن چک، مراجعه به شعبه های بانکی صادر کننده چک الزامی است. ضمن این که هیچ گونه تضمینی برای نقد کردن چک عادی وجود ندارد و تنها اعتبار صادر کننده این چک می تواند تضمینی برای نقد شدن چک به شمار رود.

روش گرفتن دسته چک

چک تایید شده:

در این نوع چک ضمن این که دارنده چک در وجه حامل یا فرد گیرنده، چکی را صادر می نمایید، بانک نیز پرداخت مبلغ چک را تضمین می کند و در واقع بانک تایید می نمایید مقدار مبلغ چک در حساب صاحب چک وجود دارد و با مسدود کردن مبلغ چک در حساب صاحب چک، وجه نقد مسدود شده را تنها به دارنده چک تایید شده پرداخت می نمایید.

انواع چک بانکی و نحوه صدور آن

چک تضمین شده:

این چک با نام چک تضمینی رمزدار به چک بانکی گفته می شود که به واسطه بانک و بنا به خواسته مشتری صادر می گردد و پرداخت مبلغ چک توسط بانک تضمین می گردد. به یاد داشته باشید که برای صادر شدن چک تضمین شده، به وجود دسته چک نیازی نیست و برای صدور چک تضمینی هر شخصی می تواند با رجوع به بانکی که در آن حساب داشته است، درخواست این نوع چک را داشته باشد.

این چک بانکی در حقیقت چکی مطمئن و قایل وصول می باشد و در زمان صدور چک تضمین شده، مبلغ چک از حساب صاحب چک کسر و پرداخت می شود. شعیه های بانکی صادر کننده چک تضمینی، محل وصول چک می باشند البته از طریق سایر بانک ها نیز می توان وجه چک را وصول کرد اما به واسطه یک روز کاری این امر امکان پذیر می باشد. 

نحوه وصول چک تضمین شده

نکته: این نوع چک ها قابلیت مسدود کردن و توقیف شدن را ندارند و در شرایط فوت یا ورشکستگی صادرکننده چک تاثیری در نقد شدن آن نخواهد داشت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو