علت بیرون زدگی رگ های دست چیست؟ و چه زمانی خطرناک است؟

علت بیرون زدگی رگ های دست چیست؟ و چه زمانی خطرناک است؟


منبع: آرگا

393

1399/3/14

11:13


بیرون زدگی رگ های دشست در حالت معمول نشان دهنده بیماری خاصی نیست و خطری ندارد، اما در برخی موارد ممکن است به دلیل بیماری عروقی در فرد باشد که نیاز به توجه و درمان توسط پزشک دارد.

علت بیرون زدگی رگ های دست چیست؟ و چه زمانی خطرناک است؟

در حالت کلی بیرون زدن رگ های دست نشان از وجود یک بیماری نمی باشد و مسئله ای عادی به شمار می رود، ولی در بعضی از موارد این برآمدگی های رگ در دست ها ممکن است به خاطر وجود یک بیماری عروقی باشد که باید درمان شود.

علل بیرون زدگی رگ های دست

معمولا وجود رگ های چروک و بیرون زده بر روی دست و یا پا نشان دهنده پیری و بالا رفتن سن می باشد. با بالا رفتن سن بافت پیوندی پوست کم کم ضعیف می شود و به همین دلیل رگ ها در دست و پا واضح تر دیده می شوند. در برخی موارد می توان با داشتن یک نوع رژیم طبیعی و استفاده از بعضی تکنیک ها گردش خون را افزایش داد و از دیده شدن بیش هاز حد رگ ها جلوگیری نمود. بیرون زدگی رگ در دست یا پا در اغلب موارد بیماری خاص و جدی را نشان نمی دهد اما در مواردی اندک ممکن است نشان دهنده نوعی بیماری عروقی جدی باشد که نیاز به درمان دارد. در این مطلب می خواهیم شما را با علت های وجود رگ های برجسته روی دست و روش های درمان و پیشگیری از آن آشنا کنیم.

بیرون زدگی رگ های دست شما

عوامل ایجاد کننده برآمدگی رگ

موارد زیادی وجود دارند که باعث ایجاد برآمدگی بر روی دست ها می شوند، در ادامه با برخی از این علت ها آشنا می شویم:

  • ژنتیک:

عامل ژنتیک تاثیر زیادی بر روی این موضوع دارد، کسانی که در خانواده خود این موضوع را مشاهده کرده اند بیشتر از سایرین ممکن است دچار برآمدگی رگ روی دست هایشان شوند.

بیرون زدگی رگ های دست و علل آن

  • آب و هوای داغ:

گرما یکی دیگر از دلایلی است که می تواند باعث برجسته شدن رگ های شما شود و آنها را بزرگتر از حالت معمول نشان دهد. گرما باعث درست عمل نکردن دریچه رگ ها می شود به همین جهت در روزهای گرم رگ ها برجسته تر دیده می شوند.

  • پیر شدن:

با بالا رفتن سن، قسمت های مختلف بدن ضعیف تر می شوند و رگ ها نیز ضعیف خواهند شد و قابلیت ارتجاعی خود را به مرور از دست خواهند داد، یعنی خون زمان بیشتری را در رگ ها خواهد ماند و به خاطر جمع آوری خون بیش از اندازه در رگ، برآمدگی ایجاد می شود. بعلاوه پیر شدن باعث می شود تا پوست نازک تر از قبل شده و رگ ها بیشتر نمایان شوند. وجود چربی نامناسب در بدن و از دست دان چربی و کم وزن شدن با گذشت سن باعث برجسته تر شدن رگ خواهد شد.

درمان برجستگی رگ های دست

  • تمرین:

در افرادی که تمرین های قدرتی زیادی دارند نیز برجستگی رگ ها دیده می شود، به ویژه در ورزشکارانی که وزن خود را افزایش می دهند و یا کسانی که حرکات جنبشی مشابه در کار انجام می دهند. این نوع افزایش وزن جریان خون را در بدن افزایش داده و سخت شدن عضلات را در پی دارد که به برجسته شدن رگ ها می انجامد.

  • اختلال در هورمون ها:

در برخی دیگر از موارد اختلال در هورمون ها می تواند علت بیرون زدگی رگ ها باشد. به عنوان مثال در دوران بارداری یا یائسگی، زنان امکان دارد رگ های بزرگی را در دست ها یا پاهای خود مشاهده نمایند.

  • رگ های واریسی:

زمانی که دریچه های رگ ها ضعیف می شوند، منجر به خون سازی خواهند شد و واریس اتفاق می افتد که باعث بیرون زدگی رگ در دست و به ویژه در پاها می شود که رگ ها ممکن است پاره شوند و خون ریزی ایجاد کنند.

درمانی برای برجستگی رگ های دست

  • فلبیت:

فلبیت نوعی التهاب در رگ ها است که به خاطر عفونت دست ایجاد می شود و می تواند یکی از علت های بیرون زدگی رگ ها باشد. تروملوفلبیت، نوعی از فلبیت است که بعد از دریافت VIS مشترک می باشد. زمانی فرد به پزشک مراجعه می کند که با علائم دیگری نیز همراه باشد و وجود رگ های برجسته امکان دارد مسئله ای جدی بوده باشد که نیاز به مراقبت های اورژانسی دارد.

علائم پر خطر در برجستگی رگ دست

با مشاهده علائم زیر در زمان بیرون زدگی رگ دست باید به پزشک مراجعه شود:

  • خونریزی به دلیل آسیب به رگ
  • وجود احساس درد یا کشیدگی در رگ ها
  • حس گرما، تورم یا قرمزی
  • بروز تغییر رنگ در پوست، ضخیم شدن زخم یا وجود زخم های پوستی

برجسته شدن رگ های دست

درمان رگ های برجسته در دست

برای تشخیص و درمان رگ های برجسته در دست باید با پزشک مشورت شود. در هر صورت مصرف غذاهای سالم و سرشار از ویتامین ها و مداد مغذی می تواند به این موضوع کمک کند و باعث شود تا رگ ها خاصیت ارتجاعی خود را حفظ کنند. در ادامه با روش های درمان هر یک از موارد برجستگی رگ ها آشنا می شویم:

  • فلبیت: در این مشکل بیمار به درمان ضد التهابی یا آنتی بیوتیک نیاز دارد. وقتی که ترومبوفلبیت مستقیما روی رگ های زیر پوست فرد تاثیر گذارد، پزشک ممکن است به بیمار پیشنهاد دهد تا اندام هایش را تحت تاثیر گرما قرار دهد و یا یک آنتی بیوتیک بودن نسخه رزا پیشنهاد دهد.
  • واریس: فردی که دچار مشکل واریس باشد نیاز به مراقبت های پزشکی نداشته و مشکلش بدتر نخواهد شد و علائم دیگری را تجربه نخواهد کرد، اما با مراجعه به پزشک می تواند درمان هایی را دریافت نماید. معمولا استفاده از روش لیزر درمانی که به نور یا امواج رادیویی متکی باشد برای بستن رگ ها و به ویژه رگ های واریسی کوچکتر پیشنهاد می شود.

برجستگی در رگ های دست

  • اسکلروتراپی: یکی از روش های درمان اسکلروتراپی است که نوعی تزریق محلول شیمیایی به رگ های آسیب دیده است که باعث بسته شدن آن ها خواهد شد، خون این رگ ها به صورت خودکار و کاملا اتفاقی از طریق رگ های کناری انتقال می یابد.
  • آمبولاتومی فلبکتومی:در این روش از بیهوشی موضعی برای از بین بردن رگ های آسیب دیده استفاده می شود، که برش های کوچک در داخل پوست ایجاد می شود. برای بستن رگ ها نیز به بیهوشی موضعی نیاز است که مربوط به بستن رگ اصلی است که رگ های آسیب دیده را تامین می نماید. برش پوستی در این روش برای شناسایی رگ های آسیب دیده ایجاد می گردد تا بتوان آنها را از بین برد.

برجستگی رگ های دست

  • سلول های بنیادی و پی آر پی: این روش یکی از روش های پزشکی مدرن است که روشی تهاجمی برای کاهش برآمدگی رگ های دست می باشد. در این روش پلاسهای خون فرد توسط پزشک خارج می شود و به مناطقی که برجسته شده اند تزریق می گردد. این کار توسط یک متخصص زیبایی انجام می گیرد.
  • تی: برای از بین بردن بیرون زدگی رگ در دست می توان از ورزش استفاده کرد. ورزش باعث تشویق خون درون رگ ها و عضلات شده و باعث می شود تا خون جمع شده خارج گردد. با کشش انگشتان دست به طور خاص می توانید گردش خون را بهبود داده و سفتی عضلات را کاهش دهید. انگشت های دست را از یک سو به عقب خم کنید، این حرکت را برای هر انگشت و کل انگشتان به یکباره انجام دهید و در هر دو دست تکرار نمایید. انگشت شصت خود را به آرامی رو به عقب کشیده و بعد به جای اولش برگردانید.
  • کشش مچ دست: برای انجام کشش داخلی مچ دست هایتان را به حالت نماز قرار داده و آرنج های خود را به دو طرف بکشید و بگذارید تا مچ دست به سمت ناف کشیده شود. همچنین از ماساژ دست ها همواره استفاده نمایید.

علت بیرون زدگی رگ های دست

درمان خانگی و سنتی

برای ماساژ قسمت های برجسته رگ ها روی پوست دست می توانید از موارد زیر به طور طبیعی استفاده نمایید:

  • فلفل هندی: یک قاشق پودر فلفل هندی را در آب داغ حل کرده و روزی سه مرتبه به مدت یک ماه بنوشید
  • روغن زیتون: مقداری از روغن زیتون را به همراه روغن ویتامین E گرم کرده و در محل مورد نظر استفاده نمایید. روز دو مرتبه قسمت های برجسته را ماساژ دهید.
  • سیر: ۶ عدد سیر را برش بزنید و در داخل شیشه ای تمییز قرار دهید و سپس آب سه پرتقال و دو قاشق غذاخوری روغن زیتون را به آن اضافه کنید و بگذارید ۱۲ ساعت بماند، سپس محلول را تکان داده و چند قطره روی انگشت بریزید و به قسمت های مربوطه به حالت چرخشی بمالید.هر بار ۱۵ دقیقه ماساژ دهید و تا هفت ماه روزی یکبار انجام دهید.

بیرون زدن رگ های دست

  • گیاه قانقاریا: روزانه ۱۰۰ گرم از این گیاه را مصرف نمایید.
  • فندق: می توانید از قطره فندق در آب استفاده کرده و دست هایتان را برای مدتی در ان قرار دهید.
  • دانه شاه بلوط: روزی دو مرتبه از ژل این دانه استفاده کرده تا رگ هایتان بهبود یابند.
  • جعفری: یک دسته جعفری تازه را در یک لیوان آب برای ۵ دقیقه جوشانده و بگذارید تا خنک شود بعد از آن مقداری روغن رزماری به آن اضافه نمایید. با کمک یک پارچه یا توپ نخی مایع را روی محل مورد نظر قرار دهید و روزی یک بار به مدت ۷ ماه اینکار را انجام دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو