نکاتی برای پرورش گل آئونیوم و آشنایی با نحوه تکثیر این گیاه

نکاتی برای پرورش گل آئونیوم و آشنایی با نحوه تکثیر این گیاه


منبع: آرگا

240

1399/3/17

18:44


گل آئونیوم گیاهی ساکولنت(برگ گوشتی) بوده و برگهای آن به فرم گل رز آرایش یافته اند. پرورش این گل زیبا در منطاق گرمسیری امر راحتی می باشد. البته می توان آئونیوم را در آپارتمان یا منزل نیز پرورش دهید. برای این امر مکان آفتابگیر همراه با دمای گرم و مطبوع خانه را انتخاب کنید. برای آشنایی بیشتر با پرورش گل آئونیوم یا نازبشقابی همراه این مطلب از آرگا باشید.

نکاتی برای پرورش گل آئونیوم و آشنایی با نحوه تکثیر این گیاه

گل آئونیوم با نام علمی Aeonium متعلق به خانواده کراسولاسه (crassulacea) بوده و به نامهای گل بشقابی یا نازبشقابی نیز شناخته می شود. این گل ساکولنت بوده و با کاکتوس اشتباه گرفته می شود. نگهداری و تکثیر این گل در آپارتمان و منزل راحت بوده در صورتی که شرایط مورد نیاز آن را فراهم کنید.

آشنایی با نحوه پرورش گل آئونیوم

کشت و پرورش گل آئونیوم

چنانچه به پرورش گیاهان ساکولنت علاقمند هستید گل آئونیوم انتخاب مناسبی خواهد بود. پرورش این گل با برگهای روزت شکلش در منزل یا آپارتمان امر راحتی خواهد بود در صورتی که شرایط مورد نیاز آن را فراهم کنید. آئونیوم بومی شمال آفریقا بوده و در نواحی گرمسیری که سرمای کمی دارند رشد راحتی دارد. این گل با رنگهای سبز و بنفش همیشه سبز بوده و دارای ۳۵ گونه مختلف می باشد که بیشتر گونه ها بدون ساقه هستند و مابقی ساقه کوتاه هستند. ساقه رنگ کرمی داشته و رنگ برگها متنوع بوده و از سبز کم رنگ تا بفش تیره متغیر بوده و رنگ بنفش آن محبوب تر است.

نیاز رطوبتی گل آئونیوم

چنانچه بستر مناسبی برای آئونیوم فراهم شود می تواند گل های کوچکی به رنگهای زرد، کرم، صورتی، قرمز و در مواردی نارنجی نیز تولید کند. در اکثر واریته های این گیاه شاخه گلدهنده پس از پایان فصل گلدهی خشک می‌شود. ارتفاع گونه های آئونیوم تزیینی که امروزه تحت کشت و پرورش می باشند بین نیم تا یک متر متغیر است. در ضمن ارقام مینیاتوری این گل با برگ و جثه ریزتر به عنوان بونسای به کار گرفته می شوند. به طور کلی این گل به هوای سرد حساس بوده و چنین شرایطی در رشد گیاه اختلال ایجاد می کند. در ادامه با شرایط مورد نیاز و نحوه پرورش و تکثیر گل آئونیوم آشنا می شوید.

شرایط مورد نیاز گل آئونیوم

نیاز آبیاری گل آئونیوم

آبیاری

همانطور که ذکر شد آئونیوم گیاهی ساکولنت با برگهای گوشتی و آبدار است. این گیاهان جهت سازگاری با شرایط گرم و خشک استراتژی خاصی دارند. به این نحو که رطوبت را در برگها و بافت های خود ذخیره نموده و این امر سبب گوشتی و آبدار شدن آن ها می گردد. اما بر خلاف بسیاری از گیاهان ساکولنت، آئونیوم ریشه سطحی داشته و نباید اجازه داد کاملا خشک شود. به این ترتیب در فصل رشد زمانی که تا حدود پنج سانتیمتری سطح خاک خشک شد، نسبت به آبیاری آن اقدام کنید.

به طور کلی این گل نیاز آبی کمی(منظور فاصله آبیاری است نه میزان آن) دارد به نحوی که تابستان هفته ای یکبار و  زمستان ماهی یکبار آبیاری آئونیوم کافی خواهد بود. در ضمن آئونیوم به آبیاری زیاد نیز حساس بوده و این امر ریزش برگها را به دنبال دارد. هنگام آبیاری توجه داشته باشید آب اضافی از خاک آن خارج شود. در ضمن ریزش برگها به خاطر خشکی بیش از حد، نورکم یا شدید خورشید و هوای سرد اتفاق می افتد.

گل آئونیوم به آبیاری کم نیاز دارد

خاک

آئونیوم برای رشد به خاکی با زهکش بسیار خوب نیاز دارد و پیشنهاد می شود از خاکهایی با مخلوط شن ، پیت موس و خاک معمولی با نسبت ۲، ۱،۱ استفاده کنید. یا از مخلوط خاک معمولی و شن با نسبت ۳، ۱ بهره بگیرید. ضمنا نگهداری گل در گلدانهای سفالی بهتر از گلدان فلزی یا پلاستیکی بوده چرا که تهویه خاک راحتتر صورت می گیرد. دقت کنید تا موقعی که زهکشی خاک به خوبی انجام شود این گل قادر است فقر خاک را تحمل کند ولی چنانچه خاک غنی بوده اما بافت سنگینی داشته باشد یا آبیاری بیش از حد صورت گیرد باعث از بین رفتن گیاه خواهد شد.

گل آئونیوم بسیار زیبا و جذاب

تغذیه

آئونیوم به کود چندانی احتیاج نداشته و یک یا دوبار کوددهی در فصل رشد کافی می باشد. برای این کار از کودهای کامل و محلول ویژه گیاهان آپارتمانی که حاوی مقدار یکسانی از فسفر، نیتروژن و پتاسیم است می توانید بهره بگیرید.

تعویض

هر چند سال یکبار با توجه به حجم رشد گیاه و کوچک بودن فضای گلدان برای آئونیوم می توانید نسبت به تعویض گلدان اقدام کنید.

پروراندن ساده گل آئونیوم

دما

آئونیوم نسبت به سرما حساس بوده و گرمادوست است ولی واریته های مختلف آن توانایی تحمل سرمای متفاوتی دارند به نحوی که برخی گونه ها تا دمای منفی ۴ درجه سانتی گراد را بدون این که از بین بروند، تحمل می کنند. اما به طور کلی بیشتر گونه در درمای کمتر از ۵ درجه سانتی گراد با کاهش رشد و برگ ریزی روبرو می شوند. دقت داشته باشید ریزش تعدادی برگ در فصل رکود گیاه امر طبیعی خواهد بود. ولی چنانچه دمای هوا نامساعد و سرد باشد ریزش برگها سریعتر و گسترده تر اتفاق می افتد. بهترین دما برای رشد آئونیوم بین ۲۰-۲۵ درجه سانتی گراد بوده و هرچه میزان دما بیشتر شود باید به امر آبیاری توجه بیشتری داشت تا گیاه با تنش خشکی مواجه نشود. چرا که گرمای بیش از حد خشکی گیاه و رکود رشد تابستانه را به دنبال دارد.

پرورش و نگهداری صحیح گل آئونیوم

نور

گل خود را در مکانی با آفتاب مستقیم و نیمه سایه قرار دهید. آئونیوم با برگها سبز به مکانی نیمه سایه و روشن نیاز دارد و آئونیوم با برگهای بنفش نور مستقیم خورشید را می پسندد. البته توجه کنید در روزهای گرم فصل تابستان به ویژه بعدازظهر گل شما در معرض اشعه سوزان خورشید نباشد چرا که این موضوع سبب سوختگی نوک و حاشیه گیاه می شود.

آفات و بیماری ها

مهمترین آفت این گل شپشک آرآلود است و آبیاری زیاد، بافت سنگین خاک و عدم زهکشی مناسب بستر موجب بیمار شدن گیاه می شوند.

نیاز نوری گل آئونیوم

هرس

آئونیوم به طور معمول هرس احتیاج ندارد مگر هنگامی که به گل می رود چرا که پس از گلدهی بخشهایی از گیاه خشک می شوند. در واریته های به فرم درختچه که ساقه زیادی دارند ساقه گلدهنده با اتمام گلدهی خشک می شود و در بقیه واریته ها دسته برگی که در انتهای آن ها گل ایجاد می شود خشک می شوند. به این ترتیب بخش های خشک شده را از گیاه جدا نمایید تا رشد و گسترش برگها تحریک شود.

طریقه تکثیر آئونیوم

گل آئونیوم ساکولنت جذابی است

تکثیر و پرورش گل آئونیوم به سه روش قلمه، پاجوش و بذر امکان پذیر است.

تکثیر به روش قلمه

در گونه هایی که ساقه بلند هستند ساقه را از چند سانتی متر پایین تر از یک دسته برگ قطع کنید به طوری که طول قلمه ۱۰ سانت باشد. سپس قلمه را یک الی دو روز در محلی خشک و دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید تا رطوبت اضافی آن خارج شود و محل بریدگی پینه ببندد. در ادامه انتهای قلمه را به هورمون ریشه زا آغشته کرده و در گلدانی با مخلوط خاک شن مرطوب( کوکوپیت ) یا مخلوط ماسه و پیت ماس بکارید و پس از یک هفته آبیاری(در حدمرطوب شدن خاک) نماید. برای تکثیر در گونه های بدون ساقه یا ساقه کوتاه از قلمه برگ استفاده می شود به این صورت که در نمونه های ساقه کوتاه برگها را همراه با بخشی از ساقه به طول ۲-۳ سانتی متر جدا نمایید و در واریته های بدون ساقه برگها را از نزدیک مرکز دسته برگ جدا کنید.

واریته های گل آئونیوم

سپس قلمه ها را در مکانی خشک و بدون آفتاب مستقیم حدود یک تا دو روز قرار دهید تا روطبت اضافی خارج شود. سپس قلمه ها را در مخلوط خاک شن درشت، پیت ماس، پرلایت به نسبت مساوی بکارید. توجه داشته باشید قلمه برگی طوری در بستر کشت قرار گیرد که ساقه درون خاک و برگ خارج از خاک قرار گرفته شود. سپس گلدان را در مکانی روشن و گرم بدور از آفتاب مستقیم که در طی روز حداقل هشت ساعت روشنایی دریافت کند قرار دهید.

پس از کشت قلمه خاک را مرطوب نموده و از آبیاری زیاد اجتناب کنید. زمان مناسب قلمه گیری برای بیشتر آئونیوم ها فصل پاییز است و دمای بهینه جهت ریشه زایی قلمه ها بین ۲۳-۲۴ درجه سانتی گراد است. قلمه ها نیز در مدت ۱۵-۲۵ روز ریشه دار شده و و پس از سه ماه می توان آن ها را به گلدان منتقل نمود.

تکثیر از طریق پاجوش

تکثیر گل آئونیوم در آپارتمان

در برخی واریته های این گل پاجوش هایی از کنار پایه مادری تولید می شوند که می توان آن ها را جدا و برای تکثیر و پرورش آئونیوم مورد استفاده قرار داد. در مواردی که پاجوش های تولیدی زیاد است می توانید هنگام تعویض گلدان بوته آئونیوم را به دو یا چند قسمت تقسیم نموده و هر قسمت را در گلدانی مستقل بکارید.

تکثیر از طریق بذر

بذرهای این گل خیلی ریز بوده شبیه گردو غبار که باید روی سطح خاک پاشیده شوند بدون این که روی آن ها با خاک پوشانده شود. بین ۵-۱۰ روز این بذور جوانه خواهند زد. نهال جوان را در ضورت سرد شدن هوا در محیطی با افتاب مستقیم قرار دهید و چنانچه هوا گرم است در محلی نیمه سایه نگهداری شوند. درضمن اجازه ندهید خاک سطحی خشک شود و آبیاری کافی و منظم را فراموش نکنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو