لکه بینی بارداری چه رنگی است؟

منبع: اوما

301

1399/3/13

02:21


لکه بینی بارداری چه رنگی است؟

بارداری یک دوره بسیار شیرین و هیجان انگیز برای اکثر خانم هاست و البته با عوارض و ناراحتی هایی هم همراه است. اما انتظار یک فرشته کوچولو تحمل این سختی ها را آسان تر می کند. یکی از اتفاق هایی که ممکن است در دوران بارداری رخ دهد لکه بینی در بارداری است که معمولا بی خطر است اما گاهی نیز می تواند خطرناک و نشانه یک عارضه جدی باشد. شما مادر اومایی عزیز نباید به محض لکه بینی خودتان را نگران کنید و اجازه دهید ابتدا توسط پزشک معاینه شوید. گروه سلامت اوما در این مقاله شما را تا حد زیادی با این مقوله آشنا خواهد کرد تا با اطلاعات بیشتر هم نگرانیتان کمتر شود و هم بهتر آن را کنترل کنید.

لکه بینی چیست و چه رنگی است؟

- لکه بینی خونریزی خفیفی از مهبل (واژن) است. این لکه بینی مشابه لکه بینی در ابتدای پریودی است، اما بسیار خفیف تر می باشد. معمولا رنگ آن نیز طیفی از رنگ قرمز می باشد که از قهوه ای تا صورتی روشن متغیر است. طبق آماری که از بیماران وجود دارد معمولا این لکه بینی بصورت خون تازه با رنگ قرمز روشن مانند خونریزی پریودی نخواهد بود.

لکه بینی در هفته های اول بارداری بسیار شایع است و به دلیل لانه گزینی ایجاد می شود که از علائم اولیه بارداری نیز هست. همچنین بسیاری از افراد باردار یعنی در حدود 50 درصد از زنان حامله در سه ماهه اول بارداری لکه بینی را مشاهده می کنند. 

- اگر با روش آی وی اف یا درمان های باروری مشابه باردار شده باشید، احتمال لکه بینی پس از انجام این روش وجود دارد. معمولا اگر دو نطفه در رحم قرار داده شود، ممکن است یکی از آن ها رشد نکند و این مسئله باعث خونریزی می شود.

- گاهی اوقات، عفونت و لکه بینی می تواند نشانه مشکل جدی تر مانند  سقط جنین باشد. معمولا در این حالت علائم دیگری مانند گرفتگی و درد شدید در شکم  نیز به همراه لکه بینی مشاهده می شود و به همین دلیل بهتر است همیشه در صورت لکه بینی مورد معاینه پزشکی قرار بگیرید تا خیالتان راحت شود.

بیشترین علت لکه بینی در هنگام بارداری چیست؟

در اوایل بارداری، خونریزی و لکه بینی خفیف بی ضرر است. این خونریزی معمولا چند روز قبل از تاریخ شروع پریودی اتفاق می افتد و ممکن است یک یا دو روز طول بکشد. شما فقط زمانی متوجه خونریزی می شوید که توالت می روید یا خود را پاک می کنید. اگرچه متخصصان مطمئن نیستند که چرا این خونریزی اتفاق می افتد اما احتمال می دهند به خاطر یکی از دلایل زیر باشد:

  • هورمون هایی که چرخه قاعدگی را کنترل می کنند باعث لکه بینی شده اند و ممکن است این اتفاق بیش از یک بار بیفتد.
  • لقاح تخمک بارور داخل پوشش رحم باعث خونریزی لانه گزینی شده است. 

چه چیز دیگری باعث خونریزی یا لکه بینی خفیف می شود؟

ممکن است چیزهای دیگری که در داخل بدن شما اتفاق می افتد نیز باعث خونریزی یا لکه بینی شوند، که عبارتند از:

  • تحریک دهانه رحم. هورمون های بارداری می تواند سطح دهانه رحم را تغییر دهد، و احتمال خونریزی را افزایش دهند. در این حالت شما معمولا  پس از رابطه جنسی دچار لکه بینی خواهید شد.
  • فیبروم ها، که در پوشش رحم رشد می کنند. گاهی اوقات جفت جایی که فیبروئید وجود دارد قرار می گیرد و با تحریک آن ها ایجاد خونریزی یا لکه بینی در بارداری می کند.
  • رشد کوچک و بی ضرر در دهانه رحم (پولیپ دهانه رحم).
  • عفونت دهانه رحم یا واژن.
  • اختلالات ارثی، مانند بیماری Von Willebrand، که باعث می شود خون شما لخته شده و بصورت لکه بینی خفیف مشاهده شود. 

 

لکه بینی در بارداری

علل جدی تر خونریزی در بارداری چیست؟

- متاسفانه، خونریزی در اوایل بارداری می تواند نشانه ای از سقط جنین یا حاملگی خارج از رحم باشد. در هر دو مورد، معمولا درد و گرفتگی شکمی یا لگن درد شدید نیز به همراه خونریزی ایجاد می شود. در این خونریزی دیگر لکه های قهوه ای رنگ خفیف نیست بلکه بصورت لخته ای ضخیم تر یا به رنگ قرمز روشن هستند.

- سقط جنین معمولا زمانی اتفاق می افتد که یک جنین به درستی رشد نکند و خونریزی به طور پیوسته سنگین تر می شود. سقط جنین اولیه یک رویداد دلهره آور است، اما بسیار شایع می باشد. بعضی از زنان حتی قبل از اینکه متوجه بارداری شوند، دچار سقط می شوند و فکر می کنند خونریزی ناشی از پریودی آن ها بوده است.

- حاملگی خارج از رحم زمانی اتفاق می افتد که تخمک بارور خارج از رحم کاشته شود. در این وضعیت خونریزی ممکن است ادامه یابد و رنگ خون تیره و ظاهری آبدار دارد. حاملگی خارج از رحم عوارض خطرناکی برای مادر دارد و باید سریعا مورد درمان و تحت نظارت پزشک قرار بگیرد.

- یک علت غیر معمول تر خونریزی، حاملگی مولار است که تنها در حدود 700 مورد حاملگی تا کنون تاثیر گذاشته است. این اتفاق زمانی می افتد که جنین به درستی رشد نمی کند، اما برخی از سلول هایی که جفت را تشکیل می دهند، رشد می کنند و زیاد می شوند. بارداری مولار باید در اسرع وقت توسط پزشک متوقف شده و بافت رشد کرده اشتباه برداشته شود. 

- همچنین ممکن است ضربه ای به شکم شما،بخصوص بعد از سقط جنین، باعث خونریزی شدید شود. به همین دلیل باید بسیار مواظب خود باشید تا ضربه ای به شما اصابت نکند و یا زمین نخورید.

اگر در بارداری خونریزی داشته باشم چه کاری باید بکنم؟

با یک پزشک، ماما یا بیمارستان تماس بگیرید، حتی اگر خونریزی در نهایت متوقف شود. ممکن است نیاز باشد برای بررسی بیشتر به بیمارستان بروید. پزشک شما ممکن است به آرامی داخل واژن را بررسی کند یا به شما توصیه کند که سونوگرافی شکمی انجام دهید. یک اسکن می تواند حاملگی خارج از رحم را رد کند و شما را از سلامت جنین مطمئن می کند. پس در صورت توصیه حتما این کار را انجام دهید.

پزشک ممکن است بخواهد برای بررسی دقیق تر چند آزمایش انجام دهد. آزمایش خون یا ادرار می تواند میزان هورمون های بارداری را بررسی کند. همچنین ممکن است یک آزمایش برای بررسی گروه خون نیز انجام شود.

 

با لکه بینی بارداری چکار کنیم؟

آیا جنین من پس از لکه بینی در بارداری سالم خواهد بود؟

- جنین شما احتمالا خوب است، زیرا خونریزی خفیف یا لکه بینی اغلب بی ضرر است. بسیاری از حاملگی ها، علیرغم مشکلات اولیه خونریزی، ادامه دارد و نوزاد در سلامت کامل به دنیا می آید.

- اگر خونریزی به سقط جنین منجر شود، شما دچار گرفتگی عضلات خواهید شد و خونریزی دائما سنگین تر می شود. اما لکه بینی یا خونریزی خفیف اغلب به خودی خود متوقف می شود و جای نگرانی نداررد. البته باید به پزشک اطلاع دهید.

- اگر در حاملگی دچار لکه بینی یا خونریزی هستید، با پزشک یا ماما صحبت کنید، حتی اگر متوقف شد، مطمئن شوید که علائم دیگری برای نشان دادن مشکل وجود ندارد.

- سعی کنید مثبت باشید. لکه بینی یا خونریزی ناگهانی در بارداری خیلی نگران کننده نیست و به زودی آن را پشت سر خواهید گذاشت. یادتان باشد آرامش اصلی مهم در این وضعیت است و به شما کمک می کند تا زودتر از لکه بینی خلاص شوید.

سخن آخر

همان طور که توضیح دادیم خیلی از خانم های باردار در این دوران دچار لکه بینی و حتی خونریزی می شوند و لزوما این شرایط به معنی سقط جنین نیست. پس از شما مادر اومایی عزیز خواهشمندیم قبل از اینکه استرس بگیرید و دچار تشویش شوید ابتدا به پزشک مراجعه کنید و معاینه شوید. در بسیاری از موارد هیچ خطری وجودن ندارد و این لکه بینی امری طبیعی است و جنین شما در سلامت کامل می باشد.

BabyCentre Medical Advisory Board. Vaginal spotting or bleeding in early pregnancy. Last reviewed: January 2018

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو