15 روش تشخیص بارداری در روزهای اول

منبع: اوما

199

1399/3/17

20:44


15 روش تشخیص بارداری در روزهای اول

در حالی که تست های بارداری یعنی آزمایش خون، ادرار و سونوگرافی تنها راه های تعیین صد در صد حاملگی هستند، اما علائم و نشانه های دیگری نیز وجود دارد که به شما کمک می کنند زودتر متوجه بارداری خود شوید. هرچند خیلی از این علائم شباهت زیادی به علائم قبل از پریودی دارند. اما در صورتی که به بدن و تغییرات خود در هر سیکل قاعدگی توجه داشته باشید می توانید این تغییرات را تشخیص دهید. مشخصه اصلی بارداری در اوایل آن بخصوص برای خانم هایی که پریودی منظمی دارند قطع پریودی می باشد. حالت تهوع، حساسیت به بو، و خستگی نیز علائم دیگر شروع بارداری هستند.

در این مطلب می خواهیم شما اومایی عزیز را به طور کامل با روش های تشخیص بارداری در روزهای اول آشنا کنیم تا بهتر بتوانید وضعیت خود را تشخیص دهید.

چه زمانی علائم بارداری شروع می شوند؟

اگر چه ممکن است عجیب به نظر بیاید اما هفته اول بارداری براساس تاریخ اولین روز آخرین پریودی تعیین می شود. در واقع از اولین روز آخرین پریودی شما جزء هفته اول بارداری در نظر گرفته می شود، حتی اگر هنوز باردار نشده باشید. تاریخ تقریبی همه آزمایشات مورد نیاز و زایمان نیز با همین معیار تعیین می شود. به همین دلیل، چند هفته اول که نشانه ای از بارداری وجود نداشته نیز در 40 هفته بارداری در نظر گرفته می شود.

در جدول زیر به طور خلاصه علائم هفته های اول بارداری را برای شما عزیزان آورده ایم:

 

علائم و نشانه ها

از قطع پریودی

هفته اول تا چهارم بارداری

گرفتگی عضلات و لکه بینی به مقدار کم

هفته چهارم بارداری

قطع پریودی

هفته چهارم تا پنجم بارداری

خستگی

هفته چهارم تا ششم بارداری

حالت تهوع

هفته چهارم تا ششم بارداری

درد و حساس شدن سینه ها

هفته چهارم تا ششم بارداری

تکرر ادرار

هفته چهارم تا ششم بارداری

نفخ

هفته پنجم تا ششم بارداری

حالت تهوع

هفته ششم بارداری

نوسانات خلقی

هفته ششم بارداری

تغییر دمای بدن

هفته هشتم بارداری

فشار خون بالا

هفته نهم بارداری

خستگی شدید و سوزش معده

هفته هشتم تا دهم بارداری

افزایش ضربان قلب 

هفته یازدهم بارداری

تغییرات سینه و نوک سینه

هفته یازدهم بارداری

آکنه

هفته یازدهم بارداری

افزایش وزن قابل توجه

هفته دوازدهم بارداری

تب و تاب بارداری

 

علائم بارداری در روزهای اول حاملگی

در ادامه برخی از این علائم را بصورت جزئی تر توضیح خواهیم داد:

1.گرفتگی عضلات و لکه بینی اولین علامت بارداری

از هفته اول تا هفته چهارم بارداری، همه چیز هنوز در سطح اولیه قرار دارد و اسپرم و تخمک لقاح یافته بصورت مجموعه ای از سلول ها می باشند. تخمک بارور مجموعه ای از سلول ها را به نام بلاستوسیت (یک گروه سلولی پر از مایع) ایجاد می کند که با پیشرفت بارداری به اندام و قسمت های بدن نوزاد تبدیل می شوند. حدود 10 تا 14 روز (هفته چهار) پس از لقاح، بلاستوسیت در آندومتر (پوشش داخلی رحم) کاشته خواهد شد. این مسئله باعث خونریزی لانه گزینی می شود که با شروع پریودی سبک اشتباه گرفته می شود و یک الی 2 روز طول می کشد. 

برخی از علایم خونریزی لانه گزینی

رنگ: رنگ خونریزی لانه گزینی صورتی، قرمز تیره و یا قهوه ای است.

خونریزی: خونریزی معمولا با دوره های پریودی منظم مقایسه می شود. لکه بینی به حالتی گفته می شود که فقط در هنگام تمیز کردن خودتان خون لخته شده و تیره یا خیلی روشن مشاهده می کنید.

درد: درد ممکن است خفیف، متوسط یا شدید باشد. با توجه به مطالعه ای بر روی 4539 خانم، 28 درصد از خانم ها در هنگام لکه بینی لانه گزینی دچار درد می شوند.

مدت: خونریزی لانه گزینی معمولا کمتر از سه روز طول می کشد و به درمان نیاز ندارد.

هشدار مهم:

اگر متوجه لانه گزینی شدید و یا اخیرا برای بارداری اقدام کرده اید از سیگار کشیدن، نوشیدن الکل، یا استفاده از مواد مخدر جدا بپرهیزید زیرا مصرف این مواد باعث خونریزی شدید می شود.

2. توقف پریودی در اوایل بارداری

هنگامی که لانه گزینی کامل می شود، بدن شما شروع به تولید گنادوتروپین جفتی انسان یعنی هورمون بارداری می کند. این هورمون به حفظ بارداری کمک خواهد کرد. همچنین به تخمدان اعلام می شود آزاد سازی تخمک بالغ را در ماه های بعدی تا پایان بارداری و چند وقت بعد از زایمان متوقف کند.

به احتمال زیاد پریودی بعدی شما چهار هفته پس از انجام لقاح قطع می شود. اگر پریودی شما نامنظم باشد، تنها با تست حاملگی می توانید از بارداری مطمئن شوید. البته اکثر آزمایشات بارداری خانگی هورمون hCG را هشت روز پس از قطع پریودی تشخیص می دهد. تست حاملگی قادر به تشخیص میزان hCG در ادرار است و نشان می دهد حامله هستید یا خیر؟

ممکن است به اندازه کافی هورمون بارداری در اوایل بارداری ترشح نشود و یا شما خیلی زود تست بی بی چک را انجام دهید و جواب منفی بگیرید. اگر همچنان علائم دیگر را دارید چند روز صبر کرده و دوباره تست را انجام دهید یا به پزشک مراجعه کرده و آزمایش خون بدهید تا مطمئن شوید.

توصیه های اوما در این هفته:

  •  تست حاملگی نشان می دهد حامله هستید یا خیر؟
  •  اگر نتیجه تست مثبت ( عکس بی بی چک مثبت)  بود، به دکتر یا مامای خود مراجعه کنید تا اولین ملاقات را برای شروع مراقبت های بارداری داشته باشید.
  •  اگر داروی خاصی مصرف می کنید از پزشک بپرسید قرص با رشد جنین تداخل دارد یا خیر؟ ممکن است نیاز باشد مصرف دارو را قطع کرده و یا از داروهای جایگزین استفاده کنید. 

 

6541-6

3. افزایش دمای بدن در اوایل بارداری

بالا رفتن دمای بدن یکی از نشانه های اولیه بارداری است. دمای بدن در طول ورزش یا هوای گرم بیشتر از قبل افزایش می یابد. در این زمان، باید آب بیشتری بخورید و با احتیاط ورزش کنید. در کل دوران بارداری باید زیاد آب بنوشید تا بدنتان دچار کم آبی نشود. 

4. خستگی در اوایل بارداری

خستگی در بارداری در هر زمانی می تواند اتفاق می افتد، اما در اوایل بارداری بیشتر رایج است. در این زمان مقدار پروژسترون افزایش می یابد و احساس خواب آلودگی به شما دست می دهد.

توصیه های اوما برای مقابله با خستگی

  • هفته های اول بارداری باعث خستگی شدید شما می شود. سعی کنید به قدر کافی بخوابید.
  • سرد بون اتاق خواب به شما کمک می کند، آرامش بیشتری داشته باشید زیرا دمای بدن شما ممکن است در مراحل اولیه بارداری بالاتر باشد.

 5. افزایش ضربان قلب در اوایل بارداری

در هفته هشتم بارداری تا دهم بارداری، ضربان قلب شما کمی تندتر می شود. تپش قلب و آریتمی در دوران بارداری از عوارض شایع است. این مسائل به خاطر تغییرات هورمونی می باشد. افزایش جریان خون به خاطر رشد جنین در اواخر بارداری نیز اتفاق می افتد. اگر مشکل قلبی داشته باشید پزشک قرص هایی با دوز کمتر را برایتان تجویز می کند.

6. تغییرات سینه ها: درد، بزرگ شدن و حساس شدن

بین هفته چهارم  بارداری تا هفته  ششم بارداری سینه ها شروع به تغییر می کنند. در این زمان به خاطر تغییرات هورمونی، سینه ها ورم کرده و حساس می شوند. هنگامی که بدن با تغییرات هورمونی سازگار شود، یعنی بعد از چند هفته و معمولا با شروع سه ماهه دوم بارداری این مشکل برطرف می شود.

تغییرات سینه و نوک سینه نیز در هفته یازدهم بارداری اتفاق می افتد و هورمون های بارداری باعث رشد سینه ها می شوند. هاله اطراف نوک سینه تیره تر و بزرگ تر می شود. زیرا بدن در حال آماده سازی سینه ها برای شیردهی بعد از زایمان است. همچنین اگر پیش از بارداری آکنه داشته اید، در بارداری این آکنه ها بیشتر می شوند زیرا هورمون های بارداری باعث افزایش چربی پوستی خواهند شد. 

توصیه های اومایی در این هفته:

  • برای کاهش حساسیت سینه ها می توانید از سوتین های راحت و مناسب استفاده کنید. سوتین پنبه ای نیز مناسب است.
  • سوتینی بخرید که سایزش بزرگتر باشد زیرا در ماه های بعد فضای بیشتری مورد نیاز است.
  • پدهای مخصوص بخرید تا درد نوک سینه را کاهش دهد.

7. تغییر خلق و خو در اوایل بارداری

مقدار استروژن و پروژسترون در بارداری مانند پریودی زیاد می شود. افزایش این هورمون ها بر خلق و خو تاثیر می گذارد و باعث احساساتی شدن شما می شود. تغییر خلق و خو در بارداری طبیعی است و ممکن است باعث افسردگی، نگرانی و ناراحتی و زودرنجی شود. درک این شرایط از طرف همسرتان بسیار مهم و کمک کننده است.

8. تکرر ادرار در اوایل بارداری

در بارداری، بدن مقدار بیشتری خون پمپاژ می کند. این مسئله باعث می شود کلیه ها بیشتر از قبل مایع پردازش کنند و مایع بیشتری به مثانه فرستاده می شود. هورمون ها نیز نقشی مهم در این امر ایفا می کنند و باعث تکرر ادرار در بارداری می شوند.

توصیه های اومایی در این هفته:

  • 300 میلی لیتر مایع بیشتر در روز بخورید.
  • در فواصل مشخص ادرار کنید تا از بی اختیاری ادرار جلوگیری کنید.
  • اگر در استراحت مطلق هستید بهتر است از نوار بهداشتی استفاده کنید.

9. نفخ و یبوست در اوایل بارداری

نفخ نیز مانند دیگر علائم پریودی در اوایل بارداری رخ می دهد. این مسئله هم به خاطر تغییرات هورمونی می باشد که باعث کاهش سرعت سیستم گوارشی، یبوست و نفخ می شود. 

10. حالت تهوع و استفراغ در اوایل بارداری

حالت تهوع معمولا در هفته چهارم تا ششم بارداری شروع می شود. دلیل قطعی حالت تهوع بارداری هنوز مشخص نیست اما هورمون ها نقشی مهمی در این امر بازی می کنند. معمولا با پایان سه ماهه اول بارداری حالت تهوع تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. البته در برخی خانم ها نیز این عارضه تا پایان بارداری وجود دارد.

توصیه های اومایی در این هفته:

  • مقداری خوراکی مثل بیسکوییت کنار تخت بگذارید و صبح که بیدار می شوید پیش از بیرون آمدن از رختخواب یک عدد بخورید.
  • مایعات زیاد بخورید.
  • اگر نمی توانید غذا یا آب را قورت بدهید با پزشک خود در میان بگذارید.

 

7995-5

11. حساسیت به بوی غذا در اوایل بارداری

حساسیت به بوی غذا نیز در اوایل بارداری باعث حالت تهوع و استفراغ می شود. مطالعات نشان می دهد در سه ماهه اول بارداری حساسیت به بو بیشتر است.

12. فشار خون بالا و سرگیجه در اوایل بارداری

در بیشتر موارد، فشار خون نرمال یا بالا در اوایل بارداری کاهش می یابد. این مسئله باعث سرگیجه می شود زیرا خون در رگ های خونی رقیق شده است. فشار خون بالا در بارداری به سختی تشخیص داده می شود و نباید ایجاد شود. افزایش فشار خون در بیست هفته اول بارداری نشانه وجود مشکل است. به همین دلیل پزشک در اولین ملاقات فشار خون شما را اندازه گیری می کند.

توصیه های اومایی در این هفته:

  • اگر قبلا ورزش نمی کردید سعی کنید با ورزش آشتی کنید. البته باید ورزش های سبک مثل پیاده روی را انتخاب کنید. 
  • یاد بگیرید به طور منظم فشار خون خود را اندازه گیری کنید.
  • از پزشک رژیم غذایی مناسب را بپرسید تا فشار خون شما کاهش یابد.
  • مایعات و میان وعده های منظم از سرگیجه جلوگیری می کند.
  • به آرامی از روی صندلی بلند شوید.

13. افزایش وزن در اوایل بارداری

افزایش وزن در سه ماهه اول بارداری امری طبیعی است. در ماه اول بارداری یک تا چهار پوند یعنی نیم کیلوگرم الی 2 کیلوگرم افزایش وزن خواهید داشت. کالری مورد نیاز با پیشروی بارداری افزایش می یابد.

در مراحل نهایی بارداری افزایش وزن در نقاط زیر اتفاق می افتد:

  • سینه ها (حدود 0.5 کیلوگرم الی 1.5 کیلوگرم)
  • رحم (یک کیلوگرم)
  • جفت (1.5 کیلوگرم)
  • مایع آمونیاک دور جنین (حدود یک کیلوگرم)
  • افزایش حجم خون و مایعات (حدود 2.5 تا 3.5 کیلوگرم)
  • چربی (3 تا 4 کیلوگرم)

14. سوزش معده در اوایل بارداری

هورمون ها باعث می شوند دریچه بین معده و مری شل شود. این شل شدگی عضلات باعث چکه کردن اسید بیشتر و سوزش معده می شود.

توصیه های اومایی در این هفته:

  • سوزش معده مربوط به بارداری را می توان با خوردن وعده های غذایی کوچک از بین برد.
  • بعد از خوردن غذا یک ساعت صاف بنشینید تا غذا هضم شود.
  • اگر نیاز به آنتی اسید دارید با پزشک مشورت کنید تا ببینید چه آنتی اسیدی برای شما و جنین ضرر ندارد.

15. آکنه و جوش در اوایل بارداری

افزایش حجم خون و هورمون ها باعث افزایش خون به رگ ها می شود. این مسئله باعث می شود غدد چربی بدن بیشتر فعالیت داشته باشند. بنابراین منجر به تشکیل آکنه و جوش بیشتر می شود.

سخن آخر

سه ماهه اول بارداری گاهی با علامت و گاهی بی علامت شروع می شود. علائم قابل توجه تا هفته چهارم بارداری  دیده نمی شوند. در این زمان پریودی قطع می شود و گرفتگی عضلات و خونریزی مشاهده می شود. حالت تهوع در هفته پنجم بارداری  یا ششم بارداری  شروع می شود. اما ممکن است بعد از آن در هر زمانی از روز اتفاق بیفتد. خوشبختانه بسیاری از تغییرات بدن و علائم بارداری که در سه ماهه اول بارداری می بینید، در سه ماهه دوم بارداری محو می شوند. اگر برخی علائم با زندگی روزمره شما تداخل دارد با پزشک صحبت کنید. به کمک پزشک می توانید راه هایی برای رفع این مشکلات پیدا کنید.

 Kimberly Hol. Early Pregnancy Symptoms. on September 5, 2018

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو