طرز تهیه ته‌چین بادمجان برای خانم های خوش سلیقه

منبع: روزگار

151

1399/3/17

14:43


بادمجان گیاهی متعلق به تیره بادنجانیان است که در فرهنگ غذایی ایرانیان جایگاه ویژه‌ای داشته و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. گیاه بادمجان در نواحی گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد کرده و جایگرین بسیار مناسبی برای گوشت در رژیم غذایی گیاهخوران است. امروزه با توجه به تنوع آشپزی و از بین رفتن مرز‌های جهانی در این هنر ارزشمند، می‌توان غذا‌های بسیار خوشمزه و متفاوتی از بادمجان تهیه نموده و از عطر و طعم آن لذت برد. در این مقاله به بررسی مختصری در خصوص ارزش غذایی و خواص بادمجان پرداخته و طرز تهیه ته‌چین بادمجان را به شما خواهیم آموخت. با وبسایت روزگار همراه باشید.

ارزش غذایی بادمجان

بادمجان

بادمجان دارای میزان بسیار زیادی آب، حجم کمی از چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها و مقدار بسیار زیادی از ویتامین‌های مورد نیاز بدن مانند B1، B2، B3، B5، B9 و ویتامین C است. پتاسیم، منیزیم، آهن، کلسیم، فسفر و روی از جمله مواد معدنی ضروری و بسیار مهم در بادمجان هستند.

خواص باور‌نکردنی بادمجان

بادمجان

  • تسریع روند هضم غذا

مطالب مرتبط

بادمجان به دلیل داشتن مقدار بسیار زیادی فیبر غذایی قادر به افزایش حرکات روده است. این ماده غذایی می‌تواند مشکلات گوارش مانند سوء‌هاضمه و یبوست را تسکین بخشیده و با افزایش تحریک ترشح شیره معده، جذب برخی از مواد غذایی مفید را افزایش می‌دهد.

  • کاهش وزن و لاغری

بادمجان به دلیل حجم بسیار کمی از چربی‌ها یکی از منابع غذایی بسیار مهم و رژیمی به شمار می‌آید. این ماده غذایی، ترکیب بسیار مناسبی برای رژیم غذایی لاغری بوده و می‌تواند با تأمین فیبر غذایی مورد نیاز بدن و احساس سیری در اشخاص منجر به کاهش وزن و حفظ تناسب اندام شود.

  • پیشگیری از پوکی استخوان

بادمجان سرشار از کلسیم و منیزیم است و می‌تواند نقش بسیار مهمی در پیشگیری از پوکی استخوان و کاهش تراکم سلول‌های استخوانی داشته و قادر به تقویت ساختار استخوان‌ها می‌باشد. منیزیم موجود در این ماده غذایی از بروز درد‌های عضلانی جلوگیری نموده و نقش مؤثری در تسکین اسپاسم‌های عضلانی دارد.

طرز تهیه ته‌چین بادمجان

طرز تهیه ته‌چین بادمجان

ته‌چین بادمجان از جمله غذا‌های پرطرفدار و بسیار خوشمزه است که می‌توان آن را به عنوان یک وعده غذایی کامل و یا پیش غذا مورد استفاده قرار داده و از طعم بی‌نظیر آن لذت برد.

مواد مورد نیاز جهت تهیه ته‌چین بادمجان برای ۴ نفر

  • برنج ۴ پیمانه
  • بادمجان ۵ عدد متوسط
  • سینه مرغ و یا گوشت قرمز ۴۰۰ گرم
  • ماست ۱۰۰ گرم
  • زعفران دم شده به میزان لازم
  • زرشک ۵۰ گرم
  • هویج ۲ عدد متوسط
  • تخم‌مرغ ۱ عدد

مرحله اول: شما می‌توانید با توجه به سلیقه و ذائقه‌اتان از گوشت قرمز و یا سفید استفاده نمایید. گوشت و یا سینه مرغ را کاملاً پخته و به تکه‌های متوسط ریش ریش نمایید.

مرحله دوم: بادمجان‌ها را پوست گرفته و به شکل حلقه حلقه برش بزنید. بادمجان‌های حلقه شده را در مقدار کمی روغن سرخ نموده و بوسیله دستمال و یا کاغذ روغن‌گیری، روغن بادمجان‌ها را گرفته و کنار بگذارید.

مرحله سوم: هویج‌ها را پوست گرفته و به شکل خلال‌های ریز و باریک برش بزنید. اجازه دهید هویج‌ها آب‌پز و یا بخار‌پز شوند. زرشک‌ها را تفت مختصری داده و با هویج‌ها ترکیب نمایید.

مرحله چهارم: مواد داخل ته‌چین بادمجان را کنار گذاشته و سراغ برنج می‌رویم. برنج را به مدت ۳۰ دقیقه در آب ولرم و یک قاشق نمک خیسانده و سپس آن را آبکش نمایید.

مرحله پنجم: یک کاسه نسبتاً بزرگ انتخاب نموده و ماست را به خوبی در آن مخلوط نمایید. زعفران دم شده را نیز به ماست افزوده و خوب هم بزنید. تخم‌مرغ را در ظرف جداگانه‌ای شکسته و کاملاً زرده و سفیده را با هم ترکیب نمایید. حال تخم‌مرغ هم زده را به ماست و زعفران اضافه نمایید.

مرحله ششم: برنج آبکش شده را در این ترکیب ریخته و کاملاً مخلوط نمایید. قابلمه مناسبی انتخاب کرده و کف آن را با روغن اسپری نمایید. چند قاشق از برنج ترکیب شده با ماست و تخم‌مرغ را کف قابلمه ریخته و با قاشق کاملاً صاف نمایید (طوری که کف قابلمه را کامل پوشش دهد). یک ردیف بادمجان حلقه شده را روی برنج چیده و مقداری از گوشت قرمز و یا مرغ را را روی آن قرار دهید، سپس هویج و زرشک را به گوشت اضافه نموده و مجداً یک لایه دیگر برنج را روی ترکیبات قرار دهید. این کار را تا اتمام مواد ته‌چین بادمجان انجام دهید و درب قابلمه را با یک دم‌کنی مناسب پوشش داده و روی شعله با حرارت کم قرار دهید. اجازه دهید کف ته‌چین کمی سرخ و طلائی شده و سپس زیر شعله را خاموش نمایید. ته‌چین آماده است. نوش جان!

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو