زندگینامه میرزا محمدحسین نائینی

منبع: بیتوته

119

1399/3/14

07:54


زندگینامه میرزا محمدحسین نائینی



میرزا محمدحسین نائینی,زندگینامه میرزا محمدحسین نائینی,بیوگرافی میرزا محمدحسین نائینی

میرزا محمدحسین نائینی غروی، از علمای شیعه

 

شیخ الاسلام محمدحسین نائینی در نجف مرجع تقلید شیعه بود.  آیت الله میرزا محمدحسین نائینی با نوشتن رسالهٔ تنبیه الامه و تنزیه المله نقش مهمی در تثبیتِ نظری جنبش مشروطه انجام داد.

زندگینامه میرزا محمدحسین نائینی
میرزا محمدحسین نائینی غروی از مراجع مجاهد، متفکر و نظریه پرداز سیاسی ایران در قرن سیزدهم و چهاردهم هجری، فرزند میرزا عبدالرحیم در سال 1277 ق/1240 ش در شهر نائین در خانواده ای روحانی دیده به جهان گشود. او بعد از فراگیری مقدمات در هفده سالگی به اصفهان رفت. در سال 1303 ق بعداز نه سال کسب علم از عالم اصفهانی جهت ادامه تحصیلات عازم عتبات عالیات شد. بعد از توقف کوتاهی در نجف به سامره رفت و در محضر میرزای شیرازی، سید اسماعیل صدر و سید محمد فشارکی اصفهانی درس خواند. میرزا محمدحسین نائینی از شاگردان فاضل و مقرب میرزا بود و سمت« محرر» او را داشت. پس از درگذشت میرزای شیرازی همراه با سید اسماعیل صدر به کربلا رفت و پس از دو سال راهی نجف شد و در آنجا اقامت گزید.


آیت الله میرزا محمدحسین نائینی  بعد از مرگ اساتیدش حوزه مستقل درس تشکیل داد و شاگردان زيادي در درسش به ویژه اصول الفقه وی، شرکت می کردند. ایشان پس از رحلت میرزای شیرازی یکی از مراجع تقلید گردید. آیت الله میرزا محمدحسین نائینی علاوه بر تدریس در جلسه علمی آخوند خراسانی که در آن زمان از مراجع بزرگ شیعه به شمار می رفت حاضر می شد و در کم ترین زمان از یاران و محرمان اسرار وی گردید.


گرایش سیاسی آیت الله میرزا محمد حسین نائینی
آیت الله میرزا محمد حسین نائینی غروی از علمای مبارز است كه با حضور خود، از نهضت مردمی مشروطه در ایران حمایت كرد و كتاب« تَنبیهُ الاُمّه» را در بحران انقلاب مشروطه درمورد انواع استبداد و حكومت‏های خودكامه‏ شاهان مستبد و همچنين وظایف علما و فقها در قبال دین و اوضاع ایران در دوران قاجاریه نوشت.
گرایش سیاسی نائینی نزدیک به میرزای شیرازی و همچنين سید جمال الدین اسدآبادی بود که از دوستان دوران جوانی او به شمار می رفت.

 

میرزا محمدحسین نائینی,کتابهای میرزا محمدحسین نائینی,زندگی نامه میرزا محمد حسین نایینی

کتاب مناسک حج یکی از آثار میرزا محمدحسین نائینی می باشد

 

آثار آیت الله میرزا محمد حسین نائینی
تنبیه الامة و تنزیه الملة مشهورترین اثر نائینی است که آن را در فروردین ماه ۱۲۸۸ خورشیدی( ربیع الاول ۱۳۲۷) بعد از به توپ بستن مجلس شورای ملی و قبل از فتح تهران توسط مشروطه خواهان) نوشت و در همان سال در بغداد به چاپ رساند. این کتاب برای دفاع از مشروطه در در برابر کتاب « مشروطه مشروعه» نوشته شیخ فضل الله نوری نوشته شده است.

 آثار فارسی
* مناسک حج
* تنبیه الامه و تنزیه المله

آثار عربی
* وسیلةالنجات
* حواشی علی العروةالوثقی
* رساله الصلاة فی اللباس مشکوک
* رسالة فی احکام الخلل فی الصلاة
* رسالة فی نفی الضرر
* رسالة فی التعبدی و التوصلی
* اجوبة مسائل المستفتین
* رسالة فی مسائل الحج و مناسکه
* فهرست الحواشی علی العروة الوثقی

 

وفات میرزا محمد حسین نایینی
سرانجام آیت الله میرزا محمد حسین نائینی بعد از عمری تلاش و خدمت در پرورش شاگردان بزرگ در 26 جمادی الاولی سال 1355 ق. ندای حق را لبیک گفت. پیکر مطهرش بعد از اقامه نماز توسط آیت‌الله سیدابوالحسن اصفهانی در کنار حرم مطهر امام علی علیه السلام به خاک سپرده شد.

 

گردآوری: بخش مذهبی بیتوته

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو