علائم بلوغ زودرس در پسران دختران و تفاوت بلوغ زودرس و دیررس

منبع: روزگار

101

1399/3/16

18:29


علائم بلوغ زودرس در پسران دختران و تفاوت بلوغ زودرس و دیررس

بلوغ زودرس در بین دختران و پسران به شکل های متفاوت رخ می دهد. می توان دلایل زیادی برای بلوغ زودرس برشمرد. این پدیده نیز مانند دیگر پدیده های غیر طبیعی بدن، باید مورد بررسی قرار گیرد. گفتنی است که کودکانی که به بلوغ زودرس می رسند، عمدتا نیازی به درمان هی آنچنانی ندارند، ضمن اینکه اگر به متوقف کردن آن روی آورده شود ممکن است بلوغ را به طور کل متوقف کند، که این امر از بلوغ زودهنگام هم می تواند خطرناک تر باشد.

 

بلوغ زودرس در پسران,علائم بلوغ زودرس در پسران,بلوغ زودرس چه سنی است

 

بلوغ زودرس در پسران

 

در طیف دختران بلوغ زودهنگام معمولا بین سن ۸ سال تا ۱۳ سال رخ میدهد و در پسران نیز از ۹ سالگی آغاز و تا ۱۴ سالگی متغییر است. آمارها نشان می دهد که معمولا از ۵ هزار کودک ۱ کودک به بلوغ زودهنگام دچار است.

 

شاید اولین موردی که در بلوغ زودهنگام دختران رخ میدهد، بزرگ شدن زودهنگام سینه ها باشد. البته ناگفته نماند که ممکن است این فقط یک اختلال در بدن دختران باشد و ربطی به بلوغ زودهنگام نداشته باشد. طبیعتا نیاز به درمان خاصی هم نیست. اما بهتر است بررسی شود.

 

بلوغ زودرس در پسران,علائم بلوغ زودرس در پسران,بلوغ زودرس چه سنی است

 

علائم بلوغ زودرس در پسران

 

در نظر داشته باشید رشد سریع و موهای ناحیه شرمگاهی و یا حتی زیربغل هم می تواند نشانه ای از بلوغ زودهنگام باشد. هر چند پزشکان این مورد را نیز بیشتر از اختلال غده آدرنال می دانند. این مورد نیز بهتر است مور بررسی قرار گیرد تا اندازه هورمون آدرنال در بدن طبیعی باشد.

 

اما در حالت کلی رشد سریع و بزرگ شدن سینه ها در دختران، همچنین آغاز دوره ماهانه دو دلیل برای فهمیدن شروع بلوغ است. بم شدن صدا و البته در مرحله اول رشد بیضه و کیسه بیضه و رشد آلت تناسلی دو موردی است که نشاندهنده بلوغ زودهنگام در پسران است.

 

بلوغ زودرس در پسران,علائم بلوغ زودرس در پسران,بلوغ زودرس چه سنی است

 

بلوغ زودرس چه سنی است

 

بلوغ زودهنگام می تواند کمی خطرساز هم باشد. بعنوان مثال سبب کوتاهی قد شود. اگر چه در ابتدای شروع بلوغ قد کودک نسبت به سنش افزایش می باید اما در بزرگسالی این افزایش قد کمرنگ می شود. در واقع کودکانی که بلوغ زودهنگام را تجربه می کنن، احتمالا قدشان نسبت  به همسالان خود در شرایط طبیعی بلوغ کمتر خواهد بود.

 

ممکن است فعالیت جنسی در این گونه کوکان در سنین پایین آغاز شود که طبیعتا سبب نگرانی والدین خواهد شد. گاها هم مشکلات رفتاری در اینگونه کودکان دیده میشود؛ هر چند این احتمال را کم دانسته اند.

 

بلوغ زودرس

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو