آشپزی آخر هفته ۱۵ خرداد با منوی خوشمزه و لذیذ شیرازی

آشپزی آخر هفته ۱۵ خرداد با منوی خوشمزه و لذیذ شیرازی


منبع: آرگا

191

1399/3/15

11:44


در این مطلب آموزش طرز تهیه منوی غذایی شیرازی برای آخر هفته را پیش رو خواهید داشت که امیدواریم این ست غذایی مورد توجه شما همراهان عزیز و گرامی قرار بگیرد.

آشپزی آخر هفته ۱۵ خرداد با منوی خوشمزه و لذیذ شیرازی

غذاها و دسرهای شیرازی طعم و مزه بی نظیری دارند و بهتر است شما برای آشپزی آخر هفته منوی غذایی شیرازی را تهیه کنید و از مهمان ها اعضای خانواده تان پذیرایی باشکوهی را داشته باشید.

پیشنهاد آشپزی برای آخر هفته با منوی شیرازی

سالاد شیرازی و کلم پلو شیرازی و فالوده شیرازی ست غذایی خوشمزه ای را تشکیل می دهند و شما می توانید به راحتی این منوی غذایی را در منزل تهیه نمایید و اعضای خانواده تان را سورپرایز کنید.

کلم پلوی شیرازی

دستور تهیه سالاد شیرازی

سالاد شیرازی از انواع سالادهای معروف شیراز است و در طرز تهیه این نوع سالاد از نعناء و خیار و گوجه و پیاز و آبلیمو و ادویه استفاده می شود همچنین بهتر است بعد از تهیه این نوع سالاد از روش های مختلف برای تزیین سالاد شیرازی ایده بگیرید و این سالاد خوش طعم را تزیین نمایید.

دستور تهیه سالاد شیرازی

مواد لازم

  • خیار سالادی : دو عدد
  • گوجه فرنگی : سه عدد
  • پیاز : یک عدد
  • آبغوره : ۴ قاشق غذاخوری
  • نعناء : یک قاشق چایخوری

طرز تهیه سالاد شیرازی در منزل

برای تهیه سالاد شیرازی ابتدا خیار را بشویید و به کمک چاقویی تیز سر و ته خیار را بگیرید سپس روی سطح خیار را به صورت عمودی چند برش ایجاد کنید و خیار را خرد نمایید.

گوجه فرنگی ها را بشویید و سر آن ها را به کمک چاقو جدا نمایید سپس گوجه فرنگی ها را خرد کنید سپس گوجه ها را به خیارهای خرد شده بیفزایید.

خرد کردن خیار و گوجه

پوست پیاز را بگیرید و آن را بشویید سپس پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کنید و پیاز را به مخلوط خیار بیفزایید.

خرد کردن پیاز

نعناء و نمک و فلفل و آبغوره را به مخلوط سالاد بیفزایید و مواد را هم بزنید در صورت تمایل می توانید مقداری روغن زیتون نیز به سالاد بیفزایید.

تزیین سالاد شیرازی

توجه داشته باشید که بهتر است سالاد را نیم ساعت قبل از سرو درون یخچال قرار دهید.

دستور تهیه سالاد شیرازی

دستور تهیه کلم پلو شیرازی

کلم پلو شیرازی از انواع پلوهای مخلوط خوشمزه و لذیذ می باشد و شما می توانید این نوع غذای خوش طعم را در منزل به راحتی بپزید.

روش تهیه کلم پلو شیرازی

مواد لازم

  • برنج ایرانی : دو پیمانه
  • سبزی ( شوید : ۲۵۰ گرم ، تره : ۲۰۰ گرم ، ترخان : ۱۵۰ گرم ، ریحان سبز و بنفش : ۳۰۰ گرم، جعفری : ۱۰۰ گرم ) : یک کیلوگرم
  • کلم قمری : یک کیلوگرم
  • گوشت چرخ کرده : ۳۰۰ گرم
  • آبلیمو : نصف پیمانه
  • فلفل : به مقدار لازم
  • نمک و زردچوبه : به مقدار لازم
  • پیاز : دو عدد
  • آرد نخودچی : یک قاشق غذاخوری
  • زعفران دمکرده و غلیظ : یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه کلم پلو شیرازی در خانه

ابتدا سبزی ها را پاک کنید و آن ها را خرد نمایید سپس کلم را بشویید و آن را به صورت خلالی خرد نمایید و کلم خرد شده را به همراه نصف پیمانه آب درون قابلمه ای مناسب بریزید تا کلم پخته شود.

گوشت را درون ظرفی مناسب با پیاز رنده شده و آب گرفته شده و نمک و زردچوبه و فلفل و آرد نخودچی مخلوط نمایید و به مدت ده دقیقه مخلوط گوشتی را ورز دهید سپس کوفته قلقلی ها را درون روغن سرخ نمایید.

سرخ کردن گوشت قلقلق

کلم را درون روغن سرخ کنید و بعد از اینکه تغییر رنگ داد به آن مقداری نمک و فلفل و زردچوبه بیفزایید و کوفته ها را با کلم و پیاز داغ ترکیب نمایید و آبغوره یا آبلیمو را به مخلوط مواد بیفزایید و به مدت چند دقیقه اجازه دهید تا مخلوط گوشتی روی حرارت گاز بماند سپس یک قاشق زعفران دمکرده به مخلوط گوشتی بیفزایید.

کلم پخته شده


درون قابلمه ای مناسب مقداری آب بریزید و قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید تا آب به دمای جوش برسد سپس زردچوبه و نمک را به آب بیفزایید و بعد از اینکه آب به دمای جوش رسید برنج را به آن اضافه کنید و بعد از رسیدن برنج به مرحله آبکشی آن را درون آبکش بریزید. سبزی خرد کرده را به برنج بیفزایید.

در این مرحله از طرز تهیه کلم پلوی شیرازی ، ته دیگ مورد نظر خود را در کف قابلمه قرار دهید سپس برنج را درون قابلمه بریزید و مخلوط گوشتی را نیز در وسط برنج بریزید و اجازه دهید تا برنج به مدت یک ساعت دم بکشد.

کلم شیرازی خوشمزه

کلم پلوی شیرازی را درون ظرفی مناسب برای سرو بریزید و آن را به همراه سالاد شیرازی و نوشیدنی دلخواه و ماست و … میل کنید.

تزیین کلم پلوی شیرازی

دستور تهیه فالوده شیرازی

فالوده از انواع دسرهای معروف شیرازی است و اگر شما ترفندهایی را در دستور تهیه فالوده رعایت کنید می توانید این نوع دسر را به راحتی در منزل تهیه کنید.

فالوده شیرازی

مواد لازم

  • نشاسته : ۳۰۰ گرم
  • آب : ۴ پیمانه
  • شکر : یک پیمانه
  • لیموی تازه : یک عدد
  • گلاب : ۱/۲ پیمانه
  • شربت آلبالو : به میزان لازم

طرز تهیه فالوده شیرازی

ابتدا درون قابلمه ای مناسب دو پیمانه آب بریزید سپس شکر را به آب بیفزایید و قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید تا شکر درون آب حل شود و به قوام لازم برسد سپس گلاب را به شربت بیفزایید و اجازه دهید تا شربت چند قل بزند سپس آن را از روی حرارت گاز بردارید و در مکانی مناسب قرار دهید تا خنک شود بعد از خنک شدن شربت آن را درون ظرفی مناسب بریزید سپس ظرف را درون فریزر قرار دهید تا شربت یخ بزند.

شربت یخ زده را از درون یخچال بیرون آورید و آن را دون مخلوط کن بریزید سپس شربت را پودر کنید و دوباره آن را درون یخچال قرار دهید.

برای درست کردن رشته های فالوده درون قابلمه ای مناسب دو لیوان آب بریزید سپس نشاسته را به آب اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید تا مخلوط نشاسته کشدار و غلیظ شود.

دستور تهیه فالوده شیرازی

برای ایجاد رشته های نازک نشاسته ، آن را درون آبکش با سوراخ های ریز بریزید سپس زیر آبکش ظرفی پر از یخ قرار دهید تا رشته های نشاسته روی یخ ها بریزند سپس رشته ها را هم بزنید تا سفت شوند و یخ ها را درون ظرفی مناسب بریزید و رشته ها را به آرامی از درون یخ ها بیرون آورید و به ظرف حاوی پودر یخ و شربت بیفزایید.

فالوده شیرازی خوش طعم

فالوده آماده شده را درون ظرفی مناسب بریزید و به آن مقداری آبلیموی تازه و شربت آلبالو بیفزایید سپس این دسر خوش طعم را به زیبایی تزیین نمایید.

فالوده شیرازی خوش طعم

در این مطلب با دستور تهیه ست غذایی شیرازی در خدمت شما عزیزان بودیم که امیدواریم از تهیه این منوی غذایی نهایت لذت را ببرید و لحظات خوب و خوشی را در کنار اعضای خانواده خود سپری نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو