روش صحیح مراقبت از کودک در مکان های عمومی

منبع: روزگار

106

1399/3/17

04:52


رفتار صحیح و مناسب با کوکان و مراقبت از کودک در مکان های عمومی، موضوع و مسئله ای بسیار مهم و حائز اهمیت در جمعیت بین و پرستارانی است که مسئولیت نگهداری از کودک را بر عهده دارند. رعایت اصول رفتاری و متودهای روانشناسی مناسب در این زمینه بسیار موثر است و می تواند دغدغه های برخورد با کودکان در محیط بیرون از خانه را مرتفع نماید.

رفتارهای کودک در محیط بیرون از خانه

رفتارهای کودک در محیط بیرون از خانه

 نحوه ارتباط و رفتار ناصحیح با کودکان منجر به شکل گیری عادات و رفتارهای ناشایست در آن ها شده و ادامه مسیر تربیتی کودک را دشوار خواهد نمود. با توجه به اینکه کودکان نیز مانند بزرگسالان به معاشرت، ارتباطات جمعی و روابط بیرون از خانه نیازمند هستند، حبس کردن آن ها در خانه به بهانه جلوگیری از رفتارهای ناپسند در محیط بیرون خانه، آسیب های جبران ناپذیری بر روح و روان آن ها وارد نمود و ایجاد رفتارهای انزواگرایانه را در آن ها تقویت خواهد نمود. در اینکه اکثر کودکان در محیط بیرون از خانه مانند پارک، مراکز خرید، فروشگاه ها، رستوران ها و حتی مهمانی رفتارهایی متفاوت و شیطنت آمیز از خود بروز می دهند هیچ شکی وجود ندارد، اما باید دانست راه مقابله با این رفتارها حبس کردن او در خانه و منع کردن کودک از رفت و آمدها نبوده و با یادگیری اصول و آداب مراقبت از کودک در مکان های عمومی، می توان برخورد صحیح با کودک در بیرون از منزل را آموخته و عملی نمود.

برخورد صحیح با کودک در محیط بیرون از خانه

برخورد صحیح با کودک در محیط بیرون از خانه

  • قبل از هرچیزی باید توجه کنیم که آن ها کودک هستند و صبر و حوصله کارهای بزرگسالان را ندارند، پس بهتر است کودکان خود را در محیط ها و مهمانی های خیلی رسمی، محیط های علمی و آموزشی، محیط های درمانی و به منظور خریدهای طولانی مدت با خود همراه نکنیم.
  • والدین و پرستار کودک باید سعی نمایند به منظور جلوگیری از رفتارهای آزاردهنده کودک در محیط بیرون از خانه و کاهش آشفتگی های کودک، محیطی جذاب، متنوع و کودک پسند برای تفریحات خارج از منزل وی در نظر بگیرد. این محیط می تواند به عنوان یک وعده تشویقی به شکل پارک، شهربازی و یا مکان های تفریحی پس از مکان اصلی و مورد نظر والدین باشد.
  • تنبیه و تشویق همواره دو نیروی بازدارنده و محرک برای زندگی بشر به شمار می آیند. یکی دیگر از آداب مراقبت از کودک در مکان های عمومی، اجرای همین روش است. پاداش و تنبیه از متودها و راهکارهای اصلی روانشناسی کودک در تمامی سبک های روانشناسی در سراسر جهان است. باید توجه داشت همان قدر که تنبیه در جلوگیری از رفتارهای نامناسب موثر و بازدارنده است، تشویق نیز در تقویت رفتارهای صحیح انجام شده و ترغیب کودک به انجام آن ها موثر خواهد بود، پس کودکان را پس از انجام یک رفتار مناسب و دلخواه تشویق کنید.

برخورد صحیح با کودک در محیط بیرون از خانه

  • توصیه می شود والدین و پرستار کودک، پیش از خروج از منزل و رفتن به محیط مورد نظر با کودک منطقی صحبت کرده، مکان را برای او توصیف نموده و چهارچوب رفتارهایش را ترسیم نمایند.
  • مراقب عملی کردن وعده هایتان در مراقبت ازکودک در مکان های عمومی باشید! یکی از مشکلات اصلی و شکایت های کودکان اجرا نکردن وعده های والدین به آنها است. سعی نمایید اگر مجبور به دادن وعده به کودکتان شدید، حتما این وعده را جامه عمل پوشانده و اجرا نمایید. عملی کردن وعده هایتان کمک فراوانی به تقویت رفتارهای صحیح و دلخواه در کودکان خواهد نمود.
  • در زمان هایی که کودک بی حوصله است و یا منتظر دیدن برنامه یا کارتن مورد علاقه اش است، از بیرون بردن او اجتناب کرده و فرصت دهید کارهایش  را به پایان برساند. اجبار کردن او برای خروج از منزل می تواند حس لجاجت را در او تقویت کرده و مسبب انجام رفتارهای ناصحیح شود.
  • هرگز کودک را به دلیل همراه آوردن عروسک و یا اسباب بازی مورد علاقه اش منع نکنید. به همراه داشتن یک اسباب بازی مناسب و مورد علاقه می تواند احساس آرامش و تعلق خاطر را در کودک ایجاد نموده و از انجام رفتارهای آزاردهنده وی جلوگیری نماید.
  • توجه داشته باشید یکی از اصول مراقبت از کودک در مکان های عمومی، حفظ آرامش و پرهیز از تهدیدهای بی مورد و غیرقابل اجرا است.

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو