عکس و بیوگرافی فرزانه ارسطو بازیگر تغیر جنسیت زن ایرانی

منبع: روزگار

256

1399/3/16

05:37


عکس و بیوگرافی فرزانه ارسطو بازیگر تغیر جنسیت زن ایرانی

عکس و بیوگرافی سامان ارسطو بازیگر زن تغیر جنسیت ایرانی

فرزانه ارسطو , عکس فرزانه ارسطو  , تغیر جنسیت فرزانه ارسطو ,بیوگرافی فرزانه ارسطو  , بازیگر زن فرزانه ارسطو
فرزانه ارسطو

بازیگر

متولد: ۱۳۴۷

محل تولد: شاهرود
نام سابق: سامان ارسطو

فرزانه ارسطو , عکس فرزانه ارسطو  , تغیر جنسیت فرزانه ارسطو ,بیوگرافی فرزانه ارسطو  , بازیگر زن فرزانه ارسطو

به گفته خودش از همان پنج سالگی متوجه شده که بدنش مال خودش نیست در سنین جوانی به طور قطع متوجه شد که روحاً یک زن است. وی نهایتا پس چندین عمل جراحی در ۱۷ فروردین ۱۳۸۹ و در سن ۴۲ سالگی با انجام آخرین عمل تغییر جنسیت داد

وی پیش از این در فیلم‏هایی همچون "سربازهای جمعه"، "حکم"، "تیغ‏زن"، "تسویه حساب" و "استشهادی برای خدا" با چهره‏ زنانه بازی کرده است.
این بازیگر سینما در گفت‏و‏گویی که چندی پیش بایک هفته‏ نامه انجام داده بود، اظهار کرده « از بچگی متوجه شده که بدنش متعلق به خودش نیست این موضوع را بارها به اطرافیان خود گوشزد کرده بود اما این موضوع بی‏تفاوتی سایرین را به دنبال داشت.
ارسطو یکبار در ۲۴ سالگی به اصرار خانواده ازدواج کرد و بعد از یک روز زندگی با شوهر، از او جدا شد.
"فرزانه" در این مقطع به قطعیت رسید که جنسیت او باید تغییر کند و با روانشناس و روانپزشکان نیز گفت‏وگوهایی انجام داد تا اینکه اواخر فروردین ماه به کمک یکی از بازیگران سرشناس سینما موفق به پرداخت هزینه‏های عمل شده و بدین ‏ترتیب تغییر جنسیت داد.
وی هم اکنون از این اقدام که بسیاری آن را جسارت آمیز می‌‏خوانند راضی است و با ازدواج مجدد با یکی از فعالان عرصه تئاتر به زندگی عادی مشغول می‌باشد.
یادآور می‌شود، ارسطو در تازه ترین کار خود ـ آناهیبتا ـ با چهره‏ای مردانه جلوی دوربین رفته است.
برگرفته از سایت: سوره سینما

فرزانه ارسطو , عکس فرزانه ارسطو  , تغیر جنسیت فرزانه ارسطو ,بیوگرافی فرزانه ارسطو  , بازیگر زن فرزانه ارسطو

فیلم شناسی

فرزانه ارسطو در فیلم های زیر به ایفای نقش پرداخته است:

    تیغ زن (۱۳۸۷)
    استشهادی برای خدا (۱۳۸۶)
    جنگ کودکانه (۱۳۸۳)
    سربازهای جمعه (۱۳۸۲)
    آبادان (۱۳۸۱)

 

سامان ارسطو (متولد ۱۵ خرداد ۱۳۴۶-شاهرود) بازیگر، کارگردان، نمایش‌نامه و فیلم‌نامه‌نویس، و مدرس تئاتر اهل ایران است. او کار بازیگری تئاتر خود را در سال ۱۳۶۴ آغاز کرد، و از آن پس پیوسته تا کنون به این حرفه مشغول بوده است. در سال ۱۳۶۷ با نویسندگی و کارگردانی نمایش‌نامه‌ی «سلول هیجده» وارد حرفه‌ی کارگردانی تئاتر و نمایش‌نامه‌نویسی هم شد – که البته این نمایش‌نامه‌ی خاص بعد از یک شب اجرا توقیف گردید. عضویت در هیأت مدیره‌ی انجمن نمایش شاهرود از دیگر فعالیت‌های وی در همان سال است. او در سال ۱۳۸۷، در سن ۴۱ سالگی، تغییر جنسیت داد و از آن پس نام او از فرزانه به سامان تغییر کرد. وی در همان سال ازدواج کرد و در سال ۱۳٩۰ جدا شدند.

یازده سال بعد از شروع به کار در زمینه‌ی بازیگری حرفه‌ای در تئاتر، ارسطو با بازی در سریال «سفره‌ی عقد» پا به عرصه‌ی بازیگری در سینما و تلویزیون نیز گذاشت. فیلم کوتاه «یک روز بالاخره ما رو از کافه می‌ندازن بیرون» در سال ۱۳۸۵ به کارگردانی وی ساخته شد، و این آغاز فعالیت او در زمینه‌ی فیلم‌سازی است. به علاوه او تا کنون ده فیلم‌نامه نوشته است.

فرزانه ارسطو , عکس فرزانه ارسطو  , تغیر جنسیت فرزانه ارسطو ,بیوگرافی فرزانه ارسطو  , بازیگر زن فرزانه ارسطو

سامان ارسطو در فعالیت‌های مختلفی در زمینه‌ی تئاتر همکاری داشته است، که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به همکاری با گروه نمایش‌نامه‌های یونسکو در سال ۱۳۷۵ اشاره کرد. او همچنین در سال ۱۳۸۵ برای معرفی کتاب «سفرنامه‌ی شورانسباخ» با دفتر امور فرهنگی سفارت سوئیس در ایران همکاری کرد. در این زمینه ارسطو سه قصه از این جهانگرد، شورانسباخ، را به شیوه‌ی نمایش‌نامه‌خوانی در خانه‌ی هنرمندان ایران به اجرا در آورد، که با استقبال سفیر و دبیر اول سفارت سوئیس مواجه شد. به همین جهت از وی دعوت شد که دوباره این نمایش را با حضور سفیر، دبیر اول و یکی از اعضای حقوق بشر این سفارت به مدت چهار روز در یکی از موزه‌های شهر اصفهان اجرا کند.

این هنرمند در سال ۱۳۶۷ گروه نمایش «چکاوک» را در شهرستان شاهرود تشکیل داد. گروه نمایش «آوای دیوانگان» نیز در سال ۱۳۷۶ با همت و تلاش وی در تهران تشکیل شد. او به علاوه بین سال‌های ۱۳۸٩-۱۳۸۳؛ در سه دوره، بازرس اصلی انجمن بازیگران خانه‌ی تئاتر ایران بوده است.

در دهه‌های شصت و هفتاد او در کلاس‌های مختلفی برای بهره‌مندی از تجارب و دانسته‌های اساتید مختلف شرکت کرد، که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به کلاس‌های درس پروانه مژده برای شناخت بیشتر سبک ابزورد (دوره‌ای کوتاه در یکی از سال‌های دهه‌ی شصت)؛ کلاس‌های تئاتر رکن‌الدین خسروی؛ کلاس‌های بدن و حرکت فهیمه راستکار و شهناز یوسفی (۱۳۷۰)؛ و کلاس‌های فن بیان حمید سمندریان(به مدت شش ماه در سال ۱۳۷۵) اشاره کرد.

ارسطو تا کنون برنده و کاندید جوایز متعددی، در زمینه‌ی بازیگری و کارگردانی، از سوی جشنواره‌های بین‌المللی، ملی، استانی و منطقه‌ای بوده است.

فرزانه ارسطو , عکس فرزانه ارسطو  , تغیر جنسیت فرزانه ارسطو ,بیوگرافی فرزانه ارسطو  , بازیگر زن فرزانه ارسطو

سامان ارسطو دیپلم علوم انسانی دارد. او همچنین دارای گواهینامه‌ی درجه‌ دو هنری (معادل فوق لیسانس) در زمینه تئاتر است، که البته متأسفانه هنوز از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد صادر نشده است.

این هنرمند علاوه بر کار هنری خود در زمینه‌های دیگری نیز فعالیت دارد، از جمله:

از سال ۱۳۸۲ به شکل غیر مستقیم با انجمن حمایت از حیوانات همکاری می‌کند، و از سال ۱۳۸۸ پانسیونی جهت نگهداری سگ‌ها و گربه‌ها راه‌اندازی کرد، که این پانسیون همچنان دایر است.

از سال ۱۳۸۷ به صورت شخصی در راستای معالجات روحی و جسمی به حمایت افراد ترنسکشوال (.T.S) در تهران و شهرستان‌ها می‌پردازد.

او از سال ۱۳٩۱ با یکی از مؤسسات حمایت از قشر آسیب‌پذیر کارتون‌خواب‌ها در ایران همکاری می‌کند

فرزانه ارسطو , عکس فرزانه ارسطو  , تغیر جنسیت فرزانه ارسطو ,بیوگرافی فرزانه ارسطو  , بازیگر زن فرزانه ارسطو.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو