لکه بینی در ماه هشتم بارداری

منبع: اوما

264

1399/3/13

02:21


لکه بینی در ماه هشتم بارداری

لکه بینی یکی از نشانه های اولیه باردار شدن است که ممکن است چند روز قبل از زمان پریودی به رنگ قهوه ای تیره یا صورتی روشن دیده شود. در طول بارداری نیز نباید به محض خونریزی یا لکه بینی نگران شوید و فکر کنید سقط جنین در حال اتفاق افتادن است. زیرا در بسیاری از خانم های باردار این وضعیت امری طبیعی و رایج است. در واقع حدود 50 درصد از زنان باردار خونریزی و درد واژن را تجربه می کنند. 

سوالی که برای بسیاری از مادران باردار اومایی پیش می آید این است که آیا هر خونریزی و لکه بینی نشانه سقط جنین است؟ و یا اینکه آیا احتمال پریود شدن در بارداری هم وجود دارد؟ باید بدانید که لکه بینی و خونریزی فقط در برخی موارد نشانه خطر است و بیشتر مربوط به ماه های آخر بارداری می شود. در این مقاله به طور کامل این موضوع را مورد بررسی قرار داده ایم. پس تا پایان مطلب ما را همراهی کنید.

تفاوت خونریزی و لکه بینی در بارداری

اگر شما ترشحات قهوه ای و صورتی رنگ را مشاهده کردید که مشابه خون روزهای آخر پریود شما بود، لکه بینی است. اما اگر این ترشحات قرمز روشن و مانند خون تازه بود خونریزی نامیده می شود. مقدار خونریزی در بارداری می تواند نشانه ای از خطر باشد. لکه بینی نیاز به استفاده از پد ندارد اما خونریزی گاهی در بارداری آنقدر شدید است که شما مجبور به استفاده از پد روزانه می شوید. در این صورت بهتر است هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید تا با معاینه علت خونریزی بررسی شود.

علت لکه بینی در ماه های اول بارداری

خوشبختانه لکه بینی کم در اوایل بارداری نشانه خطر جدی نیست. معمولا چند روز قبل از زمان پریود شما و به تاخیر افتادن آن اتفاق می افتد و بیشتر از یک تا دو روز طول نمی کشد. این نوع لکه بینی دلایل مختلفی دارد که عبارتند از:

 علت لکه بینی در ماه هشتم  بارداری

ممکن است شما در ماه هشتم دچار لکه بینی شوید که این لکه بینی به دلایل مختلفی مانند زایمان زودرس و مشکلات جفت اتفاق می افتد. با اینکه لکه بینی به اندازه خونریزی در بارداری خطرناک نیست اما در برخی موارد حتی در صورت لکه بینی هم باید به پزشک مراجعه کنید.

دلایل رایج لکه بینی در ماه هشتم بارداری عبارت است از:

1- زایمان زودرس و لکه بینی

زایمان زودرس خیلی زود اتفاق می افتد و باید بلافاصله علائم اولیه آن شناسایی شود تا اقدامات لازم برای جلوگیری از آن انجام شود. علائم زایمان زودرس شامل این موارد است:

  • تغییر در ترشحات واژن
  • گرفتگی عضلات شبیه دوره قاعدگی
  • کمر درد شدید
  • خونریزی
  • نشت مایع
  • افزایش احساس فشار لگنی

هشدار مهم:

اگر شما هرکدام از این علائم را همراه با لکه بینی در ماه هشتم بارداری دیدید باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

2- جدا شدن جفت

خونریزی بعد از هفته بیستم بارداری ممکن است بدلیل مشکلات جفت باشد. جفت به دیواره رحم چسبیده است و اگر این جفت از رحم جدا شود شما دچار خونریزی خواهید شد. قطع شدن جفت خطرناک است و مانع رسیدن اکسیژن و مواد مغذی به جنین می شود. به همین علت در صورت مشاهده خونریزی از هفته بیستم به بعد باید سریعا به پزشک یا اورژانس مراجعه کنید.

 

جدا شدن جفت از رحم

3- جابجایی جفت

یکی از رایج ترین دلایل لکه بینی در اواخر بارداری جابجایی اتصال جفت به رحم است. جفت معمولا به قسمت بالای رحم متصل می شود.اما در صورتی که این جفت به پایین ترین قسمت جنین متصل شود، معمولا به همراه لکه بینی و خونریزی خواهد بود. در این مورد نیز بهتر است توسط پزشک مورد معاینه قرار بگیرید تا خیالتان از سلامت جنین راحت باشد اما خودتان را نگران نکنید. 

4- لکه بینی بعد از رابطه جنسی

اگر دهانه رحم شما حساس شده باشد بعد از رابطه جنسی احتمال لکه بینی وجود دارد و خطرناک نیست. البته اگر این لکه بینی به خونریزی تبدیل شود خطرناک خواهد بود. 

5- زمان رسیدن زایمان

اگر در ماه آخر بارداری هستید لکه بینی صورتی، قرمز و یا قهوه ای می تواند نشانه ای برای رسیدن زمان زایمان شما باشد.

6- هموروئید

گاهی مادران باردار متوجه نمی شوند که لکه بینی از قسمت مقعد است و یا واژن؟ زیرا افرادی که هموروئید ( بواسیر در قسمت مقعد) دارند نیز دچار لکه بینی و یا خونریزی روشن می شوند که این خون از قسمت مقعد است و چون فاصله واژن تا مقعد کوتاه است شما آن را با لکه بینی از واژن اشتباه می گیرید.

7- سرطان و پولیپ

سرطان و پولیپ رحم نیز از دلایل دیگر خونریزی در اواخر بارداری است که باید تحت درمان سریع قرار بگیرد.

در صورت لکه بینی در ماه هشتم بارداری چه کاری باید انجام دهم؟

معمولا هنگام خونریزی و یا داشتن لکه بینی تشخیص علت آن وظیفه شما نیست. شما تنها باید مقدار و رنگ لکه بینی را به پزشک گزارش دهید و پزشک سونوگرافی شکمی و یا سونوگرافی واژینال که دقت بیشتری دارد را به همراه آزمایش خون و ادرار برای شما تجویز می کند.

در این بررسی ها پزشک هورمون های شما را چک کرده و اگر هر یک از علائم زیر را داشتید خطر سقط جنین وجود دارد:

  • خونریزی سنگین
  • درد و گرفتگی شدید زیر شکم
  • سرگیجه
  • تب بالای 38 درجه
  • ترشحات همراه با بافت واژن

کارهایی که بعد از درمان  لکه بینی در اواخر بارداری باید انجام داد:

- استراحت کنید و از انجام فعالیت زیاد بپرهیزید

- رابطه جنسی نداشته باشید و از تامپون برای جلوگیری از خونریزی استفاده نکنید.

- دو روز بعد از درمان حتما مجدد پزشک خود را ببینید و معاینه شوید.

- اگر علت خونریزی بارداری خارج رحمی بوده و اکنون درمان شده اید اما درد دارید باید دوباره به پزشک مراجعه کنید.

- اگر شما بارداری مولار داشته اید باید بعد از چند روز که از درمان گذشت حتما سطح  اچ سی جی را چک کنید.

جلوگیری از لکه بینی در بارداری

بهترین راه جلوگیری از لکه بینی در بارداری چک آپ منظم و اجرای دستورات و توصیه های پزشک است. شما باید سعی کنید خطرات ناشی از بارداری را با انجام دستورالعمل های پزشک و مراقبت صحیح از خود به حداقل برسانید. مثلا تنباکو و الکل را به هیچ عنوان مصرف نکنید و اگر فشار خون بالایی در این دوران دارید حتما آن را کنترل کنید.

سخن آخر

همان طور که توضیح دادیم لکه بینی در بسیار از خانم های باردار طبیعی است و خطری ایجاد نمی کند. جالب است بدانید برخی از خانم ها بر اساس وضعیت جسمانی خود حتی در دوران بارداری هم مانند قبل و بصورت طبیعی پریود می شوند. پس اگر دچار لکه بینی و یا خونریزی در بارداری شدید قبل از اینکه نگران شوید یا استرس شدیدی به خودتان وارد کنید اجازه دهید ابتدا پزشک شما را ببیند و معاینه کند.

یادتان باشد در این شرایط استرس از هر سمی برای شما بدتر است و باید آرامش خودتان را حفظ کنید. سعی کنید تا قبل از معاینه خودتان را با روش هایی مثل کتاب خواندن و گوش دادن به موسیقی های شاد آرام کنید یا با همسرتان و دوستانتان که شرایط شما را درک می کنند صحبت نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو