آموزش ساخت شمع یخی در چند مرحله ساده

آموزش ساخت شمع یخی در چند مرحله ساده


منبع: آرگا

182

1399/3/14

12:42


شمع یخی از جمله شمع های تزئینی زیبا می باشد که می توانید به آسانی و با استفاده از وسایلی ساده و دورریختنی آن را در منزل بسازید، از این رو در ادامه این مطلب قصد داریم، ساخت شمع یخی شیک و بسیار زیبا را آموزش دهیم.

آموزش ساخت شمع یخی در چند مرحله ساده

شمع سازی، هنر زیبا و لذت بخشی است و ایده ساخت آن در قالب های متنوع و با انواع تزیینات مختلف، پیشنهاد جذابی است که علاوه بر ایجاد سرگرمی، می توانید مدلهای زیبایی از آن را به سادگی و با کمترین هزینه در منزل درست کنید و برای کسب درآمد و یا استفاده به عنوان تزیینات در مناسبت های مختلف، همچنین برای تزیین میز ولنتاین، تزیین میز سالگرد ازدواج و یا حتی تزیین خانه با شمع استفاده کنید.

ساخت شمع یخی به صورت مرحله به مرحله

شمع ها از جمله وسایل تزئینی زیبا و پرکاربرد هستند که علاوه بر تولید گرما و روشنایی محیط، در ایجاد فضای رمانتیک و عاشقانه و نیز گرمابخشی و صمیمت بیشتر محیط تاثیر زیادی دارند، از این رو در این قسمت می توانید با آموزش شمع سازی زیبا و شیک با استفاده از تکه های یخ آشنا شوید.

ساختن شمع یخی رنگی

وسایل لازم برای ساختن شمع یخی

  • چند تکه یخ خرد شده
  • مداد شمعی برای رنگ آمیزی
  • موم، پارافین یا شمع های قدیمی
  • یک شمع استوانه ای
  • قالب شمع (قالب آماده یا دست ساز)
  • یک کاسه برای جمع آوری آب یخ
  • قیچی
  • منگنه
  • دو ظرف جهت ذوب کردن موم

آموزش ساخت شمع یخی +تصویر

قبل از ساختن شمع، در ابتدا می خواهیم روش درست کردن قالب برای ساخت شمع را در اختیارتان قرار دهیم، البته قالب های آماده که دارای تنوع زیادی هستند نیز در بازار وجود دارند که می توانید آنها را تهیه کرده و استفاده کنید.

حال در اینجا می توانید از قوطی کاغذی شیر برای ساخت شمع یخی بهره ببرید؛ شمع استوانه ای را در کنار قوطی قرار دهید و طول آن را اندازه بزنید، البته باید ارتفاع قالبی که در نظر گرفته اید، مقداری بیشتر از اندازه شمع باشد، بهتر است در ابتدا قسمت بالای قوطی را برش زده و بعد اندازه قوطی (قالب) را تنظیم نمایید.

در اغلب موارد برای ساخت شمع از فیتیله های آماده استفاده می شود، اما برای درست کردن این نوع شمع ممکن است کار کردن با فیتیله کمی مشکل باشد، زیرا به هنگام ساخت شمع ممکن است، کج شود. یک روش ساده برای ثابت نگه داشتن فیتیله قرار دادن یک شمع در قسمت مرکز قالب و استفاده کردن از فیتیله آن می باشد. استفاده از این روش موجب می شود که اولا؛ فضای اطراف شمع یخی خالی نباشد، ثانیاً فیتیله ثابت و صاف در جای خود قرار می گیرد.

آموزش ساخت شمع یخی

برای اینکه شمع در مرکز قالب فیکس شود، لازم است طوری قرار دهید که به ته قالب بچسبد تا در زمان ریختن یخ ها در اطراف آن، تکان نخورد، همچنین می توانید با دست بالای شمع را نگه دارید تا از تکان خوردن شمع جلوگیری شود.

برای صاف شدن زیر شمع می توانید قبل از چسباندن به ته قالب آن را کمی برش دهید و بعد با استفاده از منگنه از قسمت بیرون کف قالب، شمع را به ته کارتن بچسبانید.

مرحله ذوب پارافین یا موم

روش بن ماری روش مناسبی برای ذوب کردن پارافین می باشد، همچنین می توانید موم را با استفاده از ابزار مخصوص آن ذوب نمایید، البته توجه داشته باشید که هیچگاه موم را به طور مستقیم بر روی شعله ذوب نکنید. انجام این کار کمی خطرناک بوده و نیاز به مراقبت و احتیاط بیشتری دارد.

برای روش بن ماری می توانید یک قابلمه یا ظرف بزرگی را که پر آب کرده اید، روی شعله بگذارید تا به جوش آید، سپس موم را داخل ظرف کوچکتری که ارتفاع آن بیش از عمق آب می باشد ریخته و آن را داخل آب جوش قرار دهید به طوری که محتویات ظرف کوچک بر روی آب جوش قرار گرفته و هیچ تماسی با آن نداشته باشد، حال ملاحظه می کنید که موم های تکه تکه ذوب خواهند شد. در صورتی که علاقمند به تهیه شمع های رنگی هستید، می توانید در این مرحله، مداد شمعی یا رنگ های معمولی را به موم داغ اضافه کنید.

پر کردن قالب با تکه های یخ

اکنون در این مرحله، لازم است تا یخ ها را در اندازه هایی مشخص مثلا؛ یک تا دو سانتی متر در آورید (استفاده از تکه های بزرگ یخ علاوه بر اینکه دوام شمع را پایین می آورد، تصویر زیبایی ایجاد نخواهد کرد)  و درون قالب بریزید، در حین انجام این کار شمع وسط قالب را با دست نگه دارید تا تکان نخورد و صاف سر جای خود بایستد.

درست کردن شمع یخی

اضافه کردن موم داخل قالب

اکنون زمان ریختن موم آماده شده و رنگ شده در مرحله قبلی به درون قالب می باشد، بهتر است برای انجام این کار موم را در قسمت وسط قالب و نزدیک شمع بریزید تا هم میزان تراکم شمع در مرکز بیشتر شود و هم اینکه، مقدار یخ آب شده در اطراف آن کمتر خواهد شد.

سپس اجازه دهید تا موم کمی خودش را بگیرد و سفت شود، برای این روش، ده دقیقه زمان کافی می باشد، جالب است بدانید که شمع آماده داخل قالب نیز خود موجب تسریع در سفت شدن موم خواهد شد.

خالی کردن آب اضافی داخل قالب

بعد از سرد شدن موم و کمی شکل گرفتن آن، لازم است تا آب یخ هایی که در داخل قالب ذوب شده اند را خالی کنید، برای این کار می توانید قالب را وارونه کنید تا همه آب داخل آن خارج شود.

ساختن شمع یخی

جداسازی قالب کاغذی از شمع یخی

در مرحله آخر، می توانید با پاره کردن قالب کاغذی، به راحتی آن را از شمع جدا کنید، اکنون یک شمع زیبا درست کرده اید که می توانید از آن برای تزیینات مختلف استفاده کرده و لذت ببرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو