آموزش کاشت پیچک کاردینال و آنچه باید برای پرورش این گیاه بدانید

آموزش کاشت پیچک کاردینال و آنچه باید برای پرورش این گیاه بدانید


منبع: آرگا

168

1399/3/14

02:44


بهتر است بدانید که گل پیچک کاردینال در واقع از دسته گیاهان بالارونده به شمار می آید که محبوبیت فراوانی در میان علاقه مندان به گیاه پیدا کرده و در این مقاله سعی داریم به بیان روش های مختلف پرورش و کاشت گیاه پیچک کاردینال بپردازیم با ما همراه باشید.

آموزش کاشت پیچک کاردینال و آنچه باید برای پرورش این گیاه بدانید

بهتر است بدانید که در واقع گیاه پیچک کاردینال یک گیاه بالارونده می باشد که از رشد بسیار سریعی برخوردار است و به همین منظور کاشت گیاه پیچک کاردینال نیاز به یک داربست دارد تا بتواند به خوبی رشد کند. همچنین می توانید به جای استفاده از داربست گیاه خود را در کنار یک دیوار یا حصار و حتی آلاچیق که دارای سایبان باشد بکارید و به طور کلی از آنجایی که این گیاه با قرار گرفتن در نزدیکی درخت خود را به آن نزدیک می کند و از آن بالا می رود.

آشنایی با چگونگی کاشت گیاه پیچک کاردینال

به طور کلی گیاه پیچک کاردینال ترکیبی بین گیاه بالا رونده پیچک سروچمان و گیاه نیلوفر پیچ قرمز می باشد که به صورت یکساله رشد می کند و دارای گل های قرمز رنگ و ستاره ای شکل می باشد که هر کدام از پنج گلبرگ تشکیل شده اند و این گلبرگ ها نیز بر روی لوله باریکی قرار گرفته اند. جالب است بدانید که این گیاه در واقع در اوایل سال ۱۸۸۰ در باغ ها مشاهده شده و همچنین به عنوان تاک قلب و عسل نیز شهور گردیده است. بهتر است بدانید که گیاه پیچک در واقع دارای ساقه های بلند و باریکی می باشد و برای پشتیبانی از بالا رفتن ساقه معمولا آن را می بندند و همچنین برگ های آن از سایز متوسطی برخوردار می باشند و دارای شکلی مثلثی می باشند و شباهتی کمی به درخت خرما دارند. گل های قرمز رنگ آن یک دهانه سفت دارند و اغلب مرغ مگس ها را به خود جذب می کنند. به طور کلی ارتفاع گیاه پیچک کاردینال به حدود ۲۴۰ الی ۳۰۰ سانتی متر و عرض آن نیز به ۲۴ الی ۳۰ سانتی متر خواهد رسید و یک منظره هوایی جذاب را ایجاد خواهد کرد.

چگونگی کاشت گیاه پیچک کاردینال

دستورالعمل کاشت گیاه کاردینال:

همانطور که متوجه شدید پوسته این گیاه کمی سخت می باشد و به همین منظور بهتر است پیش از انجام کاشت بذر ها را به مدت ۲۴ ساعت درون آب بخیسانید تا سختی خود را از دست بدهند. توصیه می شود که حتما بذرها را در محل اصلی کشت بکارید زیرا انتقال این گیاه از یک فضا به فضای دیگر می تواند موجب آشفته شدن ریشه ها گردد و از آنجایی که گل پیچک یک گیاه حساس است اگر صدمه ای به ریشه های آن وارد شود نهال نمی تواند رشد خود را به خوبی انجام دهد و بدین ترتیب با مشکل مواجه خواهد شد و به همین منظور توصیه می شود بعد از رفع خطر سرما زدگی بذر ها را در مکان اصلی خود بکارید.

به طور کلی بایستی برای کاشت بذر گیاه پیچک کاردینال یک مکان دارای آفتاب کامل را انتخاب نمایید و همچنین می توانید دانه ها را درون گلدان های قابل حمل نیز بکارید و در محیط بالکن قرار دهید. توصیه می شود که سطح بذرها را با یک لایه نازک از خاک به اندازه ۰.۵ سانتی متر بپوشانید و تا جوانه زنی بعدی بستر را مرطوب نگه دارید. توجه داشته باشید زمانی که دمای خاک به بالاتر از ۱۸ درجه سانتی گراد رسید بهترین زمان برای کاشت بذر ها فرا رسیده و همچنین بهترین بازه دمایی برای جوانه زنی بذر های گیاه پیچک نیز بین ۲۳ الی ۲۹ درجه سانتی گراد می باشد. پس از اینکه نهال های پیچک کاردینال به اندازه کافی بزرگ شدند بایستی دمای محیط را به ۱۵ الی ۲۱ درجه تغییر دهید. توصیه می شود خاکی که بذر های پیچک را درون آن می کارید بایستی حتما غنی باشد و از زهکشی مناسبی برخوردار باشد تا گیاه بتواند بهترین رشد خود را انجام دهد.

دستورالعمل کاشت گیاه کاردینال

شرایط مورد نیاز کاشت و پرورش گیاه پیچک کاردینال:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط محیطی لازم برای پرورش و نگهداری گیاه پچیک پرداخته ایم که می توانید در این روند از آن ها استفاده نمایید:

آبیاری منظم:

بهتر است بدانید که این گیاه در واقع به شکل طبیعی در مسیر های رودخانه و یا زمین های مرطوب رشد می کند و به همین دلیل تحمل خشکی زیاد را ندارد. با این وجود می توان با آبیاری منظم و جلوگیری از خشکی گیاه آن را در سایر محل ها نیز پرورش داد و توصیه می شود به محض خشک شدن سطح بستر آن را آبیاری نمایید زیرا خشکی کشیدن گیاه به خصوص زمانی که دمای هوا گرم باشد می تواند منجر به عدم رشد و گلدهی گیاه شود و به تدریج آن را نابود سازد.

آبیاری مناسب برای پرورش گیاه پیچک کاردینال

دمای مناسب:

توجه داشته باشید که درصد تحمل نوع وحشی این گیاه نسبت به سرمای زمستان بیشتر از انواع اصلاح شده است و می تواند سرمای بیشتری را تحمل کند اما نمونه های اصلاح شده چنین قابلیتی ندارند و در اغلب نواحی معتدله در طی زمستان از بین خواهند رفت و به همین دلیل است که این گیاه اگرچه از نظر گیاهشناسی گیاهی چند ساله محسوب می شود اما تنها به عنوان یک گیاه یکساله مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی دمای هوا تا ۳۲ درجه سانتی گراد برای این گیاه قابل قبول می باشد و اما اگر دمای محیط از این حد گرم تر شود بایستی گیاه خود را در مکانی بکارید که تایم عصر از سایه برخوردار باشد تا گیاه مادام احساس خشکی نکند.

نور کافی:

به طور کلی اگرچه این گیاه برای رشد نیاز به نور مستقیم خورشید دارد اما نمی تواند شدت بالای نور را به ویژه زمانی که هوا گرم است تحمل کند و در نتیجه دچار سوختگی برگ ها و ریزش گل ها خواهد شد. به همین منظور توصیه می شود مکانی را برای کاشت گیاه پیچک کاردینال انتخاب نمایید که تایم ظهر از آفتاب و تایم عصر از سایه برخوردار باشد. همچنین مهم است بدانید که سایه بیش از اندازه می تواند مانعی برای رشد گیاه باشد و درصد مبتلا شدن گیاه به بیماری های قارچی را دو چندان نماید.

شرایط مورد نیاز برای نگهداری گیاه پیچک کاردینال

خاک مرغوب:

بهتر است بدانید که در واقع گیاه پیچک کاردینال در مورد خاک چندان سخت گیر نیست و در انواع مختلف خاک ها قابلیت رشد دارد البته که در خاک های قلیایی قادر به رشد نیست و معمولا خاک هایی که از نظر اسیدیته خنثی و یا کمی اسیدیته دارند برای رشد بسیار مناسب می باشند و همچنین می توانید برای بستر این گیاه از ترکیب مختلف پیت ماس، پرلیت و خاک برگ نیز استفاده نمایید. توجه داشته باشید که اگر گیاه پیچک کاردینال را به صورت یک ساله می کارید نیاز چندانی به کوددهی نیست و و تنها باید هنگام کاشت بذر ها مقداری خاک برگ یا کود بسیار پوسیده دامی به خاک بستر اضافه نمایید و همچنین می توانید برای کوددهی از لایه خاک برگ در ابتدای فصل بهار نیز استفاده کرد.

تامین خاک مرغوب برای بستر کشت گیاه کاردینال

آفات و بیماری های گیاه پیچک کاردینال:

توجه داشته باشید که در واقع از دسته بیماری هایی که می تواند این گیاه را درگیر خود کند می توان به سفیدک های پودری، لکه برگی قارچی و باکتریایی اشاره نمود. همچنین در روند رشد ممکن است گیاه مورد هجوم برخی از آفات همچون شته ها، کنه های تارعنکبوتی و شپشک ها قرار بگیرند و روند رشدشان با اختلال مواجه شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو