جاهای دیدنی مرند | آذربایجان شرقی

جاهای دیدنی مرند | آذربایجان شرقی


منبع: تاپ تراول

189

1399/3/13

12:32


خرید بلیط هواپیما

جاهای دیدنی مرند

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی آذربایجان شرقی تصمیم گرفتم تا شما را با جاهای دیدنی مرند که یکی از شهرستان های واقع در این استان است آشنا کنیم. پس اگر برنامه سفر به استان آذربایجان شرقی را دارید تا انتهای این مقاله با مجله گردشگری تاپ تراول همراه باشید


   تبلیغات    

            | بلیط هواپیما در طاهاگشت |


مختصری درباره شهرستان مرند بدانید :

مرند یکی از شهرهای بزرگ و مهم استان آذربایجان شرقی به حساب می آید که در فاصله حدودا  ۶۵ کیلومتری شمال غرب تبریز ( مرکز استان آذربایجان شرقی ) واقع شده ‌است. این شهر از نظر سابقه و پیشینه تاریخی یکی از شهرهای بزرگ استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود که در محور ارتباطی اروپا و آسیای میانه قرار گرفته ‌است

تخفیفان

بر اساس اسناد «اورارتویی» سابقه این شهر به اواسط هزاره سوم قبل از میلاد می‌رسد، مرند در روزگار پادشاهی مادها از رونق زیادی برخوردار بوده و روزگاری مرکز حکومت اقوامی مهم در دوره کلده و آشور بوده ‌است. بر اساس نوشته ‌های تورات، مادر حضرت نوح در شهر مرند دفن شده و در روایتی احتمال دفن حضرت نوح نیز در این شهر آمده ‌است. در روایات باستانی ارامنه آمده ‌است حضرت نوح (ع) در مرند مدفون شده که البته ارامنه امروزی می‌گویند حضرت نوح (ع) در نخجوان فرود آمد و در آن شهر نیز مدفون شد ولی قبر همسرش در مرند است

اهالی شهر مرند، همانند ساکنان سایر نواحی استان آذربایجان شرقی، آذربایجانی بوده و به زبان زبان ترکی و با لهجهٔ محلی خود سخن می‌گویند. شهر مرند نسبت به شهرهای دیگر استان، بیشتر جاذبهٔ تجارتی دارد و مردم بیشتر به مشاغل تجارت خُرد روی آورده ‌اند. به‌طوری ‌که مراکز خرید و بازارهای فراوان و پر رونقی در این شهر احداث شده‌ است.

از اماکن تاریخی و جاهای دیدنی مرند می‌توان به قلعه مانداگارانا، مسجد جامع مرند، تپه باستانی سیوان و بازار کوزه‌فروشان، مسجد بازار، کاروانسرای عباسی مرند، تفرجگاه موغان یوردو و ده‌ها اثر دیگر اشاره نمود که در ادامه بیشتر درباره آنها توضیح خواهیم داد

از مناطق تفریحی مرند نیز می‌توان به گردنه پیام، روستاهای ملایوسف و کندلج در ۵ کیلومتری شمال مرند و چشمهٔ باش کهریز و قنات بزرگ و بسیار معروف بَی گوزی (=چشمه داماد) در شمال روستای دیزج علیا که از دل کوه میشو بیرون می‌آید اشاره کرد.

مطالب بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی خمارلو | آذربایجان شرقی

قلعه مانداگارانا یا آتشکده مانداگارانا

 آتشکده‌ی مانداگارانا که بیشتر به قلعه معروف است، ۶ هزار سال عمر دارد، یعنی در هزاره ‌ی چهارم پیش از میلاد مسیح ساخته شده است. در مرند باستانی، آتشکده‌ ی مانداگارانا در شمال شهر قرار داشته که اکنون آن محدوده را به‌ نام کول تپه می ‌شناسند.این آتشکده ‌های باستانی بعد از ورود مسلمانان به منطقه تخریب شده‌اند و کول تپه یا تپه ‌ی خاکستری از آن به یادگار مانده است.

جاهای دیدنی مرند

مسجد بازار

مسجد بازار که در مدخل شهر واقع شده حدود ۳۰۰ متر مربع مساحت دارد بر روی چهار ستون سنگی استوانه‌ای قرار گرفته‌است بنا به اظهار مهم‌ترین محلی در روزگاران قدیم دیری بوده که بعداً به علت انتساب به مادر نوح تبدیل به یک مسجد گردیده‌است در شهر مرند همچنین چند بنای باستانی وجود دارد که به اندازه کافی مورد مطالعه قرار نگرفته‌اند. در حالیکه اگر چنین می‌شد احتمالاً گوشه تاریکی از تاریخ فرهنگ گذشته این شهر روشن می‌شد از جمله این بناها دو امامزاده به نام‌های امامزاده احمد در قسمت غربی شهر و در کوه امامزاده ابراهیم واقع در کوی یالدور مرند و نیز تاع و مقابر مربوط به اصحاب علم و عرفان بنامهای پیر اسمعیل در محله یالدور، پیراسحق در محله گلعذاریها و پیر خموش در کوچه صمصامی می‌باشد

جاهای دیدنی مرند

روستای اویندین

روستای اویندین یکی از جاهای دیدنی مرند است که به واسطه داشتن آثار تاریخی و آب گرم‌های معدنی برای گردشگران شناخته شده است. در این روستای قدیمی و متروک، در سال‌های دور، زندگی رونق داشته است. آبشار میان دره، چشمه‌های زلفی و قزل چشمه و تفرجگاه لزگه از جاذبه ‌های دیدنی روستای اویندین ‌می باشند.

جاهای دیدنی مرند

کلیسای هوانس مقدس

کلیسای هوانس مقدس در 13 کیلومتری تبریز به مرند ، قرار دارد. بنا در 200 سال پیش و توسط یک معمار روسی روی یک خرابه کلیسای متعلق به قرن پنجم میلادی ساخته شده و از بخش هایی شامل: محل اقامت اسقف، مدرسه و مکانی برای روشن کردن شمع، بهره جسته است. این کلیسا بعد از زلزله ویرانگر اذربایجان، همچنان سالم و پابرجا به عنوای یک اثر قدیمی به یادگار مانده و داخل کلیسا از بخش هایی مثل: برج ناقوسخانه، گنبد هرمی با روکش شیروانی و محراب تشکیل شده است.

مطالب بیشتر بخوانید
ارسباران کجاست؟

جاهای دیدنی مرند

کاروانسرای شاه عباسی پیام مرند

در فاصله‌ی ۱۳ کیلومتری از شهرستان مرند در مسیر مرند به تبریز و درون روستایی به نام «پیام»، می‌توان یکی از جاهای دیدنی مرند را مشاهده کرد که به «کاروانسرای شاه عباسی پیام مرند»، شهرت یافته است. این کاروانسرا با قدمتی برابر با دوران فرمانروایی مغول و صفویه، از مهم‌ترین استراحتگاه‌ها و اماکن بین راهی و جاده‌ای است که عنوان بزرگ‌ترین کاروانسرای شمال غرب کشور را به خود اختصاص داده است.

جاهای دیدنی مرند

از دیگر جاهای دیدنی مرند میتوان به موارد زیر اشاره نمود :

پیست اسکی پیام : این پیست اسکی “پیام” یا به گویش محلی ها “یام” در دامنه ارتفاعات کوه میشو قرار دارد و همه ساله مقصد تعداد زیادی از گردشگران ایرانی و خارجی میباشد و همیشه مورد استقبال مردم آذربایجان شرقی نیز است. در فصول سرد به عنوان پیست اسکی و در فصول گرم به علت آب و هوای معتدل، وجود چشمه ها وآب های روان تفرجگاه بسیاری از طبیعت دوستان محسوب میشود.

منطقه توریستی زنوز و سد زنوز : در یک منطقه کوهستانی خوش اب و هوا و سرسبز، منطقه ای توریستی به وجود امده که با چشمه های متعددش و درختان پرشمار، تبدیل به منطقه ای رویایی شده است.

طاق و قلعه هلاکو : اثاری کهن که با اجر های بسیار در دوره مغول به شکل زیبایی بنا شده است. این قلعه که در قدیم با نام ” کاخ هلاکو” معروف بوده است با معماری به سبک مغولی در مساحتی بالغ بر900 متر با اجر و سفال های بسیار قدیمی که عمرشان به هزاره نخست پیش از میلاد مسیح می رسد بنا شده است

مسجد جامع مرندمسجد جامع مرند در مرکز شهر مرند واقع شده ‌است طبق کتیبه محراب مسجد این بنا در سال ۷۳۱ هجری در زمان سلطنت ابوسعید بهادرخان از محل خیرات مردم مرند و جزیه‌ ای که در آن زمان از غیر مسلمان می‌گرفتند به تولیت حسین بن محمود ابن تاج خواجه ساخته شده ‌است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو