روغن جگر ماهی چه خواص و فوایدی دارد؟

روغن جگر ماهی چه خواص و فوایدی دارد؟


منبع: آرگا

156

1399/3/14

16:12


به طور کلی روغن ماهی یک مکمل چند منظوره است که می تواند فواید بسیار زیادی برای سلامتی داشته باشد و به همین منظور در این مقاله سعی داریم به بیان خواص روغن جگر ماهی بپردازیم با ما همراه باشید.

روغن جگر ماهی چه خواص و فوایدی دارد؟

همانطور که می دانید روغن ماهی یک مکمل چند منظوره به شمار می آید که در یک زمان می تواند مزایای فراوانی در سراسر طیف وسیعی از مناطق بدن به وجود آورد و بهتر است بدانید که روغن ماهی در واقع از کبد ماهی تهیه می شود و سرشار از ویتامین های A و B می باشد که می تواند در حفظ سلامتی بدن نقش زیادی داشته باشد.

آشنایی با خواص روغن جگر ماهی

همانطور که از نامش پیداست روغن جگر ماهی کاد در واقع روغنی است که از جگر ماهی کاد استخراج می شود و نوعی از ماهی ها به شمار می آید که به جنس Gadus تعلق دارد. جگر ماهی علاوه بر اینکه دارای مقادیر فراوانی ویتامین های A و B می باشد منبع بسیار خوبی از اسید های امگا ۳ محسوب می شود که دارای ایکوزا پنتانوپیک و دکوزا هگزانوپیک می باشد و به طور کلی جگر ماهی پس از استخراج از بدن ماهی از طریق روش های مختلفی طبقه بندی خواهد شد. توجه داشته باشید که شما می توانید این روغن مفید را با خوردن کبد ماهی تازه و یا مانند عموم افراد از طریق مصرف مکمل های بدون نسخه به دست بیاورید. بهتر است بدانید که هر قاشق چای خوری روغن جگر ماهی دارای حدود ۴۱ کالری و ۴.۵ گرم چربی می باشد که بین اسید های چرب اشباع نشده و اشباع شده تقسیم شده است.

خواص روغن جگر ماهی

مزیت های روغن جگر ماهی:

همانطور که متوجه شدید خواص روغن جگر ماهی بسیار زیاد است و مصرف آن می تواند سلامتی شما را تضمین کند و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از مزیت ها و فواید مصرف روغن ماهی پرداخته ایم:

منبع اسید های چرب امگا ۳ ضد التهابی:

به طور کلی روغن جگر ماهی یکی از غنی ترین منابع طبیعی اسید های چرب امگا ۳ به شمار می آید که با نام های اسید داکوساگزائونیک و ایکوزاپنتائوئیک نامیده می شود. بهتر است بدانید که در واقع امگا ۳ به دلیل خواص ضد التهابی که دارد اغلب برای درمان انواع علائم از جمله بیماری های قلبی عروقی تا افسردگی و درد مفاصل مورد استفاده قرار می گیرد.

تامین ویتامین D حیاتی:

به طور کلی ویتامین D بیشتر از اینکه یک ویتامین باشد معمولا در بدن مشابه یک هورمون عمل می کند زیرا که این ویتامین ضروری قابلیت تاثیر بر روی عملکرد های عصبی، واکنش های قلبی و التهابی خواهد داشت. توجه داشته باشید که در واقع بهترین راه برای به دست آوردن ویتامین لازم و کافی این است که پوست خود را بدون کرم ضد آفتاب در معرض اشعه UV نور آفتاب قرار داده و اغلب غذاهای غنی از ویتامین میل کنید. همچنین که دوز های بالای ویتامین D به تنهایی ممکن است اثرات جانبی بالقوه داشته باشد و به همین دلیل است که توصیه می شود ویتامین D را در ترکیب با ویتامین A و اسید های چرب امگا ۳ همراه سازید مانند مصرف غذاهای غنی از ویتامین که شامل روغن ماهی نیز می باشد.

مزیت های مصرف روغن جگر ماهی

کمک به جلوگیری از بیماری های قلبی:

بهتر است بدانید که در واقع شواهد نشان می دهد مصرف روغن جگر ماهی به صورت مکمل یا مواد غذایی می تواند به کاهش ماده تری گلیسیرید بالا که یک نوع چربی خطرناک در خون است و خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش خواهد داد کمک کند. همچنین روغن جگر ماهی قادر به کنترل فشار خون بالا نیز می باشد و سطوح کلسترول را در بدن متعادل خواهد کرد.

کاهش خطر ابتلا به سرطان:

توجه داشته باشید که در واقع سطوح بالای ویتامین D که از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید و مصرف مکمل مناسب به دست می آید با کاهش خطر ابتلا به سرطان همراه است و بر اساس یک مطالعه نشان داده شده که ویتامین D ناشی از مصرف روغن جگر ماهی و یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید با توجه به اثراتی که بر روی سلول های سرطانی دارد می تواند به پیشگیری از بروز سرطان پستان در زنان کمک خواهد کرد و در نتیجه تومور های پستان را کاهش خواهد داد.

تاثیر روغن جگر ماهی بر روی سلامتی

پیشگیری یا درمان دیابت:

بهتر است بدانید که در واقع روغن ماهی به عنوان یک منبع عالی از چربی های سالم ضروری می تواند به کنترل مقاومت انسولین، التهاب و مدیریت گلوکز خون کمک کند و حتی نشان داده شده که به کاهش نشانه های عوارض مربوط به دیابت مانند بیماری های کلیوی نیز کمک خواهد کرد. به طور کلی مصرف روغن جگر ماهی و مکمل های ویتامین D در دوران اولیه زندگی یک نوزاد و یا در طول دوران بارداری می تواند خطر ابتلا به دیابت را هم در مادر و هم در نوزاد کاهش دهد.

کمک به درمان ورم مفاصل و آرتریت روماتوئید:

توجه داشته باشید که در ابتدای قرن بیستم دانشمندان دریافته اند که روغن ماهی جگر در واقع ضد درد طبیعی محسوب می شود و معمولا استفاده از روغن جگر ماهی با کاهش درد، سفتی عضلات و تورم در بیماران مبتلا به آرتروز و سایر بیماری های التهابی همراه است. همچنین ممکن است حتی روغن جگر ماهی تاثیر زیادی در کاهش مقدار داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی بیماران مبتلا به آرتیت روماتوئید داشته باشد.

شناخت مزیت های روغن جگر ماهی

تقویت سلامت باروری و رشد نوزادان:

بهتر است بدانید که خواص روغن ماهی بسیار زیاد است و به همین دلیل اسید های چرب امگا ۳ در واقع برای سلامتی باروری و برای رژیم بارداری بسیار مهم می باشند و اغلب این چربی های موجود در روغن جگر ماهی و سایر منابع آبزی در واقع پیشرونده به ایکوزانوئید یعنی ترکیباتی که بر روی ف

عالیت های سلولی تاثیر می گذارند است. به طور کلی این ترکیبات در فرآیند التهابی نقش دارند و به کنترل آن ها کمک شایانی خواهند کرد اما آن ها همچنین با چرخه های قاعدگی باروری و بسیاری از توابع وابسته در ارتباط خواهند بود. هنگامی که در رژیم غذایی خود مقدار امگا ۳ کافی ندارید در واقع این کمبود که توسط ایکوزانوئید انجام می شود اختلال وارد خواهد کرد و به همین دلیل افزایش امگا ۳ در مواد غذایی می تواند مسائل مربوط به هورمون ها و شرایط مرتبط تولید مثل را بهبود ببخشد.

خطرات مصرف روغن جگر ماهی

خطرات روغن جگر ماهی:

بهتر است بدانید که اگرچه خواص روغن جگر ماهی بسیار زیاد است اما این ماده فاقد خطر و عوارض نیز نمی باشد و در ادامه به بیان برخی از مضرات این ماده خواهیم پرداخت:

از آنجایی که روغن جگر ماهی دارای مقادیر فراوانی ویتامین های A و B است می تواند مقدار زیادی مواد مضر مانند جیوه و آفت کش را نیز دارا باشد.

به طور کلی ویتامین D به مقدار کافی در غذاهای طبیعی وجود ندارد ولی بسیاری از غذاهای فرآیند شده و کارخانه ای به صورت مصنوعی با ویتامین D غنی شده اند.

توجه داشته باشید که مصرف مقادیر کافی ویتامین های A و D برای حفظ سلامتی بدن ضروری است ولی مصرف مقادیر بیش از حد آن ها بسیار مضر خواهد بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو