معرفی انواع بازی های خانگی هیجان انگیز برای کودکان و بزرگسالان

معرفی انواع بازی های خانگی هیجان انگیز برای کودکان و بزرگسالان


منبع: ستاره

204

1399/3/13

22:31


بازی های خانگی انواع مختلفی دارند. نقطه بازی، اسم و فامیل، دوز، توپ موزیکال، گل یا پوچ، مار و پله و... تنها برخی از بازی های خانگی هیجان ‌انگیز هستند که به وسایل خاصی برای بازی کردن نیاز ندارند.

بازی های خانگی

 

ستاره | سرویس سرگرمی - در خانه ماندن آن هم زمانی که اجباری در میان باشد، برای هیچ کس خوشایند نیست. معمولا بچه‌ها بیشتر از بزرگسالان از ماندن در خانه خسته می‌شوند. اگر لازم باشد مدتی را در خانه بگذرانید و یا ترجیح می‌دهید فرزند بازیگوشتان به جای بازی کردن در هوای گرم تابستان، در خانه با دوستان یا والدین خود بازی کند، باید با دست پر به سراغش بروید. باید بازی‌های متنوعی بلد باشید و بتوانید فرندانتان را سرگرم کنید. اگر از حال و هوای کودکی‌تان فاصله گرفته‌اید و بازی های خانگی آن دوران را به فراموشی سپرده‌اید؟ نگران نباشید؛ ما در این مقاله قصد یادآوری آن‌ها را برای شما داریم. البته در این بین بازی‌های جدید و مهیج دیگری هم یاد می‌گیرید.


آنچه در این مطلب می‌خوانید:


معرفی انواع بازی های خانگی و هیجان انگیز

۱. نقطه بازی

نقطه بازی

شما را نمی‌دانم، اما من از کودکی عاشق نقطه بازی بودم. آنقدر این بازی برایم هیجان‌انگیز بود که حاضر بودم ساعت‌ها وقتم را برای آن بگذارم. در این بازی ابتدا یک صفحه کاغذی را به صورت مربع شکل همانند تصویر بالا با نقطه پر می‌کنید. سپس بازی شروع می‌شود و هر کس باید با خط‌هایی که به نوبت می‌کشد، یکی از چهارخانه‌ها را مال خود کند و هر خانه‌ای را که کامل کرد؛ اولین حرف اسم خود را در آن خانه، بنویسد. کسی که یک خانه را تصاحب می‌کند، جایزه دارد که یک خط دیگر هم بکشد. در آخر بازی، هر کس تعداد خانه‌های خود را می‌شمارد و کسی که تعداد بیشتری خانه داشته باشد، برنده است. به همین راحتی. می‌توانید برای جذاب‌تر شدن بازی، برای برنده نهایی یک جایزه در نظر بگیرید و به این صورت بین بچه‌ها فضای رقابتی ایجاد کنید.

۲. اسم و فامیل

بازی اسم و فامیل

بازی اسم فامیل که قطعا شما هم در کودکی آن را بازی کرده‌اید؛ از قدیمی‌ترین و خاطره انگیزترین بازی های خانگی محسوب می‌شود. این یک بازی ساده است که به وسایل چندانی هم نیاز ندارد فقط کاغذ و خودکار؛ و به این روش است که در ابتدا روی صفحه چند ستون عمودی کشیده و بعد هر آنچه مد نظرمان باشد مانند اسم، فامیل، میوه، حیوان، شهر، رنگ و... روی کاغذ می‌نویسیم و بعد به نوبت هر کدام یکی از حروف الفبا را نام می‌بریم و باید با حرف گفته شده مواردی که گفتیم برای هر کدام یک مثال بنویسیم. برای امتیازدهی هم به هر گزینه ۵ امتیاز می‌دهیم. هرچه تعداد شرکت کننده‌ها بیشتر باشد؛ هیجان بازی نیز بیشتر خواهد شد در آخر برنده کسی است که بیشترین امتیاز را بگیرد. واضح است که انجام این بازی سرعت عمل فرزندتان را افزایش می‌دهد.
 
 

۳. گل یا پوچ

بازی گل یا پوچ

کمتر کسی وجود دارد که اسم این بازی به گوشش نخورده باشد. گل یا پوچ از بازی‌های قدیمی است که تاکنون هم در بین افراد رایج است. نحوه انجام این بازی به این صورت است که یک تکه کاغذ کوچک (یا هر چیز دیگر) را شخصی در مشت خود نگه می‌دارد و نفر مقابل باید حدس بزند که در کدام دست او گل است. اگر درست حدس بزند دست عوض می‌شود یعنی گل را طرف دیگر باید در مشتش پنهان کند و امتیاز را هم شخصی می‌گیرد که درست حدس زده باشد.
این بازی زمانی هیجان‌انگیز می‌شود که تعداد شرکت‌کننده‌ها زیاد باشد و بازی به صورت گروهی انجام شود. تبحر در پنهان کردن و جابه جایی گل، چیزی است که این بازی برای برنده شدن، نیاز دارد.

۴. دوز

بازی دوز

بازی دوز یکی از پرطرفدارترین بازی های خانگی دو نفره است که هم بازی فکری بزرگسالان محسوب می‌شود، هم بازی خلاقانه برای کودکان. برای انجام آن فقط یک کاغذ و قلم لازم دارید. به این منظور در یک صفحه جدولی ۳ در ۳ می‌کشید و هر یک از طرفین یکی از علامت‌های ضربدر یا دایره را برای خودشان انتخاب و تلاش می‌کنند یکی از ردیف‌های افقی، عمودی یا قطری را از آن خودشان کنند. در نهایت تعداد ردیف‌ها را شمرده و برنده کسی است که بیشترین ردیف را از آن خود، کرده باشد. این بازی از این نظر محبوب است که هم جذاب بوده و هم برای انجام آن به وسیله خاصی نیاز ندارد. خوشبختانه کاغذ و خودکار هم که در هر خانه‌ای پیدا می‌شود.

۵. مار و پله

بازی مار و پله

مار و پله یک بازی خانگی دسته جمعی و کم هزینه است. برای انجام این بازی به مهره‌هایی با رنگ‌های متفاوت نیاز دارید (هر کسی یک مهره با رنگ مخصوص به خودش را دارد)، یک عدد تاس و یک صفحه که با شماره‌ها و شکل‌هایی از چند مار و نردبان طراحی شده است. بازی به این صورت است که هر نفر با رعایت نوبت خود، تاس می‌اندازد و هر عددی که آمد به همان تعداد، خانه‌ها را طی می‌کند. اگر در خانه‌ای قرار گرفت که دهن مار هست باید به خانه‌ای که دم همان مار است برگردد و اگر به پایین نردبانی رسید باید به خانه‌ای برود که بالای نردبان به آن می‌رسد. در ضمن هر کس بتواند موقع انداختن تاس شش بیاورد مجددا می‌تواند تاس را بیاندازد. این بازی را می‌توان دو نفره و بیشتر انجام داد. هیچ محدودیتی در تعداد شرکت‌کنندگان وجود ندارد. هرچند بازی با شرکت‌کنندگان بیشتر، قطعا هیجان‌انگیزتر می‌شود.

۶. صندلی یا توپ موزیکال

بازی صندلی موزیکال

این بازی هم یکی دیگر از بازی‌های جذاب خانگی است. برای انجام این بازی، به تعداد یکی کمتر از شرکت‌کنندگان بازی صندلی احتیاج دارید. مثلا اگر ۶ نفر هستید، ۵ صندلی را به شکل دایره کنار هم قرار دهید. یک آهنگ پخش کنید. زمانی‌که آهنگ تمام شد، همه باید سعی کنند روی یک صندلی بنشینند و کسی که موفق به نشستن نشود، بازنده است و کسی که در دور آخر، یعنی مرحله دونفره برنده شود؛ برنده کل بازی است.

این بازی به شکل دیگری هم قابل انجام است. به این صورت که از شرکت‌کنندگان بخواهید تا به شکل دایره در کنار هم بایستند. یک توپ در اختیار نفر اول قرار دهید. یک آهنگ پخش کنید. با شروع آهنگ شرکت‌کنندکان باید توپ را دست به دست کنند. هنگامی‌که آهنگ به پایان می‌رسد، کسی که توپ در دست اوست، بازنده خواهد بود و از دایره خارج می‌شود. برنده کسی است که تا انتها در دایره بماند. علاوه بر توپ، با هر شی دیگری می‌توان این بازی را انجام داد.

۷. بازی حدس بزن

بازی حدس بزن

این بازی از سری بازی‌های چند نفره است. به این صورت که اسم هر شرکت‌کننده را روی یک تکه کاغذ بنویسید. کاغذ‌ها را تا زده و درون یک جعبه بریزید. هر کس باید یک کاغذ از جعبه بردارد و شخصی را که اسم او روی کاغذ نوشته شده، توصیف کند. بقیه باید با توجه به توضیحات او، شخص موردنظر را شناسایی کنند.

این بازی یک روش دیگر هم دارد: به این صورت که یک نفر را انتخاب می‌کنید و او را به بیرون از اتاق می‌فرستید. سپس با بقیه تصمیم می‌گیرید، نام یک شخص تخیلی یا حقیقی یا نام یک کارتون یا فیلم را انتخاب می‌کنید و آن را روی یک قطعه کاغذ می‌نویسید. سپس آن بازیکنی را که برای شروع انتخاب کرده‌اید؛ صدا می‌کنید تا بیاید و رو‌به‌رویتان بنشیند و شما آن کاغذ را به پیشانی‌اش می‌چسبانید. سپس باید از او بخواهید تا نامی را که روی کاغذ نوشته شده است، حدس بزند.این بازی را  بازی اسم روی پیشانی نیز می‌نامند. 
 
 

۸. مشاعره

مشاعره

کسانی که اهل ذوق و ادبیات هستند، قطعا شیفته این بازی می‌شوند. بازی به این صورت است که نفر اول شروع به خواندن یک بیت شعر می‌کند و با حرف آخر بیت نفر قبلی، نفر بعدی باید بیت شعر دیگری بخواند. قاعده بازی به این صورت است که نباید مکث طولانی کرد و شعر‌ها هم نباید تکراری باشد. این بازی بیشتر در بین کسانی که به شعر و شاعری علاقه دارند بیشتر رواج دارد. در این بازی سعی کنید شعر‌هایی را حفظ کنید که حرف آخر آن‌ها به ز و یا مانند آن‌ها ختم شود تا بتوانید رقیب‌های خود را از میان بردارید. داشتن حافظه خوب در به خاطر سپردن اشعار در این بازی، از شما یک برنده می‌سازد.
 

حتما بخوانید: راهنمای مشاعره؛ اشعار به ترتیب حروف الفبا برای مشاعره

 

۹. پانتومیم

بازی پانتومیم

پانتومیم هم از بازی‌هایی است که جذابیت خاص خودش را دارد. برای شروع این بازی ابتدا باید به دو گروه تقسیم شوید و در هر گروه که هستید با مشورت با اعضای دیگر، موضوعی را انتخاب می‌کنید. سپس یک نفر از گروه مقابل را انتخاب کرده و موضوع انتخابی را به او می‌گویید. او هم باید تلاش کند تا در مدت زمان یک دقیقه آن موضوع را با ادا و اشاره، به گروه خود بفهماند. در صورتی که گروهی نتواند جواب را حدس بزند، یک امتیاز به گروه مقابل داده می‌شود و در پایان هر گروهی بیشتر امتیاز گرفت، برنده می‌شود. این بازی را می‌توان دو نفره هم انجام داد، اما تعداد افراد بیشتر و حدس‌هایی که می‌زنند به جذابیت این بازی می‌افزاید.
 

مطالب مرتبط با بازی پانتومیم:

کلمات سخت پانتومیم؛ بیش از ۲۰۰ ایده خنده دار و جدید برای پانتومیم

موضوع پانتومیم؛ ایده های جذاب برای کلمات و جملات پانتومیم

۱۰۰ ضرب المثل برای پانتومیم

 

۱۰. بله - نه معکوس

بازی جواب معکوس

این بازی یک بازی کلامی پرهیجان است که نیاز به قدرت تمرکز بالایی دارد. در این بازی یک نفر به عنوان پرسشگر انتخاب می‌شود و از نفر مقابل سوال‌هایی می‌پرسد. طرف مقابل هر جایی که باید بگوید «بله»، «نه» جواب می‌دهد و بالعکس. شخص پرسشگر باید پرحافظه و با تمرکز باشد و تا می‌تواند به بازی سرعت بدهد تا کسی که به سوال‌ها جواب می‌دهد دستپاچه شده و اشتباه پاسخ دهد. کسی که در مقابل تعداد بیشتری از سوال‌ها مقاومت می‌کند، برنده بازی است. این بازی ممکن است به ظاهر ساده باشد، اما بین سوال‌های مختلف احتمال اینکه فرد پاسخ اشتباه بدهد، زیاد است و همین موضوع این بازی را هیجان‌انگیز می‌کند.

۱۱. شاه ، دزد ، وزیر

بازی شاه و دزد و وزیر

این بازی هم مورد علاقه بسیاری افراد است. برای شروع این بازی باید چند تکه کاغذ و یک خودکار بردارید. روی ۴ تکه کاغذ کلمات "شاه"، "دزد"، "وزیر" و "جلاد" را بنویسید و اگر تعداد بازیکنان بیشتر بود به تعداد‌شان کلمه "سرباز" را روی کاغذ بنویسید. این کاغذ‌ها را تا کنید و به هم بریزید و به هر کس اجازه دهید یک کاغذ را به طور تصادفی انتخاب کند. سپس بازیکنی که کاغذ شاه را برداشته، اعلام می‌کند که شاه است و دستور می‌دهد وزیر خودش را معرفی کند. بعد از اینکه وزیر خود را معرفی کرد، باید دزد را از میان بقیه بازیکنان شناسایی کند. اگر وزیر درست حدس زد و دزد را پیدا کرد؛ شاه به جلاد دستور می‌دهد تا دزد را تنبیه کند، اما اگر حدس وزیر غلط بود؛ شاه به جلاد دستور می‌دهد تا وزیر را مجازات کند. برای این بازی حداقل به ۴ نفر نیاز است.
 
 

۱۲. بازی نخند

بازی و خنده

این بازی به جدیت خاصی نیاز دارد. اگر شما شوخ‌طبعی زیادی دارید و نمی‌توانید خنده را از خود دور کنید بهتر است دور این بازی را خط بکشید. نحوه انجام این بازی به این صورت است که در ابتدا افراد به صورت دایره‌وار می‌نشینند و هر فرد شرکت‌کننده به نوبت باید به صورت فردی که در کنار دستش نشسته است، نگاه کند و او را با ادا و اطورا بخنداند. اگر آن شخص بخندد بازی را می‌بازد. کسی در این بازی برنده تلقی می‌شود که در طول بازی حتی لبخند هم نزند. این بازی اگرچه ساده است، اما با انجام دادن آن شاید یک دل سیر بخندید. پس پیشنهاد می‌کنیم حتی یک بار هم که شده، انجامش دهید.

 

سخن آخر...

فواید بازی کردن برای کودکان بسیار است. بازی‌های خانگی علاوه بر سرگرم کردن خود و فرزندانمان، به ما فرصتی می‌دهند تا برای ساعتی از فضای مجازی دل بکنیم. علاوه بر این، بازی‌ها تنها برای وقت‌گذرانی انجام نمی‌شوند. هر کدام از بازی‌ها می‌توانند عملکرد ذهنی کودک و نوجوان یا بزرگسالان را افزایش داده و سرعت عمل را بهبود بخشند؛ بنابراین با وقت گذاشتن برای انجام بازی های خانگی با یک تیر چند نشان زده‌اید. قطعا فرزندان ما نیاز دارند فرصت‌هایی را با والدین بازی کنند. با این کار صمیمیت بین والدین و فرزندان نیز، بیشتر می‌شود. همچنین گاهی به دنبال بازی دسته جمعی جذاب و مهیج برای دورهمی‌ ها هستیم که نیاز به وسیله خاصی نداشته باشد. 
 

شما چه بازی جذاب دیگری را می‌شناسید که بتوان آن را در خانه انجام داد؟ خواهشمندیم در قسمت نظرات و یا تجربیات خود را از هر کدام از بازی‌های ذکر شده در این مقاله با مخاطبان ستاره، در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو