علت زیاد شیر خوردن نوزاد چیست و آیا نگران کننده است؟

منبع: ستاره

95

1399/3/13

10:32


علت زیاد شیر خوردن نوزاد شامل علاقه نوزاد به مکیدن، نیاز عاطفی به در آغوش مادر بودن، کافی نبودن شیر مادر، گرسنه ماندن کودک و برخی بیماریهای قلبی مادرزادی می شود.

علت زیاد شیر خوردن نوزاد چیست


ستاره |
سرویس مادر و کودک - شیر مادر بهترین و مطمئن‌ترین روش برای تغذیه نوزاد است و تا حدود ۶ ماهگی می‌تواند کلیه نیاز‌های غذایی شیرخوار را برآورده و او را در برابر بسیاری از بیماری‌های عفونی و اسهال مقاوم ‌کند. همچنین ارتباط عاطفی مادر و نوزاد در دوران شیرخوارگی باعث امنیت روانی بیشتر کودک در بزرگسالی خواهد شد. این علاقه به مکیدن و در آغوش بودن یکی از دلایل زیاد شیر خوردن نوزادان است که می‌تواند باعث نگرانی و خستگی مادران شود. در این مقاله علت زیاد شیر خوردن نوزاد شرح داده شده است.
 

علت زیاد شیر خوردن نوزاد

علاقه به مکیدن

علاقه به مکیدن و لذت بردن از خوردن شیر، از مهم‌ترین علت زیاد شیر خوردن نوزاد است. کودکان تا سن دو سالگی از نظر تغذیه‌ای و عاطفی به شیر مادر وابسته هستند و در مواردی این میل باعث ولع کودک در خوردن شیر و پرخوری می‌شود. از آنجایی که اعتیاد به شیر خوردن به ویژه در هنگام شب و تمایل کودک به بودن سینه در دهانش به خصوص با آغاز رویش دندان‌های شیری می‌تواند منجر به خرابی زودرس دندان‌ها و همچنین سلب آرامش مادر شود، توصیه می‌شود به تدریج و با افزایش سن نوزاد میزان شیر خوردن کودک خود را کم کنید.


نیاز نوزاد به در آغوش مادر بودن

تماس نوزاد با مادر و در آغوش گرفتن نوزاد، یکی از اصلی‌ترین نیاز‌های نوزاد تازه متولد شده است و موجب ایجاد رابطه عاطفی عمیق بین مادر و نوزاد می‌شود و در افزایش حجم شیر مادر، امنیت روانی کودک و افزایش هوش او تاثیر بسزایی دارد و به شکل‌گیری اعتماد به‌نفس و عزت نفس کودک در آینده کمک شایانی خواهد کرد. همچنین به لحاظ پزشکی اثبات شده است که کودکان در اثر تماس بیشتر پوستی با مادر خود از زمان تولد، سیستم ایمنی قویتری خواهند داشت؛ بنابراین اگر علت زیاد شیر خوردن نوزاد تامین نیاز‌های عاطفی باشد بهتر است روش صحیح شیر دادن نوزاد چگونه است؟ را نیز فرا بگیرید.

کم بودن شیر مادر و گرسنه ماندن کودک

کم بودن شیر مادر و سیر نشدن کودک، یکی از علت‌های درخواست نوزاد برای شیر خوردن مکرر است. بسته به سن نوزاد میزان شیر مورد نیاز او متفاوت است. نوزادان از دو سه روزگی تا یک ماهگی باید ۸ تا ۱۲ مرتبه در روز و هر بار به مدت حداقل ۱۵ دقیقه شیر بخورند و لازم است اجازه دهید تا زمانی که کودک تمایل به شیر خوردن دارد به این کار ادامه دهد و بعد آن تا ۶ ماهگی از تعداد دفعات شیر خوردن به تدریج کاسته می‌شود. برای اینکه مطمئن شوید نیاز روزانه نوزاد توسط شیرتان تامین می‌شود به منحنی رشد نوزادتان با توجه به وزن اولیه کودک توجه داشته باشید و از روش‌های افزایش شیر مادر کمک بگیرید.

 شیر خوردن نوزاد


نشانه‌ای از بیماری قلبی مادرزادی

در موارد اندکی نیز علت زیاد شیر خوردن نوزاد و تمایل مکرر کودک برای شیر خوردن بیماری‌های قلبی مادرزادی و خستگی زودرس کودک است. در نوزادانی که با چنین نقصی متولد می‌شوند، نوزاد شیرخوار به دلیل خستگی زودرس بعد از کمی شیر خوردن خسته شده و به خواب می‌رود و در زمان کوتاه به دلیل اینکه سیر نشده است، بیدار شده و دوباره تقاضای خوردن شیر دارد. بیماری‌های قلبی مادرزادی اغلب نقص دیواره قلب است و هرچه سریعتر تشخیص داده شود، درمان آن راحت‌تر و مشکلات آینده آن کمتر خواهد بود.


سخن پایانی

اگر علت زیاد شیر خوردن نوزاد شما تنها علاقه کودک به مکیدن و تامین نیاز به در آغوش کشیده شدن باشد، نگران اضافه وزن و چاقی او نباشید. چاقی کاذب در اثر شیر مادر بسیار کمتر است، زیرا چربی شیر مادر در شروع هر وعده شیردهی، کمتر است و سپس میزان آن تدریجاً افزایش یافته (با ادامه مکیدن پستان توسط شیرخوار) و کمک بزرگی به سیر نگه داشتن طبیعی کودک شما و تنظیم تغذیه او می‌کند. پس با خیال راحت به کودک خود شیر بدهید و از این دوران شیرین لذت ببرید.

برگرفته از: کتاب تغذیه کودک من - کتاب خانواده و کودک

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو