قزاق‌ها فیلم ضد ایرانی ساخته‌اند؟/ ماجرای نبرد کوروش کبیر با تومیریس

قزاق‌ها فیلم ضد ایرانی ساخته‌اند؟/ ماجرای نبرد کوروش کبیر با تومیریس


منبع: ایران آرت

330

1399/3/17

01:30


فیلمی تاریخی با نام" تومیریس" در قزاقستان ساخته شده که کارگردان آن درباره فیلمش نوشته است: "بسیاری از ایرانیان از اینکه این فیلم را ساختیم ناراحتند و به آن انتقاد دارند."

ایران آرت: خبرگزاری تسنیم از ساخت یک فیلم "ضد ایرانی و ضد کوروش کبیر" توسط قزاقستان خبر داد و نوشت حق پخش فیلم سینمایی "تومیریس" توسط آمریکا خریداری شده است.

تسنیم نوشت؛ کمپانی‌های سینمایی غربی در سال‌های اخیر فعالیت‌های زیادی را در حوزه ایران‌هراسی و تضعیف تاریخ و فرهنگ ایرانی انجام داده‌اند و یکی از اصلی‌ترین شگردهای آنان ساخت فیلم‌های تاریخی بوده است که نمونه مطرح و مهم آن فیلم 300 بود. اما فعالیت‌هایی از این قبیل تنها در استدیوهای کالیفرنیا و هالیوود ادامه پیدا نکرد بلکه در دوسال قبل در استدیوهای آلماتی  قزاقستان فیلم جعلی دیگری با عنوان تومیریس ساخته شد که در آن لشگرکشی تومیریس علیه کوروش و شکست آن به تصویر کشیده شده است. 

به نقل از این خبرگزاری، فیلم تومیریس که با همکاری صریح و آشکار دختر رئیس جمهور قزاقستان یعنی  آلیا نظر بایف ساخته شده است که برخی از رسانه‌های قزاقستان وی را به رانت‌خواری و فساد مالی متهم کرده‌اند. همینطور برخی از منتقدین سینمایی قزاقستان مانند تولیگین بایتوکینوف خبرنگار و منتقد فیلم معتقدند که این فیلم، ویدئو تبلیغاتی بسیار گران برای کارزار انتخاباتی دریغا نظربایوا (دختر نظربایف رییس جمهور قزاقستان) است.

هالیوود , سینما ,

آلیا نظربایف

حالا امروز ورایتی این خبر را منتشر کرده است که شرکت سینمایی  Well Go حق توزیع فیلم سینمایی تومیریس را خریداری کرده است.

این فیلم محصول استدیوهای قزاقستانی و ساتا فیلم (شرکت سینمایی واقع در آلماتی قزاقستان) است که درباره قابل متحد و توانای تومیریس است که برای دفع پادشاه ایران خلق کرده است. به باور برخی از مورخین این پادشاه توانست کوروش را در جنگی شکست دهد.

آلمیرا تورسین نقش تومیریس را به همراه عادل آخمتوف و آیزان لایت بازیگران این فیلمند.

هالیوود , سینما ,

نمایی از تومیریس

آکان ساتایف این فیلم را کارگردانی کرده است که در اکتبر در این کشور اکران شد و عنوان یکی از پرخر‌ج‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمایی این کشور عنوان شد.

به نقل از تسنیم، گری همیلتون مدیر شرکت آرکلایت هالیوودی از اینکه فیلمی ضدایرانی را خریدار کرده است بسیار خوشحال است  و گفته است که ما خوشحالیم که در دنیایی زندگی می‌کنیم که هنوز میل عظیمی برای داستان واقعی زندگی زنان قدرتمند وجود دارد زنانی که داستانشان باید گفته شود. 

تسنیم نوشت؛ درباره روایت تاریخی فیلم حرف و حدیث بسیار است اما آنچه که مشخص است سازندگان این فیلم در تلاش بوده‌اند که این فیلم را  بر اساس روایت‌ هرودوت مورخ یونانی این فیلم را بسازند. کارگردان این فیلم زمانی که تیزر این فیلم ساخته و منتشر شد در صفحه شخصی خود نوشت که بسیاری از ایرانیان از اینکه این فیلم را ساختیم ناراحتند و به آن انتقاد دارند. اما مبنای ساخت فیلم نظر هرودوت بوده است که همه عالم او را قبول دارند. 

این گفته ساتایف در حالی است که تمام روایت‌های هرودوت قابل تکیه نیست و همین داستان جنگ میان کورورش و تومیریس نیز توسط مورخین گوناگون نقل قول‌های متفاوتی را دارد تا جایی که خود هرودوت نیز گفته است که از بابت روایت داستان کوروش کاملاً مطمئن نیست. مثلاً برس کلدانی  یونانی، برخلاف هرودوت معتقد است که کوروش نه در جنگ با تومیریس، بلکه در نبرد با قوم داها کشته شده است. یا کتسیاس، پزشک و مورخ یونانی دیگر مورخی است که گفته های او مورد بررسی تاریخ دانان قرار می گیرد. وی درباره مرگ کوروش گفته است که او با قومی به نام دِربیک به جنگ برخاست و در حین جنگ از روی اسبش بر زمین افتاد و یکی از لشگریان دربیک، با نیزه‌ای که به پایش می‌زند او را مجروح می‌کند. گفته شده که پس از این اتفاق، آمورگس ( پادشاه سکائی‌ها ) به کمک سپاه ایران آمده و در نهایت دربیک‌ها در جنگ مغلوب می‌شوند. اما کوروش به دلیل میزان شدت جراحات وارده پس از اینکه "کمبوجیه" را به عنوان جانشین خود انتخاب می‌کند، از دنیا می‌رود.

هالیوود , سینما ,


پوستر فیلم "تومیریس"

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو