امکان ابتلای همزمان به کرونا و آنفلوانزا در پاییز/آیا امسال پاندمی آنفلوانزا را خواهیم داشت؟

89

1399/3/17

17:30


امکان ابتلای همزمان به کرونا و آنفلوانزا در پاییز/آیا امسال پاندمی آنفلوانزا را خواهیم داشت؟

سلامت نیوز:رییس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تایید اینکه امکان ابتلای همزمان به کرونا و آنفلوانزا در پاییز وجود دارد خاطرنشان کرد:«حدودا هر ده سال یک بار احتمال دارد یک پاندمی آنفلوانزا اتفاق بیفتد. از سال ۲۰۰۹ چنین اتفاقی نیفتاده و حدود ده سال می گذرد. ما در اداره مراقبت بیماری ها با در نظر گرفتن احتمالات خطر و بدترین حالت ها امادگی داریم.»


به گزارش سلامت نیوز، دکتر حسین عرفانی رییس اداره مراقبت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در نشست خبری با خبرنگاران از طریق ویدئوکنفرانس گفت:« در شرایط فعلی یک سه گانه خیلی مهم باید مورد توجه قرار گیرد و توسط همه پیگیری شود تا با اجرای آن با همه گیری کرونا مبارزه شود. اولین جزء‌ این سه گانه، فاصله گذاری اجتماعی است. ملت ایران باید به شعار در خانه بمانیم پایبند باشند. فقط در دو مورد می توانیم از خانه خارج شویم فعالیت های اقتصادی و دوم رفع مایحتاج خود و خانواده که حتما باید رعایت موارد بهداشتی صورت گیرد.»


وی در ادامه گفت:«جزء دوم، انجام تست و غربالگری در موارد مشکوک و در افرادی است که با افراد بیمار در تماس بودند تا به این ترتیب بتوانیم بیماری را در مراحل اولیه کشف کنیم تا امکان تبدیل شدن موارد خفیف به موارد شدید نیازمند بستری کاهش پیدا کند و با کاهش بستری در بیمارستان احتمال عوارض ماندگار بیماری و مرگ هم کاهش می یابد. هفته های گذشته با بالا رفتن تست های آزمایشگاهی توانسته ایم بیماری را در مراحل اولیه تشخیص دهیم. بعد از تشخیص بیماری با اطرافیان بیمار باید برخورد منطقی شود و آن جداسازی و ایزوله است تا احتمال انتقال بیماری به دیگران کاهش پیدا کند و کنترل شود اگر بخواهیم به این سه جزء‌توجه کنیم بحث فاصله گذاری اجتماعی مهمترین آن است.»


وی افزود:« در روزهای گذشته می بینیم که حساسیت آموزشی و اطلاع رسانی از ۹۰ درصد به ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است و یکی از دلایل افزایش بیماری به این موضوع برمی گردد. این بیماری با عزم ملی و حاکمیت باید کنترل شود.مهمترین رکن کنترل همه گیری کرونا بحث اطلاع رسانی و ارتباطات خطر است که مردم در جریان اخبار شفاف قرار گیرند و نقش خود را در کنترل بیماری بشناسند و به خوبی به آن عمل کنند.»


وی گفت:« در هفته های ابتدایی شیوع کرونا، عملکرد مناسب و درخور توجهی در سطح کشور داشتیم اما در روزهای اخیر بنا به عللی در برخی نقاط کشور می بینیم که موارد بیماری رو به افزایش است که مقداری از آن به کمتر شدن حساسیت های مردم و عدم رعایت توصیه های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی بر می گردد که اگر اینها و اصول قرنطینه رعایت شود قطعا در مدت زمان کوتاهی می توانیم همه گیری کووید ۱۹ را کنترل کنیم. در شرایط فعلی همه گیری کرونا یک واقعیت عینی است. درست است که با تلاش شبانه روزی مردم کنترل خوبی داشتیم اما اگر لحظه ای درنگ کنیم مجددا اتش این همه گیری افروخته می شود و به حالتی در می آید که با عوارض سنگینی بتوانیم آن را کنترل کنیم و حتی شاید غیرقابل کنترل شود.»


وی افزود:« فصل گرم ممکن است تا حدودی مقاومت ویروس کرونا را کم کند سایر مولفه ها سیر بیماری را در جامعه رقم می زنند و مهمترین مولفه در همه گیری این بیماری رعایت فاصله گذاری اجتماعی است.»
وی درباره کاهش قدرت بیماری زایی کرونا نسبت به گذشته، گفت:« در مورد رفتارهایی که کووید ۱۹ از خود نشان می دهد باید گفت نادانسته های ما در مورد این بیماری به عنوان یک بیماری نوپدید از دانسته های ما بسیار بیشتر است و هنوز ابعاد متفاوتی از این بیماری وجود دارد که باید مطالعه شود. تا آنجایی که تجربیات و دانش فعلی نشان می دهد این بیماری همان کووید ۱۹ است که در چین بروز کرده است.اینکه شدت و ضعف داشته باشد می گویند احتمال اینکه وایرولانس(شدت بیماری زایی) بیماری کاهش پیدا کند وجود دارد.»


وی درباره تمهیدات لازم برای احتمال همزمانی شیوع کرونا و آنفلوانزا در پاییز گفت:« این احتمال وجود دارد که با شروع فصل سرما ما یک درگیری داشته باشیم با افزایش موارد هم در بحث آنفلوانزای فصلی و احتمالا کووید فصلی که به عنوان یک واقعیت عینی باید آن را قبول کنیم تا راهکارهای مقابله با آن در دسترس قرار گیرد که واکسن است اما در سال جاری احتمال دستیابی به واکسن کرونا در حد صفر است.»


وی گفت:« در کنترل همه گیری کرونا ۴ مرحله داریم. ایزولاسیون افراد بیمار یک مرحله است پاییز گذشته که درگیر آنفلوانزای H1N1 بودیم توصیه کردیم بیماران بین سه تا ۵ روز در خانه بمانند اما در مورد کووید ۱۹ تا زمانی که واکسن موثر پیدا شود باید رعایت توصیه های بهداشتی را کنند. مرحله دوم به قرنطینه برمی گردد. فرد بیمار اگر با فرد سالمی تماس داشته که احتمال انتقال ویروس به این فرد سالم وجوداشته باشد اما وی هنوز وارد فاز حاد بیماری نشده وی را قرنطینه می کنند. در کووید ۱۹ در دوره کمون احتمال انتقال بیماری وجود دارد.»


دکتر عرفانی افزود:«سومین قدم برمی گردد به فاصله گذاری اجتماعی یعنی همه آحاد جامعه باید رعایت فاصله گذاری را کنند. افراد نباید حضور بی مورد در جامعه داشته باشند اگر برای فعالیت بیرون می آیند حفظ فاصله گذاری کنند و رعایت موارد بهداشتی را کنند. مرحله چهارم لاک دان یا تعطیلی جامعه که به حکومت نظامی نیز تعبیر می شود، می باشد. برخی کشورها مراحلی از لاک دان را تجربه کردند امیدواریم نیازی نداشته باشیم که وارد مرحله چهارم کنترل همه گیری کرونا شویم. مرحله سوم که مرحله حیاتی است با رفتار و مشارکت مردم محقق می شود که باید ادامه پیدا کند تا به مرحله چهارم نیازی پیدا نکنیم.»


وی خاطرنشان کرد:« در نظر بگیرید در گذار تاریخ جامعه ما به یک رودخانه یخ زده ای رسیده ایم تحت عنوان همه گیری کرونا که لاجرم باید از این کرونا عبور کنیم عقل حکم می کند یک پلی پیدا کنیم و از آن عبور کنیم که همان واکسن و یک درمان موثر است که هیچکدام هنوز محقق نشده است. یخ سستی هم زیر پای ما است منطق ما را ملزم می کند قدم اول را که برمی داریم جای پای اولمان را محکم کنیم و سپس قدم های بعدی را برداریم. متاسفانه در هفته های گذشته شاهد بودیم شروع مجدد فعالیت های اقتصادی و اجتماعی مقداری سریع انجام شد و بررسی کاملی صورت نگرفت وقتی در این قدم برداشتن ها متوجه می شویم یخ زیر پای ما ترک برداشته باید تغییر جهت دهیم تا در این ورطه به هلاکت نرسیم بحث همه گیری را باید جدی بگیریم با عادی سازی شرایط حافظه رفتار اجتماعی مردم فراموش می شود.»


وی درباره بازگشایی تالارهای پذیرایی و استخرها گفت:« یک عبارتی داریم تحت عنوان تجمع انسانی که می تواند کم یا متوسط باشد. ماهیت تالار یا استخر جمع شدن مردم کنار هم است که با هم مواجهات نزدیک دارند آیا در این مواجهات می توانیم پروتکل جداسازی را داشته باشیم؟ خیر نمی شود. برخی فعالیت ها اساسش با فاصله گذاری منافات دارد اگر عده ای معیشتشان دچار مشکل می شوند باید چاره اندیشی و کار کارشناسی صورت گیرد. صرف تدوین یک پروتکل که الزامی برای اجرای آن وجود ندارد نمی تواند تضمینی بر کنترل بیماری در جامعه باشد.»


وی درباره تاخیر در اعلام تست کرونا از سوی برخی آزمایشگاه ها،‌گفت:« روند گرفتن نمونه و ارسال آن به ازمایشگاه قاعدتا ظرف مدت ۲۴ ساعت انجام می شود و جواب نمونه را اعلام می کنند اما در شرایطی ممکن است اعلام نتیجه آزمایش با تاخیر باشد اما تاخیر ده تا ۱۲ روز قابل قبول نیست و قابلیت پیگیری دارد.»


وی گفت:« در درگیری ریه در کرونا احتمال تخریب بافت وجود دارد نسج جایگزین یک بافت هم بند است به عنوان مثال وقتی در عضله یک برشی اتفاق می افتد این بریدگی با بافت عضله جایگزین نمی شود با بافت هم بند جایگزین می شود که خاصیت تبادل اکسیژن را ندارد در نتیجه به نسبت درگیری که بر اثر کرونا در ریه بیمار اتفاق می افتد ظرفیت های ریوی و تنفسی فرد کاهش پیدا می کند که با مکانیسم آسم متفاوت است.آسم یک تنگی گذرا در راه های انتهایی هوایی است.»


وی درباره امکان ابتلای همزمان کرونا و آنفلوانزا گفت:« بحث همزمانی بین این دو عفونت وجود دارد. در فصل پاییز کسانی که در معرض خطر هستند جزو گروه های هدف واکسیناسیون هستند توصیه این است که این افراد واکسن انفلوانز را دریافت کنند که البته از کرونا پیشگیری نمی کند ولی از همزمانی ابتلا به کرونا و آنفلوانزا جلوگیری می کند.»


دکتر عرفانی درباره احتمال جهش ویروس آنفلوانزا گفت:« انفلوانز ویروسی است که علاقمند به جهش های ویروسی است اگر این جهش یک جهش کوچکی باشد که ماهیت ویروس حفظ شود و در سرایت و بیماری زایی تفاوت هایی بوجود بیاید جهش کوچک منجر به همه گیری های فصلی این بیماری می شود که سال گذشته با این مورد مواجه بودیم. اگر این جهش یک جهش ریشه ای باشد یک ویروس جدیدی متولد شود که به آن می گویند شیفت انتی ژنی که می تواند عامل ایجاد یک پاندمی آنفلوانزا شود که در سال ۸۸ در سطح دنیا رقم خورد.حدودا هر ده سال یک بار احتمال دارد یک پاندمی آنفلوانزا اتفاق بیفتد. از سال ۲۰۰۹ چنین اتفاقی نیفتاده و حدود ده سال می گذرد. ما در اداره مراقبت بیماری ها با در نظر گرفتن احتمالات خطر و بدترین حالت ها امادگی داریم.»


وی افزود:« داروی موثر پیشگیری از آنفلوانزا وجود دارد که باید به درستی استفاده شود که اگر به درستی استفاده نشود و مثل انتی بیوتیک ها مصرف بی رویه داشته باشیم ممکن است موجب مقاومت میکروبی شود. داروی آنفلوانزا به اندازه کافی هم در کشور امکان تولید وجود دارد و هم امکان واردات از خارج وجود دارد. هیچ کمبودی در این زمینه نداشته و نخواهیم داشت. در مورد واکسن هم پیش بینی ها صورت گرفته تا واکسن مربوط به ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ تامین شود.هر سال واکسنی که وارد کشور می شود ممکن است از نظر فرمولاسیون با واکسن سال های قبل تفاوت کند.»


وی گفت:« از زمان تزریق واکسن آنفلوانزا دو هفته طول می کشد که بدن ما مقاومت پیدا کند و هرچه زودتر این واکسن را بزنیم زودتر ایمن می شویم. اگر در شهرویو یا مهر و آبان واکسن بزنید بدن را مقاوم کردید که دچار آنفلوانزا نشوید. واکسن چون یک حربه پیشگیری است باید زودتر مورد استفاده قرار گیرد.»

وی درباره شیوع بیماری های واگیردار همزمان با کرونا در برخی مناطق کشور گفت:«هفته گذشته بازدیدی از چابهار تا زاهدان داشتیم و جلساتی گذاشته شد ما بایستی مدیریت همه گیری کرونا را به یک شکلی انجام دهیم که غافل از دیگر تهدیدهای سلامت نباشیم. در برخی مناطق مثل سیستان و بلوچستان ممکن است بحث بیماری های تیفوئید و وبا و هپاتیت A یا سل یا اچ ای وی ایدز را داشته باشیم هیچکدام از این بیماری ها نباید مدیریتشان به فراموشی گذاشته شود. ما در ابتدای اسفند با ابتدای موج کرونا در کشور همه امکانات بیمارستانی اولویت اول را تشخیص کرونا و ارائه سروسیس های بهداشتی و درمانی در این زمینه قرار دادیم اما الان همه واحدهای درمانی باید توجه داشته باشند کرونا تنها نیاز بهداشتی مردم نیست. اگر مثلا کسی آپاندیست حاد دارد نباید به تعویق بیفتد یا در مورد بیماران دیابتی که نیاز به مراقبت دارند نباید اخلالی ایجاد شود. هرکدام از مشکلات سلامت را باید در جای خود با آن برخورد کنیم. کرونا حالا حالاها مهمان ما است و باید به همه بیماری ها توجه داشته باشیم. یکی از بهترین برنامه ریزی های همه گیری در سطح کشور ما رقم خورده است باید به خودمان اعتماد داشته باشیم.»


وی درباره اعزام زائرین به حج و برنامه اربعین گفت:« با عزیزانمان در سازمان حج و زیارت در اینباره صحبت کردیم. برگزاری مراسم حج در درجه اول به سیاست عربستان صعودی برمی گردد و برگزاری اربعین به دولت عراق برمی گردد همچنین باید دید سیر بیماری در ماه های اینده چگونه خواهد بود. در کشور کاروان های اعزام حجاج به عربستان افراد سالم را با افراد در معرض خطر برای اعزام به حج جایگزین کرده اند و آموزش ها انجام شده و منتظر تصمیم گیری هستیم. اگر شرایط با کنترل بیماری رقم بخورد و سلامت زائران را تهدید نکند این کار انجام می شود اما حفظ سلامت حجاج در اولویت است.»


وی افزود:« در حج و اربعین با تجمعات انبوه انسانی روبرو هستیم و اگر با یک همه گیری بیماری واگیردار آن هم با اهمیت کرونا مواجه باشیم و احتمال انتقال این بیماری وجود داشته باشد در این تجمع قطعا رعایت فاصله گذاری امکانپذیر نیست. ما نظرات کارشناسی خود را اعلام کردیم کشور عراق و عربستان هم باید نظراتشان را اعلام کنند. در ستاد ملی مبارزه با کرونا آنچه در اولویت اول است بحث سلامت عمومی جامعه است، اگر برگزاری حج و اربعین سلامت مردم را به خطر نیاندازد از آن استقبال می کنیم اگر موجب همه گیری شود موضوع را می توان به زمان دیگری موکول کرد.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو